Graag wou ik volgend probleem voorleggen om mijn juridische positie in te schatten.
Gegevens:
Ik verhuurde een pand aan een natuurlijk persoon. (t.e.m. 31/5/2004)
Voor de inkomsten 2003 aanslagjaar 2004 brengt de huurder 23% van het jaarlijks huurbedrag als lasten in. (loontrekkende leerkracht)
Het contract is niet geregistreerd. (moest gebeuren door huurder maar met gedeelde kosten) (staat in door beide partijen ondertekend huurcontract)
Het contract vermeldt nochtans dat het pand niet voor professioneel gebruik mag dienen.
Aangezien het contract niet geregistreerd is belast de fiscus me op de integrale huurinkomsten. (+/- 1000,00 euro extra belastingen)
Het jaar er na gebeurt hetzelfde maar dan voor 5/12 (niet kwaadwillig want de huurder kende op dat ogenblik de gevolgen niet).
De fiscus was zo vriendelijk me te melden dat het bedrag eventueel te verhalen was op de verhuurder maar dit valt buiten de fiscale materie.
Vraag:
Maak ik kans om dit, in mijn voordeel, bij het vredegercht in behandeling te geven? (gerechtelijke procedure)
Ik vermoed dat er reeds uitspraken geweest zijn m. b. t. deze materie maar waar vind ik die?
De fiscus refereert naar uitspraken m. b. t. deze materie met gegevens:
Ik vermoed dat deze referenties fiscaal gerelateerd zijn. In dat geval ben ik er niet zo veel mee want ik heb in feite geen problem met de fiscus.(Antwerpen, 1.3.1993, R. Jorissen, Bull 744, blz. 3349). In dezelfde zin : Antwerpen, 4.11.1993, J. Van Kets , niet gepubliceerd, Antwerpen, 24.10.1996, A. Meersman, niet gepubliceerd;
Hartelijk dank voor jullie mening!
Melker