huuropzeg vergoeding

Lambert
Topic Starter

huuropzeg vergoeding

#1 , 15 jan 2007 12:45

Beste,

Op 01/01/2006 hebben wij een huurovereenkomst getekend van 9 jaar. Omdat wij nu een huisje hebben gekocht, hebben wij onze opzeggingsbrief in december 2006 aangetekend opgestuurd. Einde opzeggingstermijn is dus 31/03/2007.
In principe moeten wij een schadevergoeding van twee maanden huur betalen. Is er een manier om dit te vermijden? Door bijvoorbeeld zelf nieuwe huurders te zoeken.
Volgens mijn zus zouden er ook al een aantal processen zijn geweest waarbij de rechter had beslist dat deze vergoeding wegvalt indien je zelf nieuwe huurder vindt. De verhuurder mocht dan enkel 25euro administratieve kost aanrekenen.
Kan niemand mij hier meer over vertellen?
Alvast bedankt.

Groetjes,

Een ongeruste huurder

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anoniempje

#2 , 17 jan 2007 00:11

Mijn broer heeft ook zo iets gedaan toen hij een huis kocht. Zelf een nieuwe huurder gezocht, en een paar maand later verhuist naar zijn pasgekochte huis. Het was ook een huurovereenkomst die nog niet afgelopen was. Het kan zijn dat je iets moet betalen, maar mogelijk moet je dan minder betalen.

Helemaal zeker weet ik het niet, want ik ben geen jurist en ook niet thuis in het huurdersrecht. Maar het lijkt mij erg logisch dat je dat allemaal niet moet betalen als je voor het einde van de opzeggingstermijn nieuwe huurders vindt, die ook meteen een waarborg betalen.

Anoniempje

dieke

#3 , 17 jan 2007 07:58

Het zelf vinden van nieuwe huurders KAN een reden zijn waarom de huisbaas je die boete niet laat betalen, maar het is allerminst een recht. Als je een huisbaas hebt die een beetje wil, prijs je dan gelukkig.

Die boete voor wederverhuring, daar heeft een huisbaas dus ALTIJD recht op, ook als er onmiddellijk nieuwe huurders gevonden worden. Er moet immers een nieuw contract opgesteld worden enzoverder.

Lees voor de zekerheid je huurcontract na, maar meestal staat er inderdaad een bedrag bepaald als boete voor vroegtijdige verbreking van je huurcontract, een boete die gelijk is aan een aantal maanden huur, en dit wordt als billijk bestempeld. Dus niets aan te doen, buiten betalen dan.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2007 18:59

De verhuurder kan uiteraard altijd vrijwillig die vergoeding laten vallen.
Je kan hem hier echter op geen enkele manier toe verplichten. Het vinden van een nieuwe huurder is geen reden om die vergoeding niet te moeten betalen.

scorpioen

Lambert
Topic Starter

#5 , 17 jan 2007 20:02

We hebben vandaag met de makelaar gesproken die de verhuurder heeft ingeschakeld. De makelaar vertelde ons dat de verhuurder niet speciaal uit is op die vergoeding, maar wel wilt dat de huur wordt doorbetaald.

We hebben dus geluk. Bedankt voor alle reacties.

Een blije vertrekkende huurder

Terug naar “Huren”