Huur appartement loopt fout bij einde contract

tommyvdv
Topic Starter

Huur appartement loopt fout bij einde contract

#1 , 22 aug 2011 13:39

Eigenlijk wou ik liever geen nood hebben aan een forum voor deze zaak, maar de situatie wordt almaar grimmiger.

Eerst even samenvatten:
Half juni 2009 verhuisde ik naar een appartement(je) in gent. Huurprijs en provisie staan in het contract vermeld en de waarborg werd op een geblokkeerde rekening neergezet. De betaling verliep altijd correct en alles leek in orde. Het huurcontract werd niet geregistreerd omdat dat volgens de huisbaas niet nodig was.

Dit jaar ongeveer april begon er een kleine verbouwing aan het appartement, waardoor de bewoonbare oppervlakte verkleint was en er een tussenverbinding (met sloten waarvan het niveau van veiligheid verwaarloosbaar is) ontstaat tussen mijn appartement en de kantoorruimte daaronder. Deze werken werden nooit afgewerkt tijdens mijn huurcontract.

Het huurcontract is nu sinds juni ten einde, ik mocht blijven tot 13 augustus door een mondelinge afspraak met de huisbaas.
Sleutel werd overgedragen en alles werd leeggehaald.

Nu (2 weken later) heb ik het eerste antwoord gekregen op mijn vraag of de huurwaarborgrekening vrij kan komen:
"Ik kan deze pas vrijmaken als ik de eindafrekening van EGW binnen heb. Deze volgen in januari."
Bij de overdracht van de sleutel was hij enthousiast over de staat. Er waren een paar dingen niet zo proper als hij had gehoopt (deels omdat ik 2 dagen vroeger buiten moest van hem en dat slechts een dag op voorhand wist) maar deze werden meteen na deze melding gereinigd door mezelf.

Volgens mij is hier iets goed fout. Ik had deze persoon een staat van bevinding moeten laten tekenen waarin stond dat hij akkoord ging met de staat en de overdracht van de huurwaarborg. Dit is jammer genoeg niet gebeurd omdat ik een zeker vertrouwen had in deze persoon. Dit vertrouwen is nu volledig weg en ik vrees dat het uitmelken kan beginnen.

Concreet: Huurcontract loopt op papier tot juni, ik bleef tot 13 augustus, de waarborg is nog niet terug en zal ook niet terugkomen tot januari als het van de huisbaas afhangt.

Dank bij voorbaat voor informatie, tips, raad, etc.
Mvg
Tommy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 22 aug 2011 14:56

Huurwaarborg dient voor schade, niet voor achterstallige rekeningen. U maant de verhuurder de rekening vrij te geven in X dagen. De rest kan hij later nog opsturen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

tommyvdv
Topic Starter

#3 , 23 aug 2011 08:26

huurwaarborg is in dit geval een stok achter de deur

achterstallige rekeningen, in hoever kan hij het maken om 5 maanden te wachten om een rekening te sturen. Dit is werkelijk de eerste keer dat niet alles afgerond is bij het verlaten van het pand.

Reclame

Fore

#4 , 23 aug 2011 14:59

Sommige rekeningen worden slechts 1 maal per jaar gemaakt. En deze vroeger maken is niet altijd een optie.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Vandebos

#5 , 23 aug 2011 16:04

Maar dat geeft de verhuurder nog niet het recht om gedurende X maand de waarborg achter te houden.

Hoeveel heb je verleden jaar dienen bij te betalen?

tommyvdv
Topic Starter

#6 , 24 aug 2011 08:18

niets.
In het huurcontract staat vermeld dat de afrekening jaarlijks in november gebeurd. Maar deze is nog nooit gekomen.
Enkel de huur (+ provisie voor egw) en de waarborg zijn betaald.

Vandebos

#7 , 24 aug 2011 10:47

Aangetekend eisen dat de waarborg binnen de 14 dagen na kennisname van dit schrijven wordt vrijgegeven op reknummer 123-45678912-22. Dat u bij gebrek aan inwilliging verplicht zal zijn om de vrijgave middels een verzoekschrift art. 1344bis/ev Ger.W. bij vonnis op zijn kosten te bekomen bij het lokale vredegerecht.

tommyvdv
Topic Starter

#8 , 05 dec 2012 09:11

intussen heb ik de rekening al wel ontvangen maar mijn verzoek om een detail werd nog niet ingewilligd.

Gezien ik buiten een vage e-mail nog geen gedetailleerde factuur ontvangen heb ben ik geneigd om een aangetekend schrijven te richten aan deze persoon.

bedankt voor de raad!
groeten
t

tommyvdv
Topic Starter

#9 , 05 dec 2012 09:26

Nog even een bijkomende vraag.
Gezien ik veel miserie verwacht in de verdere communicatie met de huisbaas van mijn ex-appartement zou ik dit tot een minimum willen beperken.

Is de huisbaas de enige die het recht heeft om de huurwaarborg vrij te geven?
Ik las eerder dat mits een verjaring van de waarborg en tussenkomst van het vredegerecht er ook een uitweg is. Maar dat kost waarschijnlijk alleen maar geld, tijd en veel geregel.

Vandebos

#10 , 05 dec 2012 12:07

Voor je naar het vredegerecht stapt moet je steeds aantonen dat je je best hebtgedaan om de zaak zonder hun tussenkomst te regelen doch dat de andere partij niet voor rede vatbaar is.
In die optiek is het het beste dat je deverhuurder een laatste aangetekend schrijven zendt waarin je hem verzoekt je binnen de tien kalenderdagen na kennisname het detail van de afrekening te ontvangen. (een afrekening onderverdeeld in de diverse posten met een verklaring voor iedere kost, inclusief wijze van verrekening voor de nutsvoorzieningen)

U meldt de verhuurder dat bij gebrek aan naleving van dit verzoek u verplicht zal zijn om op zijn kosten het lokale vredegerecht in te schakelen gelet op zijn onwil de gemene huurwet en de wetgeving voor hoofdbewoning in het byzonder niet na te leven.

Sluit af met : enkel voor de goede orde en om kennisname van dit schrijven te garanderen wordt dit u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Kosten vredegerecht: deze zijn minimaal ( €35) aangezien dit een zaak is die je perfect zelf kan voorbereiden en uitvoeren.

Terug naar “Huren”