Wij huurden 5 jaar een huis, bij intrede werd plaatsbeschrijving opgemaakt door immokantoor in aanwezigheid van huisbaas en huurders (wij dus).
Bij het verlaten van de woning na een opzegperiode van 3 maand werd een afspraak gemaakt met het immokantoor om een plaatsbeschrijving bij uittrede op te stellen en de sleutels af te geven.
Wij waren aanwezig op het afgesproken uur, het immokantoor ook maar de huisbaas was er niet. Na een tijdje kwam zijn dochter, huisbaas kon niet aanwezig zijn.
Het huis werd volledig bekeken in het bijzijn van immo, dochter van de huisbaas, de nieuwe huurders en mijn man en ik.
Er werd geen huurschade vastgesteld, enkel een klein krasje in de kookplaat. Kookplaat werkte nog correct, werd getest bij door immo.
Enkel dienden we een sleutel betalen omdat wij die verloren waren.
Alle partijen gingen akkoord en ondertekenden de plaatsbeschrijving (dus ook dochter van huisbaas)
Het dokument om de waarborg vrij te geven zouden ze klaarleggen op immokantoor en na betaling van 125 euro (voor de huurschade) en na ondertekening huisbaas konden we dit dokument gaan ophalen.
Huisbaas weigerde echter om waarborg vrij te geven omdat hij veel meer huurschade ontdekt had na 1 maand. Het huis was dan ook al 1 maand verder verhuurd want wij dienden sleutels onmiddellijk af te geven aan nieuwe huurders, mits goedkeuring dochter huisbaas en immokantoor.
Het betreft schade aan een afdekplaatje van een stopcontact, sloten van binnendeur en terrasdeur werden vervangen, om onbekende reden, wij waren verplicht om een klein boompje mee te nemen dat we hadden geplant, we hadden de put gedicht maar hebben geen nieuw gras gezaaid, daarvoor wil hij 80 euro, hij kocht een nieuwe kookplaat (700 euro), hij kocht een nieuwe keukenkast (200 euro), we hebben zelf op de voorziene plaats in de keuken een vaatwas geplaatst, hebben die doorverkocht aan nieuwe huurders (gebeurde in aanwezigheid van de dochter en het immokantoor, kregen ook goedkeuring om die daar gewoon te laten staan) maar toch dienen we hem weg te halen.
Verder lag er een plint los (25 euro) en nog een hele lijst zogezegde huurschade voor een totaal bedrag van meer dan 1200 euro.
Van alle opgenoemde schade is geen melding gemaakt in de uittredende plaatsbeschrijving. De huisbaas argumenteert dat hij 30 dagen het recht heeft om niet geziene schade te melden ??
Wij hebben toch geen schuld aan het feit dat hij niet aanwezig was bij de uittredende plaatsbeschrijving.
Na veel discussie heeft huisbaas ons opgeroepen tot verzoening bij de vrederechter. Daar mijn man en ik niet konden aanwezig zijn, stuurde wij onze advocaat naar het vredegerecht. Een minnelijke schikking bleek niet mogelijk gezien de huisbaas zijn 1200 euro wil en er zeker van is dat hij recht in zijn schoenen staat.
Van mijn advocaat kreeg ik te horen om toch maar eerst 1000 euro te betalen om dan de waarborg te kunnen vrijgeven. Dit antwoord verraste me enorm. En ik kan eerlijk gezegd niet meer volgen en heb het vertrouwen in advocaat verloren.
Kan ik zomaar mijn dossier opvragen en naar een andere stappen ? Want er komt nu waarschijnlijk een rechtszaak bij het vredegerecht.
Alvast bedankt !