Verhuurder wil ons buiten.

furiax
Topic Starter

Verhuurder wil ons buiten.

#1 , 28 feb 2011 21:16

We huren sinds april 2010 een appartement van een oud koppel. Nu zijn deze allebei kort na elkaar overleden in de maand december. En is hun dochter eigenares geworden van het appartement.
Begin januari hebben we een nieuw 3-6-9 contract ondertekend met haar in drievoud. Ze had toen beloofd om verbeteringswerken uit te voeren namelijk de badkamer en laminaat leggen in onze living (staat niet op papier).
Nu is ze 2 weken geleden begonnen aan de badkamer. Deze heeft ze opnieuw betegeld en er ligt ook een nieuwe vloer in. Tijdens de werken hebben we 2 dagen zonder wc gezeten (we moesten in het leegstaand appartement onder ons gaan) en een week zonder warm water. Ze hebben de werken volledig zelf gedaan en het resultaat is er ook naar: ze hebben voor de muren 3 verschillende soorten tegels gebruikt, toen de eerste opwaren hebben ze verder gedaan met andere, er zit dus geen motief in. In 1 van de hoeken zie je dat de tegels 2 cm hoger staan tenopzichte van de tegels van de ander muur. Ik heb hierover een opmerking gemaakt tegen haar en dat stond haar niet aan. We waren ondankbaar enzovoort en toen zijn de problemen feitelijk begonnen. Mijn eerste vraag: kan ik iets beginnen tegen het feit dat die badkamer op niets trekt ? kan ik eisen dat ze die beter afwerkt ? Indien ja, waar kan ik hiervoor terecht ?

Tijdens deze werken heeft ze toegang gekregen tot onze badkamer terwijl wij gaan werken waren. Ze heeft echter van de gelegenheid gebruik gemaakt om ons hele appartement eens te doorsnuffelen. Mocht ze dit zomaar doen ? We hebben haar enkel binnen gelaten zodat ze zouden kunnen werken in de badkamer.

Toen we vandaag thuiskwamen van ons werk stond ze ons op te wachten in de inkomhal. We kregen direct een tirade naar ons hoofd omdat we de tegels in de badkamer die sinds zaterdag gevoegd zijn nog niet hadden afgewassen (we hebben hier zondag echter geen tijd voor gehad + de tegels moesten nog uitdrogen). Wewil dat wij het appartement zo snel mogelijk verlaten, ze ging zelf een procedure starten voor de vrederechter, en we konden fluiten achter andere verbeteringswerken want we waren gene cent van haar geld waard. Ze wist onder meer te vertellen dat ons appartement stonk tot in de inkomhal door onze 2 katten. Ik moet zeggen dat je het inderdaad ruikt dat we katten hebben als je binnen bent (heb je altijd met huisdieren) maar ik zou het gene stank noemen, laat staan dat je het tot buiten de appartement ruikt. En de katten hebben een stukje plint kapot gekrabt in de living , deze gingen we zowiezo zo snel mogelijk herstellen/vervangen. Er is ook een scheur van een goeie 5 cm in de balatum, deze was er echter al in toen we verhuisde van de vorige huurder maar dat ontkent ze. De balatum was trouwens eigendom van de vorige huurder want die heeft ons nog gevraagd of hij het erin mocht laten liggen. Onder de balatum ligt gewoon een betonnen vloer. Dus in hoe verre kan ze hier iets over zeggen gezien de vorige huurder eigenaar is van de ballatum ? En onze ramen zijnvolgens haar nog nooit gekuist geweest terwijl dit wel geregeld gebeurd. Ze vind het ook niet kunnen dat we geen gordijnen hebben hangen aan de ramen (we wonen op de 1ste verdieping dus we hebben iets van er kan toch niemand binnekijken). En behoord dit eignelijk niet tot de prive sfeer of kan zij effectief eisen dat wij gordijnen moeten hangen ? Kort samengevat we zouden volgens haar niet kuisen en ons katten zouden haar appartement kapot maken.
Nu in het contract staat enkel dat er geen honden toegelaten zijn maar niets over andere huisdieren. Kan ze ons verplichten de katten weg te doen ? Haar vader, onze vorige huisbaas die gestorven is, wist dat we katten hadden en zag er geen probleem in. Ook onze huidige huisbazin wist dat we katten hadden, want ze heeft ze zien lopen toen ze het nieuwe contract in januari is komen ophalen en heeft hier toen ook geen bezwaar tegen gemaakt .
Kan ze op basis van bovenstaande opmerkingen (o.a. het zogenaamd niet kuisen) ons zomaar uit het appartement gooien ?
Laatste wat ze zei is dat we een aangetekend schrijven van haar mogen verwachten en dat ze binnen 14 dagen opnieuw zal komen controleren. En tegen dan moeten de katten weg zijn en mag ze met haar vinger geen stofke meer vinden. Kan dit zomaar ?
Welke stappen kan ik eventueel ondernemen hier tegen ?
We gaan er voor zorgen dat die plint hersteld is en alles nog eens een grondige poetsbeurt geven tegen dat ze binnen 14 dagen komt controleren, maar mijn vriendin wil haar katten niet zomaar opgeven.
Ik denk dat ze een beetje pissig is om het feit dat ik die opmerking hebt gemaakt over de badkamer + dat we niet mee geholpen hebben met de badkamer te betegelen (wat niet onze taak is imo) want ze had zo wel een paar opmerkingen gemaakt dat ze in hare tijd moesten helpen.

Ook heeft ze vorige week zomaar uit het niets een oude kast in ons garage gedumpt die ze op overschot had zonder ons iets te vragen. Dan konden we onze rommel daarin kwijt was haar reactie. Er stonden ook nog een paar zakken afval klaar in de garage voor het containerpark, ook hier had ze commentaar op want we zouden het vuil opstappelen in de garage. Wederom, is dit geen schending van onze privacy ? Kmoet er wel bijzeggen dat mijn vriendin die dag de garage had laten openstaan maar dan nog , zoiets doe je toch niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 28 feb 2011 22:27

Brief afwachten... Verder sloten veranderen. Dan zal madam moeten bellen zoals elke andere burger in België...

JohnD

#3 , 28 feb 2011 22:42

IK ga zeer kort door de bocht gaan. U verbied uw huidige huurder nog de toegang tot uw woning en verandert de sleutels. U verwittigd haar dat u de volgende keer dat ze nog maar tracht de woning te betreden een klacht neerlegt wegens huisvredebreuk en/of poging tot inbraak. Uw verhuurder mag normaal gesproken de woning 1 x per jaar kontroleren, elke verdere poging is een inbreuk op de wet op de privacy. Dieren zijn kontraktueel niet verboden (tenzij misschien een hond volgens het contract dan), ik verwijs ook naar het verbod tot het houden van huisdieren dat een inbreuk is op het EVRM. Zie ook http://www.juridischforum.be/forum/view ... ght=#28236" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik raad u wel aan een andere woning te zoeken, want ik denk dat de kloof te diep geworden is tussen u en de verhuurder. Doordat u een nieuw contract getekend heb kan uw huidige verhuurder de woning niet zelf bewonen of door familie laten bewonen tijdens de eerste 3 jaar. Had u uw contract niet hernieuwd was dat wel mogelijk geweest met een opzegging van 6m. Nu zit u gebeiteld voor de volgende 3 jaar.

Verder bepaald de huurwet dat u de woning in dezelfde staat dient terug te leveren als de staat waarin ze zich bevond bij aanvang van de huur. De vergelijkingsbasis is hier een uitvoerige PB. Is die gebeurd ? Zo niet is dat grote pech voor uw verhuurder en heeft zij a.h.w. geen poot om op te staan.

Ik herhaal en raad u aan de bezoekjes van uw verhuurder te beperken tot 1 x per jaar. Het zal voor u en voor haar heel wat kopzorgen minder zijn.

Als u dat AS van uw verhuurder ontvangt antwoord u haar dat zij de afgelopen maanden de woning al meer dan voldoende gecontroleerd heeft en uw verplichting er enkel in bestaat de woning in dezelfde staat af te leveren als deze bij aanvang (u hebt nog bijna 3 jaar om te zoeken in de veronderstelling dat het om een 3-9 contract gaat)
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mar 2011 00:08

idd dadelijk slot veranderen en haar niet meer binnen laten. Als zij werken uitvoert dan moet zij ze afwerken en niet u.
Alles wat zij zo heeft gezegd is van geen belang gezien zij in uw huis geen zaken heeft.
Als en alleen Als het contract voorziet dat ze 1 x per jaar binnen mag moet u ze binnenlaten anders niet.
Is het contract geregistreerd indien niet kan je hiervan gebruik maken als je snel weg wil
lees hiervoor hier postings waarop oa Vandebos op antwoord
hier is de huurwetgeving in link:
http://www.just.fgov.be/img_publications/pdf/21.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

JohnD

#5 , 01 mar 2011 06:56

Als en alleen Als het contract voorziet dat ze 1 x per jaar binnen mag moet u ze binnenlaten anders niet.
Ik had toch begrepen dat er algemeen aangenomen word door vrederechters dat de eigenaar of het immokantoor, normaal gesproken 1 x per jaar even mogen langskomen op afspraak (ik raad altijd de mensen aan, aan hun verhuurder die vraag schriftelijk te stellen, waarna de huurder dat bezoek nadat het gebeurd is schriftelijk bevestigd > eventueel per fax naar immokantoor). Deze verhuurder heeft zijn jaarlijks bezoekje blijkbaar reeds opgesoupeerd.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

furiax
Topic Starter

#6 , 01 mar 2011 20:50

bedankt voor de reacties, nu voel ik mij toch al wat meer op mijn gemak :)
Kheb vandaag even het contract doorgenomen en daar staat ivm bezoeken van de verhuurder het volgende:
"De verhuurder heeft het recht ieder jaar in de maand januari of februari om zijn eigendom te controleren op eventuele tekortkomingen of beschadigingen aangebracht door de huurders. De onkosten zijn ten laste van de huurder"
Dus als ik het goed begrijp moet ik ze dit jaar dus niet meer binnenlaten ook al vraagt ze dit via een aangetekend schrijven aan ?

Voor zover ik weet heeft ze geen sleutels van onze deur, we hadden de deur los gelaten tijdens de werken zodat ze binnnen konden. Ze heeft wel een sleutel van de deur van de inkomhal maar dit is gemeenschappelijke ruimte.

Kheb met mijn vriendin wel al besloten dat we rustig opt gemak een huisje gaan zoeken om te kopen.

Vandebos

#7 , 01 mar 2011 20:57

Ik had toch begrepen dat er algemeen aangenomen word door vrederechters dat de eigenaar of het immokantoor, normaal gesproken 1 x per jaar even mogen langskomen op afspraak (ik raad altijd de mensen aan, aan hun verhuurder die vraag schriftelijk te stellen, waarna de huurder dat bezoek nadat het gebeurd is schriftelijk bevestigd > eventueel per fax naar immokantoor). Deze verhuurder heeft zijn jaarlijks bezoekje blijkbaar reeds opgesoupeerd.

Klopt, als de verhuurder zijn recht op controle van het pand niet het contract plaatst en de huurder wenst moeilijk te doen dan zal de verhuurder verplicht langs de vrederechter te passeren. Deze zal hem echter normaliter vanuit het oogpunt van het niet overgedragen eigendomsrecht altijd het recht toekennen éénmaal per jaar zijn pand te controleren. Een extra omwegje voor de ondachtzamen..

furiax
Topic Starter

#8 , 02 mar 2011 11:42

Het aangetekend schrijven is vandaag toegekomen

Code: Selecteer alles

Omdat u na verschillende aanmaningen geen gevolg hebt gegeven aan het onderhouden van de huurwoning zijn wij genoodzaakt in de 2e week van maart 2011 alles te komen inspecteren in uw appartement. Dit houdt in: de living, de slaapkamers, de garage, de keuken, de berging en de badkamer. Wij hebben veel tekortkomingen gezien tijdens de renovatie van uw badkamer. Wij hebben de badkamer gerenoveerd (vloer, muurtegels, ... ) zonder dat wij de huurprijs opslaan. Wij rekenen er dus op dat jullie, als huurders het huurcontract naleven (alles onderhouden) Vaststellingen: -Er is na meer dan een jaar nog niet behangen of geverfd - Wij moesten in de keuken zijn om water te halen om na de werkzaamheden wat op te kuisen... het is daar een grote puinhoop (jamberstaferelen) - Wie zijn leidingen te veel spoelt met ontstopper beschadigd de leidingen. Onkosten aan de afvoerleidingen zijn ten koste van de huurder. - De kattenbakvulling word niet ververst. Het ruikt(stinkt) niet alleen in het appartement, de reuk komt tot in de gang en de hall. - De katten schrapen met hun nagels aan de deur en aan de plinten (zijn beschadigd) - De ruiten worden niet gepoetst - In de garage hebben wij een kast geplaatst en we stelden vast dat daar zakken met kattenbakvulling lagen. Zo kweek je muizen en ratten. Besluit: Wij komen grondig inspecteren! Zijn alle bovenstaande zaken niet verholpen, dan spreken wij de huurdersbond en de vrederechter aan. Ik heb deze morgen reeds met hen contact opgenomen. Je kan ook op vrijwillige basis het appartement binnen de maand verlaten. Wij zijn bereid de waarborg grotendeels of gelijk terug te betalen als dit gebeurt voor 1 april. Telefoneer ons om af te spreken rond 10 maart.
Tot op heden is dit de eerste aanmaning die we van haar schriftelijk ontvangen. Ik vraag mij af waar die andere aanmaningen zijn ? Tenzij ze het commanderen bedoeld tijdens de werken. Toen zat ze constant bezig van je moet dat eens beter afkuisen en dat en dat.

Even over de vaststellingen.
- Zijn wij verplicht van opnieuw te behangen ? Het klopt dat het behang van de vorige huurder hier nog aan de muur hangt. Wegens financiele redenen hebben we nog niet opnieuw behangen maar dit stond wel gepland om te doen tijdens ons komende groot verlof in juni. De plafond hebben we wel al herschilderd toen we hier introkken. De deuren niet. En de ramen zijn van aluminium.
- Die jambertoestanden is waarschijnlijk omdat er afwas stond van 2 dagen in de keuken. Dit is echter omdat ze door de werken in de badkamer ons zonder warm water heeft gezet.
En ze klaagt dat het water niet goed doorloopt maar we mogen blijkbaar geen ontstopper gebruiken.
- De kattenbak word hier om de 2-3 dagen ververst afhankelijk van hoeveel de katten geproduceert hebben. En het klopt dat je het een beetje geruikt (zeker als ze net geweest zijn) maar dat je het tot in de gang/hall zou ruiken is ferm overdreven.
- Plint heeft de kat inderdaad kapot gekrabt maar aan de deuren is niets te zien, en wij hebben al meermaals gezegd dat we de plint gaan herstellen/vervangen.
- Ruiten zijn niet gepoetst volgens haar terwijl dit wel gebeurd.
- Ze hebben inderdaad een oude kast in ons garage geplaatst zonder wij dit wouden en zonder dat ze hier toestemming hebben voor gevraagd. En er lagen inderdaad 3 zakjes met kattenbakvulling klaar om later op de week met de vuilkar mee te geven. Het huisvuil word hier om de 2 weken opgehaald. Enige wat ze ons kan verwijten is dat deze nog niet in een vuilzak zaten.

Moeten wij ze nu laten inspecteren na dit schrijven ? of gewoon weigeren gezien in het contract staat dat ze enkel in januari/februari zal controleren + het feit dat ze haar jaarlijkse inspectie klaarblijkelijk al gedaan heeft.

Turaki

#9 , 02 mar 2011 12:04

U stelt ten antwoord zelf een AS op waarin u de zaken die u heeft aangehaald vermeld, en haar erop wijst dat ze, volgens het contract, haar jaarlijks bezoek al heeft afgelegd. U meldt ook dat een verhoging van de huurprijs wegens werken enkel kan als de huurprijs de normale huurwaarde met 10% verhoogt, en dat werken om de woning bewoonbaar te houden geen reden tot verhoging kunnen zijn.
Tevens kan u haar vragen een bewijs voor te leggen voor toelating het plaatsen van deze oude kast in uw gehuurde garage, en een datum waarop u deze kast aan de garagepoort buiten zal zetten, ter ophaling van de verhuurder (Enkel als u de kast weg wil).

Vandebos

#10 , 02 mar 2011 13:28

Is het herbehangen schriftelijk in het contract opgenomen?

De zo gezegde andere aanmaningen in uw aangetekend schrijven formeel betwisten en om bewijs ervan verzoeken.

Plint zo spoedig mogelijk (als in eergisteren) herstellen.

Er bestaat tegenwoordig een nieuw type van kattenbakvulling dat effectief volledig reukloos is en supergemakkelijk in gebruik (oa op basis van absorberende siliconen korrels). Te vinden bij de lokale boerenbond tegen een zeer schappelijke prijs.

Tania01

#11 , 02 mar 2011 22:53

Je kan misschien ook langsgaan bij de huurdersbond. Dit kost bijna niets (€ 12) heb ik betaald voor een jaar, en die kan je dan vragen je te helpen bij de eventuele opmaak van de brief. Je moet zeker reageren op haar brief.

Vandebos

#12 , 02 mar 2011 23:34

inderdaad, niet aarzelen. Voor hulp bij het schrijven van de brief is de huurdersbond een goede eerste stap.

Hier heb je hun contactgegevens.

http://www.vob-vzw.be/HB/AdressenenSpre ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

JohnD

#13 , 03 mar 2011 15:44

Even reageren op de uitlatingen van de huisbazin.

De algemene trend in dat AS is een poging tot inbreuk op de wet op de privacy vanwege de verhuurder. Of u die afwas nu een dag of een paar dagen laat bvb. staan is uw zaak. Let wel er staan bepaalde zaken in die brief die zij normaal gesproken niet kan weten zonder uw privacy te schenden. Met andere woorden je doet normaal gesproken toch een beetje wat je wil binnen de 4 muren van je woning.
Omdat u na verschillende aanmaningen geen gevolg hebt gegeven aan het onderhouden van de huurwoning zijn wij genoodzaakt in de 2e week van maart 2011 alles te komen inspecteren in uw appartement. Dit houdt in: de living, de slaapkamers, de garage, de keuken, de berging en de badkamer.
Hierop antwoord u dat u tot hiertoe nog geen enkele aanmaning daaromtrent mocht ontvangen. Zoals iemand en ik zei meld u haar dat ze reeds genoeg bezoekjes heeft gebracht de laatste tijd en dat u niet zal ingaan op haar verzoek om u nogmaals voor de zoveelste keer lastig te vallen.
Wij hebben veel tekortkomingen gezien tijdens de renovatie van uw badkamer. Wij hebben de badkamer gerenoveerd (vloer, muurtegels, ... ) zonder dat wij de huurprijs opslaan. Wij rekenen er dus op dat jullie, als huurders het huurcontract naleven (alles onderhouden)
Hier stelt u dat u het huurcontract naleeft op de wijze waarin een huurcontract dient nageleefd te worden volgens de volgens de huurwet bepaalde regels. U kan er misschien terloops bij vermelden dat zij in de eerste plaats het huurcontract niet nageleefd heeft tot voor de renovatie van de badkamer - waarom was er anders een renovatie van die badkamer nodig geweest ?
Er is na meer dan een jaar nog niet behangen of geverfd
U bent als huurder niet verplicht te behangen of de verven. Dit behoort tot de normale slijtage en ouderdom en is dus op geregelde tijdstippen ten laste van de verhuurder (zie huurwet)
De kattenbakvulling word niet ververst. Het ruikt(stinkt) niet alleen in het appartement, de reuk komt tot in de gang en de hall.
Het is zo goed als onmogelijk om dieren te houden zonder een klein beetje reukoverlast. Zolang dit in beperkte mate is, is er geen enkel probleem.
De katten schrapen met hun nagels aan de deur en aan de plinten (zijn beschadigd)
Dit zijn zaken waar zij eventueel kan over klagen indien u verhuist (is er nu wel of niet een PB gemaakt ?)

Of u wel of niet die huisbazin wil terug laten langskomen is uw zaak. Ik raad u in dat laatste geval aan om de zaken te doen (behalve het herschilderen of behangen dat ten laste van de verhuurder is) die zij verlangt. Persoonlijk zou ik ook niet zelf terugbellen. Laat haar maar een brief schrijven, want u hebt dan een 2e bewijs van haar bemoeizucht. Ik zou voorzover u toch haar nog eens wil laten terugkomen de afspraak tot eind April uitstellen.
Laatst gewijzigd door JohnD op 03 mar 2011 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.

furiax
Topic Starter

#14 , 03 mar 2011 19:59

ok ik zal morgen na mijn werk eens een brief opstellen :). Hoe minder ik da mens nog moet zien hoe beter.
Heb vandaag ook gebeld naar de huurdersbond maar we kunnen pas ten vroegste dinsdagavond langs gaan voor een afspraak. We hebben in ons slaapkamer ook last van vochtplekken en in de inkomhal vertonen de muren scheuren. Zal dit dan ook direct in de brief opnemen. Hoewel ik over die vochtplekken twijfel want dan moet ik ze er naar laten kijken. Zal de brief dan wel maar woensdag kunnen verzenden hopelijk heeft ze hem dan nog tegen de 10de.

Waarvoor staat PB feitelijk? :oops:
Indien dit betekent een beschrijving van de staat van het appartement mee word bedoeld dan is het antwoord nee, dit hebben ze niet gemaakt de vorige huisbaas vond dat niet nodig. Die mens heeft ook nooit moeilijk gedaan in tegenstelling tot zijn dochter nu.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#15 , 03 mar 2011 20:27

Geen plaatsbeschrijving hoe gaat ze wat dan ook bewijzen want er is geen enkele bewijs ttz wat was de startsituatie. De verhuurder staat hier dus ZEER zwak
Wat was er () mis met de badkamer ....
lees aub de link die ik heb meegegeven
U had een contract wat is er dan aan veranderd????

Terug naar “Huren”