Een leek met een vraag

anarchosyndicalist21
Topic Starter

Een leek met een vraag

#1 , 12 jul 2011 11:51

Gezien ik zo weinig van het Belgisch recht ken, kom ik hier nogmaals met een vraag.

Momenteel studeer ik een bachelor opleiding in Brussel.
Thuis zitten we niet al te breed en ik zou graag volgend jaar een huis huren met 3 man (wij komen goed overeen en ieder heeft zijn privaat vertrek, met de keuken/woonkamer als gemeenschappelijk vertrek... niet echt belangrijk maar ok).
Voor mij persoonlijk is het financieel haalbaar, maar niet op de lange termijn. --> ik kan max 2000 euro sparen en ik moet daarmee zien toe te komen in onderhoud (+ maandelijks kindergeld).

Nu zijn dit mijn volgende vragen:
1. als ik een huis kan huren, kan ik hiervan dan mijn domicilie maken (in tegenstelling tot een verblijfplaats van mijn ouders)?;
2. zou dit ook automatisch impliceren dat ik recht heb op een leefloon vanwege billijkheidsredenen (= geen inkomsten gezien ik niet meer thuis woon)?;
3. hoe kan ik mijzelf juridisch indekken als ik een huis huur en hoofdelijk aansprakelijk ben? (onderhuur, samenlevingscontract, ... ?).

noot: je mag afwijken van de vragen of vragen niet beantwoorden en anderen wel... als je denkt dat ik ermee gediend ben, vertel het me dan.

Ik bedank jullie al bij deze voor de toekomstige inspanning of gewoon het feit dat u het doorleest om te zien of u er een antwoord op zou hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jojan

#2 , 12 jul 2011 12:17

1. als ik een huis kan huren, kan ik hiervan dan mijn domicilie maken (in tegenstelling tot een verblijfplaats van mijn ouders)?
Ja.
2. zou dit ook automatisch impliceren dat ik recht heb op een leefloon vanwege billijkheidsredenen (= geen inkomsten gezien ik niet meer thuis woon)?;
Nee, niemand heeft automatisch recht op een leefloon. Als u recht heeft op een leefloon zal dit in principe ook een leefloon van samenwonende zijn min wat u aan kindergeld ontvangt. Of u eventueel recht hebt op een leefloon zal door het OCMW onderzocht worden.
3. hoe kan ik mijzelf juridisch indekken als ik een huis huur en hoofdelijk aansprakelijk ben? (onderhuur, samenlevingscontract, ... ?).
ivm uw vragen over onderhuren verwijs ik u naar http://www.huurder.be/onderhuur.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Fore

#3 , 12 jul 2011 12:44

Leefloon studenten:
http://www.ugent.be/nl/voorzieningen/fi ... /recht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

anarchosyndicalist21
Topic Starter

#4 , 12 jul 2011 12:47

1. als ik een huis kan huren, kan ik hiervan dan mijn domicilie maken (in tegenstelling tot een verblijfplaats van mijn ouders)?
Ja.
Nee, niemand heeft automatisch recht op een leefloon. Als u recht heeft op een leefloon zal dit in principe ook een leefloon van samenwonende zijn min wat u aan kindergeld ontvangt. Of u eventueel recht hebt op een leefloon zal door het OCMW onderzocht worden.
ivm uw vragen over onderhuren verwijs ik u naar http://www.huurder.be/onderhuur.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik begrijp hieruit dat ik mij dus kan ontkoppelen van het ouderlijk recht.
Dat is namelijk hetgeen dat mijn kans op een leefloon vergroot (gezien het gezin "ouders en ik" er financieel beter voorstaat als ik persoonlijk, "gezin" zijnde), de billijkheidsreden zijnde de onmogelijkheid om te werken gedurende mijn bacheloropleiding. Misschien was 'recht hebben op' wat te deterministisch...

Als de verhuurder liever geen onderhuur heeft, kan ik dan als hoofdelijke aansprakelijke mogelijk een samenlevingscontract opstellen?
Wat zijn de mogelijke contracten om het samenleven te regelen, zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het opleggen van een opzegtermijn?

Fore

#5 , 12 jul 2011 12:51

Uw ouders moeten voor uw studies betalen, als je een OCMW steun aanvraagt, is het (indien) mogelijk deze terugvorderen van je ouders, zie mijn link
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jul 2011 12:57

leeftijd +18 vermoed ik
Ga eens langs de sociale dienst van uw hogeschool of unief.
OCMW zal u een lening voorstellen en uw ouders aanspreken
Studiebeurs ?

anarchosyndicalist21
Topic Starter

#7 , 12 jul 2011 12:58

Uw ouders moeten voor uw studies betalen, als je een OCMW steun aanvraagt, is het (indien) mogelijk deze terugvorderen van je ouders, zie mijn link
Mijn ouders stellend dat ze geen geld hebben om mij een maandelijks zakgeld te geven. Kortom, wat er niet is, kan niet gegeven worden.
Volgens het OCMW is het geld er wel... zij zullen het wel beter weten zeker.

Dit is nu feitelijk het probleem.

Wie gaat mij nu financieel bijstaan?
Laatst gewijzigd door anarchosyndicalist21 op 12 jul 2011 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.

anarchosyndicalist21
Topic Starter

#8 , 12 jul 2011 13:02

leeftijd +18 vermoed ik
Ga eens langs de sociale dienst van uw hogeschool of unief.
OCMW zal u een lening voorstellen en uw ouders aanspreken
Studiebeurs ?
Ik heb studietoelagen.. dat is een vast bedrag 1/jaar.
Daarvan kan ik hooguit de waarborg betalen...

De sociale dienst van mijn unief helpt mij ook weinig verder.
Vorig jaar kon ik zien hoe ik met 230 euro de huur van 250 euro kon betalen.
Buiten de huurtoelagen krijg je niks concreets.

Daarenboven is lenen als men een chronisch geldtekort heeft (niet in de zin dat ik een materialist ben of "een gat in de hand heb") niet bepaald een teken van verstand.

jojan

#9 , 12 jul 2011 14:10

Waarom kan u niet werken met uw studie? Ik heb tijdens mijn studie ook waar het kon gewerkt - al is het zeker geen evidentie.

anarchosyndicalist21
Topic Starter

#10 , 12 jul 2011 14:58

Waarom kan u niet werken met uw studie? Ik heb tijdens mijn studie ook waar het kon gewerkt - al is het zeker geen evidentie.
Ik heb (eigenlijk had) aanzienlijke leerachterstand gezien mijn secundaire opleiding een lachertje was (examencommissie
Ik had, kort samengevat, van een richting genoten waarin ik geen toekomst zag en waar ik slechts weinig algemene kennis (ie. wiskunde, taalkunde, edm.) heb opgedaan.
Dat neemt niet weg dat ik wel liergierig ben en van mijzelf vind dat ik de kans verdien (wie vind dat niet van zichzelf?).
Dit jaar heb ik een aantal herexamens waarvan ik er normaal door moet zijn (vermits ik, zoals gepland, op tijd zou leren).

Momenteel kan ik de grote vakantie werken maar tijdens school (weekend) is dat onmogelijk (hooguit sporadisch).

Nogmaals, zodat de draad niet ontspoort:
ik kan een huis huren met 2 andere maten (hun hebben geen financiële problemen).
Bij mij thuis hebben ze het niet al te breed.
Ben al bij een ocmw langsgegaan die stelde dat het NET breed genoeg is om de studie te bekostigen...

Zou ik, student zijnde, van dat huis mijn hoofd-verblijfplaats kunnen maken waardoor ik als persoon (of maybe met inwonenden) een "gezin" vorm --> Dit gezien er geen 2 administratieve zetels kunnen bestaan binnen hetzelfde gezin.

Volgens de antwoorden in deze draad kan ik stellen dat het: A) onmogelijk is om mijn hoofdverblijftplaats te veranderen ; B) mogelijk is om te veranderen van het statuut 'student ten laste v ouders' naar 'zelfstandige student' ; C) mogelijk is dat A en B samen mogelijk zijn

Alvast bedankt voor de moeite!
Ik respecteer de aandacht dat jullie aan mijn probleem schenken.

jojan

#11 , 12 jul 2011 15:25

Maar waar u uw hoofdverblijfplaats vestigt, maakt niets uit als u een leefloon wil omdat u studeert. Het ontslaat uw ouders niet van de onderhoudsplicht die zij hebben ten op zichte van u. Uw idee van administratieve zetels die binnen hetzelfde gezin al dan niet bestaan begrijp ik niet.

"Het statuut van zelfstandig student is als u een zeker minimum inkomen hebt.
Je bent ‘zelfstandig student’ als je een financiële zelfstandigheid kan aantonen op 31 december 2011. Een apart domicilie is geen vereiste.
Als zelfstandig student moet je aan 2 voorwaarden voldoen.

Je bent geen gehuwd student
EN
Je moet ten laatste op 31 december 2011 gedurende 12 maanden een inkomen van minstens € 5 922,53 aantonen. Gaat het enkel om inkomen uit arbeid, dan betekent dat voor 2011 een brutobelastbaar inkomen van minstens € 7 681,81.
Deze 12 maanden moeten vallen binnen een periode van 2 aaneensluitende kalenderjaren eindigend op 31 december van het academiejaar."

http://www.ugent.be/nl/voorzieningen/fi ... tandig.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Een zelfstandig student voorziet zelf in een deel van zijn inkomen en krijgt een bepaalde studietoelage (afhankelijk van het inkomen). Vermits u zelf aangeeft niet te kunnen werken met uw studies,.....

anarchosyndicalist21
Topic Starter

#12 , 12 jul 2011 15:55

Maar waar u uw hoofdverblijfplaats vestigt, maakt niets uit als u een leefloon wil omdat u studeert. Het ontslaat uw ouders niet van de onderhoudsplicht die zij hebben ten op zichte van u. Uw idee van administratieve zetels die binnen hetzelfde gezin al dan niet bestaan begrijp ik niet.

"Het statuut van zelfstandig student is als u een zeker minimum inkomen hebt.
Je bent ‘zelfstandig student’ als je een financiële zelfstandigheid kan aantonen op 31 december 2011. Een apart domicilie is geen vereiste.
Als zelfstandig student moet je aan 2 voorwaarden voldoen.

Je bent geen gehuwd student
EN
Je moet ten laatste op 31 december 2011 gedurende 12 maanden een inkomen van minstens € 5 922,53 aantonen. Gaat het enkel om inkomen uit arbeid, dan betekent dat voor 2011 een brutobelastbaar inkomen van minstens € 7 681,81.
Deze 12 maanden moeten vallen binnen een periode van 2 aaneensluitende kalenderjaren eindigend op 31 december van het academiejaar."

http://www.ugent.be/nl/voorzieningen/fi ... tandig.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Een zelfstandig student voorziet zelf in een deel van zijn inkomen en krijgt een bepaalde studietoelage (afhankelijk van het inkomen). Vermits u zelf aangeeft niet te kunnen werken met uw studies,.....
Ik ging er vanuit - mocht ik niet ingeschreven zijn bij mijn ouders en mijn domicilie veranderen - mijn ouders niet meer onderhoudsplichtig zijn. Blijkbaar een foute veronderstelling.

Gegeven mijn situatie, hoe kan ik dan, zonder mezelf te prostitueren, aan financiële bijstand komen, mochten al mijn bronnen uitgeput zijn (uitgezonderd leefloon)?

Ik zie de situatie zo:
Ofwel zijn mijn ouders full of shit en is er wel genoeg geld, maar niet voor mij.
Ofwel moet ik mij neerleggen bij de subjectiviteit van het OCMW kantoor, dat stelt dat ik het geld bij mijn ouders moet aftroggelen na mijn financiële tegemoetkomingen uit te putten.
Ofwel werk ik tussendoor en kan ik even goed niet studeren gezien een combinatie van beiden complete nonsens is in mijn persoonlijke situatie.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 jul 2011 21:14

U hebt ook nog kindergeld als er nog andere kinderen zijn op hetzelfde adres kan dat een voordeel zijn.
OCMW kan ook een lening geven .... een vriendin heeft dat X jaar geleden ook gekregen.

Terug naar “Huren”