beneden buur heeft last met eigenaar

ditoke
Topic Starter

beneden buur heeft last met eigenaar

#1 , 18 mei 2011 17:11

sinds een jaar heb ik een nieuwe beneden buur gezellige vrouw en heel vriendelijk.
Nu kwam de eigenaar van de bouw bij haar klagen dat hij een factuur van electrabel had gekregen waarhij 1900 euro aan elektriek moest betalen.
In het jaar dat zij het apartement bewoond is er door electrabel geen factuur naar de eigenaar gestuurd
Nu blijkt dat de eigenaar vergeten is zijn contract op te zeggen met electrabel omdat er een nieuwe huurder in het apartement is gekomen toen.Mijn beneden buur ging er van uit dat de electtiek bij de huur prijs inbegrepen zat na nalezen van het contract blijkt dit wel niet zo te zijn.
Dus de eigenaar is dus aangerekend voor het eigenaars tarief en dit is dus een dubbel tarief en nu wilt hij dit van haar terug hebben.
Mijn beneden buur is dus zelf nadat hij met de factuur afkwam naar electrabel gegaan en heeft vanaf de laatste meerterstand opneming deze op haar naam laten zetten.
Op het moment dat ze naar electrabel beld staat dit dus ook op haar naam maar de eigenaar wil gewoon dat zij hem die 1900 euro betaald terwijl ze bij electrabel duidelijk gezegd hebben dat er een verekinging komt en hij een factuur met een bedrag van 0,00 euro gaat krijgen

wat kan zij hieraan doen ook omdat hij dreigt naar de vrederechter te stappen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justwanttomove

#2 , 18 mei 2011 17:24

voor de duidelijkheid?

De eigenaar heeft de factuur al wel of nog niet betaald?

Als hij de factuur nog niet betaald heeft en de kosten worden doorgegeven aan de bewoonster, waar is dan het probleem?

Als hij de factuur al wel betaald heeft en de bewoonster betaald hem gewoon het correcte bedrag terug (mss best ook schriftelijk laten bevestigen), lijkt me dit toch ook snel opgelost?

ditoke
Topic Starter

#3 , 18 mei 2011 18:13

hij heeft de factuur nog niet betaald
de bewoonster heeft vanaf verleden maand nadat hij bij haar langs is geweest de electriciteit op haar naam laten zetten vanaf de vorige meterstand
dus de eigenaar krijgt een nieuwe herberekende factuur toegestuurd enkel bij electrabel is deze berekening nog niet uitgevoerd dus het bedrag staat gewoon nog open terwijl mijn beneden buur vanaf mei al gewoon een maandelijkse factuur heeft ontvangen

Dus electrabel moet de eindfactuur nog opmaken voor de beneden buur en de eigenaar maar blijkbaar gaat het de eigenaar niet snel genoeg en heeft hij haar al een aangetekend schrijven toe gestuurd waarbij hij eist van haar dat zij deze factuur betaald en als ze dit niet doet dat hj naar de vrederechter stapt.
Dus als de eindfactuur komt als electrabel deze heeft berekend zal zij zo wie zo de kosten betalen maar deze gaan natuurlijk wel een stuk minder zijn mits ze niet met het eigenaars tarief word belast.
Dus na contact met electrabel te hebben opgenomen vertelde deze dus om geen onderlinge betaliingen te doen naar de eigenaar mits de eind factuur voor de periode dat het apartement leeg stond nog moest worden opgemaakt
bij electrabel is de bewoonster dus gewoon als klant geregistreerd met terug werkende kracht vanaf april 2010 en dus volgens electrabel in orde
de eigenaar eist dus dat zij met facturen over de brug komt van de maanden dat zij er al woont dit kan zij dus niet omdat ze al die tijd gedacht heeft dat de electriek bij de huur zat inbegrepen zelf vind ik dat ze het persoonlijk zeer netjes heeft opgelost door zelf voor te stellen dat ze de kosten betaald vanaf de laatste meteropnemeing
en deze is vanaf maart 2010
Wat kan zij nu doen als de eigenaar blijft dreigen naar de vrederechter toe stappen

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mei 2011 18:30

Dreigen is nog niet doen en gezien eigenaar het geld niet betaald heeft zal vrederechter gezien de situatie niet vonnissen om te betalen ( donkerblauw vermoeden).
Vermoedelijk eind deze maand opgelost

ditoke
Topic Starter

#5 , 18 mei 2011 19:42

maar de kosten voor wie gaan die zijn dan voor de eigenaar of de beneden buur

want als de beneden buur en zijn rekeing zou betalen en dan nog is haar eind factuur van electrabel zou ze eigelijk dubbel betalen en dat zou natuurlijk ook niet mogen en mits ze alles heeft gedaan om het alsnog recht te zetten zou het niet meer dan eerlijk zijn als ze enkel haar factuur zou moeten betalen en niet die van de eigenaar mits deze over een tijd een aangepast factuur krijgt van electrabel met een bedrag van 0

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mei 2011 22:57

Is dat dezelfde eigenaar als uw andere posting.
Dat is iemand die idd is door de verderechter op haar plaats moet gezet worden.
ter uwer info

http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

eens lezen

ditoke
Topic Starter

#7 , 19 mei 2011 10:26

deze aangetekende brief heeft zij dus ontvangen

wij werden in het bezit gesteld van bijgaande afrekening TBV 1958,31
en een voorschot staat van 33,18

wij hebben contact opgenomen met de distributie maatschappij eandis en het blijkt dat u bij geen enkele leverancier bent aangesloten vanaf het moment dat u in het apartement trok
hierdoor werden de rekeningen naar ons adres gestuurd
wij verlenen u een termijn van 5 dagen om het bedrag van 1991,49 over te schrijven naar onze rekening bovendien dient u binnen het zelfde termijn de meters op uw naam te laten zetten na deze termijn laten we ook de meters afsluiten op uw kosten

mocht u geen gevolg geven binnen de gestelde termijn dan zullen we klacht formuleren bij de federale overheids dienstenen polietie diensten en bovendien uw dossier onmiddelijk overmaken aan de deurwaarder

Fore

#8 , 19 mei 2011 10:27

2000 euro op 5 dagen? Dat is een beetje kort niet?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Saar_

#9 , 19 mei 2011 10:53

Heeft uw buurvrouw hiervoor een document ondertekend, een verhuisdocument?

Electrabel kan dan nooit tot in 2010 teruggaan om alle kosten op naam van de huurster te zetten. Wat wel kan is dat zij het volledige verbruik op naam van de huurster hebben gezet tot datum meteropname.

Dit zou concreet inhouden dat de huiseigenaar opdraait voor de vaste vergoeding tot datum overzetting. Aangezien dit om een vrij laag bedrag gaat, zal dit waarschijnlijk wel in der minne te regelen vallen. Wat ik zeker niet zou doen is ingaan op de eis van de huiseigenaar, aangezien indien de huurster het bedrag betaalt, dit nadien wordt gecorrigeerd en dan teruggestort zou worden op de rekening van de eigenaar, waarna zij zelf nogmaals een rekening in de bus zou krijgen voor haar correctie. Indien de huiseigenaar dan moeilijk doet, zou ze zo in de problemen kunnen komen.

ditoke
Topic Starter

#10 , 19 mei 2011 12:26

eletrabel gaat haar document op sturen waarin zij akkoord gaat met de meterstanden van toen en dan zullen ze het zelf in orde brengen mits er van de kant van de eigenaar niet echt veel medewerking kan verwacht worden hij weet dat ik haar help dus hij heeft me ook al genaaid door ff de huur van mij op te slaan terwijl hij bij de rest van de huurders niet de huur heeft opgeslagen heb dit na gevraagd aan mijn buur naast mij die gewoon het ooude bedrag blijft betalen en vanaf januari2009 dat apartement huurt
hij wil gewoon dat geld op zijn rekening en zijn woorden zijn zo
ik moet dat geld hebben en of zij nu later zelf nog een factuur krijgt van electrabel dat kan mij eerlijk gezegd gestolen worden

Vandebos

#11 , 19 mei 2011 12:38

Wens hem dan maar veel geluk bij de vrederechter.

ditoke
Topic Starter

#12 , 19 mei 2011 12:49

Snap gewoon niet dat hij er zoveel problemen om maakt en gewoon niet even af wacht hoe het loopt zij heeft gedaan wat ze moest doen maar het zint hem gewoon niet dat die factuur gewoon nog openstaat electrabel zegt dan van hun kant er is verbruik geweest en de eigenaar word aangerekend voor leegstand tarief mits de eigenaar nalatig is geweest zijn contract op te zeggen

mevrouw heeft geen zaken met de factuur van de eigenaar mevrouw is vanaf die datum klant bij ons ze zijn er dus mee bezig om alles op haar naam te zetten mijn gebuur doet zelfs nog een geste door de meterstanden vanaf maart op haar naam te laten zetten terwijl ze pas er veel later is ingekomen en haar contract pas veel later inging
gewoon om problemen te verkomen dus het kost hem uiteindelijk als alle berekeningen zijn gemaakt nog minder.Maar omdat hij niet mee wilt werken duurd het allemaal wat langer en zijn factuur blijft voorlopig natuurlijk open staan
Dus van haar kant ligt het dus niet want ze wil dit zo snel mogelijk opgelost hebben
aan haar en aan mij heeft hij al gezegd dat als de 3 jarige periode voorbij is dat hij niet met haar en niet met mij verder wilt gaan en de huur dan gaat stop zetten
en dat duurt voor mij dus nog zo een dikke 2 jaar en lig er eigelijk niet van wakker
maar hoop echt dat hij nniet verder gaat want zijn natuurlijk altijd dingen die niet nodig zijn en die tijd en moeite kosten

Fore

#13 , 19 mei 2011 13:44

Je hebt een contract van korte duur?
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

ditoke
Topic Starter

#14 , 19 mei 2011 14:15

3 jaar is mijn contract

Saar_

#15 , 19 mei 2011 15:12

De verhuurder heeft strikt juridisch gezien geen poot om op te staan. Hij is in fout door de wijziging niet tijdig door te geven. De stappen die de huurster heeft ondernomen, maken duidelijk dat zij zeker van goede wil is. Hij heeft onmogelijk een zaak.

Spijtig natuurlijk dat jullie huur bij de eerstvolgende datum wordt opgezegd, maar er zijn ook veel niet-malafide huisbazen op de markt. Het moeilijke is er gewoon zo eentje te vinden. Ik heb nu zelf gelukkig intussen een goede huisbazin, maar de vorige waren ook verschrikkelijk. 1x voor het vredegerecht en vergoeding toegekend van maar liefst 5.600 euro in mijn voordeel, de andere keer was ik zelf nog niet goed op de hoogte van de juridische mogelijkheden en heb ik mijn volledige huurwaarborg (in die tijd nog 3 x 560 euro) laten vallen voor 'doffe plekken op de tegels die zichtbaar waren in een bepaalde lichtinval'.

Hou dus voet bij stuk en vraag raad wanneer je het zelf niet weet, dat is nog de beste raad die ik kan geven.

Terug naar “Huren”