huurcontrect (3jaar) opzeggen in het 3e jaar.

kimtje91
Topic Starter

huurcontrect (3jaar) opzeggen in het 3e jaar.

#1 , 01 apr 2011 12:38

Ik huur sinds 1 juli 2009 dus vanaf 1 juli 2010 zat ik in mijn 2de jaar, en als ik het goed bereken zit ik vanaf 1 juli 2011 in mijn derde jaar. Nu wil ik mijn huur opzeggen en dus ook de schadevergoeding van 1 maand betalen in mijn 3de jaar. Maar mag ik dit bijvoorbeeld eind deze maand versturen om eind juli te vertrekken? maar met dat ik dit dan verzend in mijn 2e jaar moet ik dan 2 maanden schadevergoeding betalen? Of word dit berekent op de dag dat je vertrekt. Ook zegt mijn huisbaas als ik dit doe het huurcontract blijft doorlopen tot er een andere huurder is gevonden. Wil dit dan zeggen dat ik bijvoorbeeld wil vertrekken eind juli maar als er niemand is ik nog steeds huur moet betalen?
:roll: Wie kan me helpen..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 01 apr 2011 12:41

Een contract van bepaalde duur heeft geen opzegmogelijkheden, dwz dat het contract enkel voortijdig kan verbroken worden in samenspraak met de verhuurder. Als die enkel je contract wil verbreken indien hij (of jij) een nieuwe huurder heeft, is dat zijn goed recht. Ook betreffende een eventuele schadevergoeding moet je met hem bespreken hoeveel deze zou bedragen.

Fore

#3 , 01 apr 2011 12:44

Als je een contract hebt van korte duur (3 jaar), dan moet je kijken wat er beschreven staat om dit te kunnen verbreken. Anders kan de verhuurder je verplichten om het contract uit te doen.

EDIT: ik had overlezen dat het om een 3 jarig contract ging.
Laatst gewijzigd door Fore op 01 apr 2011 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

kimtje91
Topic Starter

#4 , 01 apr 2011 12:56

In mijn contract staat de schadevergoeding vermeld maar niet dat er een andere huurder moet gevonden worden..

gvm

#5 , 01 apr 2011 13:03

In mijn contract staat de schadevergoeding vermeld maar niet dat er een andere huurder moet gevonden worden..
die andere huurder is ook geen wettelijke verplichting. ik laat als verhuurder wel toe dat de opzegperiode niet volledig wordt uitgedaan als er een overeenkomst is tussen vertrekkende en nieuwe huurder zodat ik geen verlies lijd qua continuïteit van huurgelden. de kosten om opnieuw te verhuren vallen dan gewoon ten laste van de vertrekkende huurder en bedragen altijd minder dan het afmaken van de opzegperiode en de opzegvergoeding samen. uiteindelijk heb ik toch geen werk met het verhuren, een telefoontje naar 't immokantoor en ze regelen dat.
voor niets of niemand een gram respect, venijnig brutaal en vuilgebekt.

Vandebos

#6 , 01 apr 2011 13:41

Tenzij in het huurcontract van drie jaar opzegmaatregelen staan beschreven op een dergelijke dat het duidelijk is dat ze alleen slaan op het contract van drie jaar (vele contracten zijn zo opgemaakt de ze ofwel voor bepaalde duur ofwel voor een negenjarig kunnen gebruikt. Deze vermelden de opzeg maatregelen geldig voor de negenjarige optie. Die zijn echter NIET van toepassing als men een contract van bepaalde duur afsluit) zijn er slechts drie mogelijkheden om een contract van bepaalde duur te beëindigen:

- men doet het uit en één van beide partijen laat op zijn minst drie maanden op voorhand de andere aangetekend weten dat ze het niet wensen te verlengen,
- beide partijen samen bereiken een overeenkomst in overeenstemming, die ze in het belang van ieder op papier zetten,
- beiden partijen vinden geen vergelijk en één of beide wenden zich tot de vrederechter om deze het contract te laten verbreken.

Terug naar “Huren”