huurder verloedert appartement, eigenaar is de schuldige

mamachipke
Topic Starter

huurder verloedert appartement, eigenaar is de schuldige

#1 , 19 feb 2011 01:22

Huurder betrekt app in juni.Wegens enkele lekken laten wij in mei bestek maken voor een gans nieuw dak en deze werken worden in oktober 2010 uitgevoerd.
Huurder deelt mee dat ze het app niet voldoende kan verwarmen en wij sturen een cv-deskundige die ons meedeelt dat er geen problemen zijn maar dat de huurder het vertikt bij vriestemperaturen alle radiatoren een weinig te laten warmen;dit blijft durenhuurder verwarmt 1 kamer , droogt de was op de radiator, verlucht niet en kweekt schimmels Ondertussen isoleren we een buitenmuur met panelen.Het app wordt ook nooit verlucht .wij brengen een ontvochtingsapparaat ze wil het niet plaatsen want dat kost geld
Ondertussen wordt er geen huur meer betaald en we schakelen de vrederechter in.Als pas ingeweken vreemdeling van de ivoorkust verkrijgt ze een prodeo advocaat die beweert dat haar klient in een onbewoonbaar app leeft.vrederechter komt kijken, wij dienen te zwijgen en app wordt onbewoonbaar verklaard.
Advocaat van huurder begint over een minnelijke regeling maar zegt dat haar klient nog tot einde april wil blijven wonen want dan zal ze van het ocmw waarschijnlijk een woning krijgen nadat ze daar waarscijnlijkde fotos van het totaal verloederde app heeft getoond.
Wat doe je nu als eigenaar?Regeling voorstellen en hopen dat ze vertrekt of de zitting afwachten ?Maar de vrederechter was ervan overtuigd dat de fout niet lag bij de huurder.Als de vrederechter binnenkwam stonden de radiatoren allemaal zeer warm!!!!
Bestaat er nog gerechtigheid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 19 feb 2011 21:52

In feite VDB materie, maar ik begrijp toch enkele zaken niet. Is er geen PB bij aanvang huur gebeurd ? Hebt u geen EPC certificaat dat de goede isolatie van de woning in feite al moet bevestigen. Een woning die niet goed verlucht word in combinatie met mensen die hun was laten opdrogen op een radiator geeft natuurlijk schimmel. Verder word een woning niet onbewoonbaar verklaard door een vrederechter maar door de burgemeester na een onderzoek van het Vlaams Gewest en een aansluitende weigering van de verhuurder om een en ander niet in in orde te brengen bevestigen. Buiten het feit dat u blijkbaar aan de verkeerde soort huurders uw appartement verhuurd hebt, hebt u blijkbaar met een vrederechter te maken die zijn bevoegdheid te boven gaat en die op het eerste zicht geen al te hoge dunk heeft over verhuurders en nog bevooroordeeld is op de koop toe.. Ik zou geen regeling treffen. Trouwens een goede advokaat klapt elke nitwit pro-deo onder de tafel weze het nu of beroep. Geloof me vrij ik heb er 5 gehad (voor een en dezelfde zaak), de ene al waardelozer als de andere.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

mamachipke
Topic Starter

#3 , 20 feb 2011 01:45

Jammer genoeg hebben we geen PB en dus geen bewijs om aan te tonen dat het app oke was in juni.

Reclame

JohnD

#4 , 20 feb 2011 02:29

Dat is een zeer zware fout. In dat geval zou ik opteren voor een overeenkomst, tenzij je aan de hand van een aantal fakturen toch kan bewijzen dat je werken aan het app't gedaan hebt.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2011 12:47

Werd de woning door de burgemeester onbewoonbaar verklaard? Wanneer? Om welke reden? Werd hiertegen beroep aangetekend?

JohnD

#6 , 20 feb 2011 13:05

Ja, begrijp ik ook niet, zoals ik al gemeld heb, het is toch de vrederechter niet die een woning onbewoonbaar verklaard ? Gelukkig word hij hierin genegeerd. Eerlijk gezegd hoe minder er langs dit soort magistraten moet passeren voor een of ander fiat, hoe beter. Ik, en zowel huurders als verhuurders kunnen van hun slechte ervaringen meespreken.
Laatst gewijzigd door JohnD op 22 feb 2011 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

mamachipke
Topic Starter

#7 , 22 feb 2011 00:03

Dit was voor mij na 40 jaar verhuren zonder problemen een kaakslag en een les tegelijkertijd.Ik heb nu geleerd niemand nog te vertrouwen, elke mededeling te chequen en zeker en vast te starten met een grondige plaatsbeschrijving.
En met een verstekvonnis bij de vrederechtbank kom je ook niet veel verder.De gerechtsdeurwaarder moet na betekening een maand wachten en dan is de vogel met huisraad verdwenen
Kosten gerechtsdeurwaarder:ca 260 euro en dan kan je zelf zorgen voor het leegmaken van het pand.

JohnD

#8 , 22 feb 2011 12:54

Ik heb nu geleerd niemand nog te vertrouwen, elke mededeling te chequen en zeker en vast te starten met een grondige plaatsbeschrijving.
Vooral uitkijken aan wie u verhuurt zou ik zo zeggen. Veel verhuurders kiezen echter boter bij de vis en willen zo snel mogelijk hun pand verhuren.
De gerechtsdeurwaarder moet na betekening een maand wachten en dan is de vogel met huisraad verdwenen
Ik dacht dat idd. de meeste DW's een maand wachten, ze zijn dat dat wettellijk gezien echter niet verplicht. Bekijk het eventuele vonnis moest dit voor de vrederechter komen.

Vandebos

#9 , 22 feb 2011 13:02

In je verzoekschrift had je de vrederechter kunnen verzoeken gelet op de problemen met de huurder een kortere uitzettingsperiode te bekomen. Eg 2 weken.

Dan was vogel nog altijd gaan vliegen natuurlijk. Je dient jezelf nu de vraag te stellen of dit een principekwestie is waar de financiële kant niet van tel is of wel.

Een huurder opsporen is in het algemeen niet zo moeilijk, maar je hebt dan wel best een uitvoerbare titel achter de hand die je kan gebruiken om te innen of boedelbeslag te laten leggen. Dit is niet gratis en kan lang duren. (Ooit uit "principe" een huurder 8 huizen ver gevolgd telkens met deurwaarder vanaf het moment dat hij een nagel had om zijn g** te krabben. de uiteindelijke kostprijs was beduidend hoger dan wat het mij opleverde, maar de voldoening ...)

Dit is een fundamentele keuze die ieder voor zich dient te maken.

JohnD

#10 , 23 feb 2011 23:59

Ooit uit "principe" een huurder 8 huizen ver gevolgd telkens met deurwaarder vanaf het moment dat hij een nagel had om zijn g** te krabben. de uiteindelijke kostprijs was beduidend hoger dan wat het mij opleverde, maar de voldoening ...
Ik snap het. Nou ja ik dacht zo dat persoonlijke ervaringen vermelden in feite niet geapprecieerd werd. Maar als dat nu toch even mag wil ik er wel gebruik van maken en melden dat ik met genoegen het tegenovergestelde gedaan heb vanuit het standpunt van de huurder dan. De tegenpartij maximum schade aanbrengen, wel met dit verschil dat de kosten voor mij te verwaarlozen zijn en nog geen 1/20 uitmaken van de kosten die ik de verhuurder aanbreng. Het verhaal van de kale kei is gekend. Een eerlijke verhuurder hoeft van mij echter niets te vrezen.

Vandebos

#11 , 24 feb 2011 01:07

Same here voor een eerlijke huurder, maar sommigen slagen er altijd in om juist die hoek te vinden om toch onder je vel te kunnen kruipen...

Voor principe heb ik veel over.

Terug naar “Huren”