Heraanleg Tuin

Pieter3
Topic Starter

Heraanleg Tuin

#1 , 04 mar 2011 14:12

Beste mensen,

op 1 april nemen we onze intrek in een huurwoning. De vorige eigenaars zijn er uitgezet, wegens niet betalen van de huur, en hebben het huis, om het nog zacht te stellen, verwaarloosd. Het interieur wordt door Rentokill volledig terug opgepoetst, en wat schilderen hier en daar doen we zelf wel. Het probleem ligt echter bij de tuin. Jarenlang hebben er blijkbaar een varken en een aantal honden in die tuin "gewoond", met als gevolg dat er geen sprietje gras meer in staat.
Ik weet dat voor de vorige huurders er gingen wonen, er wel sprake was van een groene tuin (dat is te zien op de fotos van de immowebsite). Nu is mijn vraag, kunnen we van de verhuurder eisen dat hij de tuin laat heraanleggen, tenminste de gazon? Of kan de verhuurder evengoed zeggen: als jullie een gazon willen, zorg er dan zelf voor? Wij hebben al voorgesteld zelf gazon te leggen (met grasmatten, want we willen ook geen half jaar wachten), en hebben aan de verhuurder een tegemoetkoming in de kosten gevraagd, maar krijgen hier geen antwoord op. Kunnen we iets eisen van de verhuurder obv de bestaande wetgeving?

Met dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 04 mar 2011 14:16

nu sterk weidegras zaaien:
veldje stapklaar in juni.

Pieter3
Topic Starter

#3 , 04 mar 2011 15:46

Alvast bedankt voor de tip!

Ik stootte tijdens nog wat opzoekwerk op Art. 1719 en 1720 van het burgerlijk wetboek, waarin staat dat "De wet voorziet dat de verhuurder het gehuurde goed, in alle opzichten, in goede staat van onderhoud aan de huurder moet leveren en tijdens de duur van de overeenkomst in zodanige staat moet onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het bestemd is". Ben ik hier iets mee, kenners van het juridische?

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2011 16:45

als op de foto een grasveld staat zou ik zeggen misleidende reclame :roll:
Zij leveren niet volgens de voorwaarden
maar heb je de tuin (kunnen) zien bij de bezichtiging
Wat staat in de plaatsbeschrijving van het contract??
Als hij een woonplaats met tuin aanbied mag men een tuin verwachten en geen varkensstal.
Compromis u betaald de planten en wij leggen het aan...

Pieter3
Topic Starter

#5 , 04 mar 2011 16:50

Plaatsbeschrijving is nog niet opgemaakt. Wat raadt u aan om er dan van te zeggen? We hebben de tuin inderdaad gezien bij bezichtiging, maar ik vind niet dat we het maar zo mogen laten. Dat compromis hebben we al voorgesteld, maar krijgen we dus geen antwoord op. Ik zou enkel een gazonnetje willen leggen. Kostprijs iets van een €200. Lijkt me toch een faire deal? Met dank!

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 mar 2011 16:58

Tja, een doos graszaad heb je voor veel minder dan 200 €, natuurlijk. Als die tuin het enige is dat niet in orde is, zou ik er niet te moeilijk over doen en gewoon nieuw gras zaaien, zodat je tegen de zomer een gazonnetje hebt. Ik denk niet dat je van de verhuurder kan eisen dat hij de kosten voor grasmatten draagt, aangezien gewoon gras zaaien ook een oplossing is en véél goedkoper uitkomt. Geloof me, die verhuurder is waarschijnlijk véél meer kwijt dan een paar honderd euro aan die vorige huurders...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Vandebos

#7 , 04 mar 2011 17:57

Gras zaaien en een beetje geduld hebben. In de plaatsbeschrijving foto's opnemen van alles dat nog niet in orde is en dat u wenst in orde te zetten.

Dat gaat het snelste en het beste. Afbrekers laten een eigenaar al zeer snel met een gat van € 4000 - € 6000 achter. Als je dan een potentiële huurder op je dak krijgt die begint te zagen over € 200 aan matten kan dat wel eens verkeerd aflopen. (absoluut niet negatief bedoeld, ik prefereer als eigenaar ook grasmatten, enkel en alleen al voor de zuiverheid van het gras nadien, maar beeld je ook even de kant van de eigenaar op dit ogenblik in... gebruik het in orde maken van het gazon als pasmunt voor latere andere interventies.)

Mijn 2 cent.

Pieter3
Topic Starter

#8 , 07 mar 2011 13:24

Bedankt voor de reacties iedereen!

Terug naar “Huren”