waterschade

tinebl
Topic Starter

waterschade

#1 , 26 jan 2011 16:30

Begin januari merkte ik in mijn huurwoning op dat de boiler in de badkamer lekte. Ik heb dit toen onmiddellijk laten weten aan de huisbaas en hem ook een loodgieter aangeprezen die vrij was. Hij beloofde toen zelf iemand te contacteren, waar ik de verdere week niets van vernam. Bleek echter dat deze loodgieter nog in bouwverlof was tot 10/01.
Toen ik op 10/01 's avonds in de gang kwam, bleek de boiler gesprongen te zijn. De badkamer (op de 1e verdieping) stond zeker 5 cm onder water en het water stroomde zo de keuken en de gang binnen op het gelijkvloers. Opnieuw heb ik de huisbaas verwittigd die me uiteindelijk alles zelf liet regelen met zijn loodgieter. Daar de boiler onderdeel vormt van het gebouw, komt de vereffening van schade toe aan de huisbaas (bevestigd door mijn verzekeringsmaatschappij), maar ik heb daar nog niets over vernomen.
Intussen stelde de loodgieter vast dat ook de hoofdleiding van het water lek is, wat mijn onmetelijk hoge facturen verklaart.

Vervolgens staat de kelder sinds de zware regenval van eind november geregeld onder water. De laatste weken sta ik dan ook meermaals per week water weg te scheppen en op te dweilen. Ook dit heb ik reeds in december en nogmaals twee weken terug laten weten aan de huisbaas, maar daar werd niets aan gedaan. Hij liet in een mail enkel weten dat "hij begrijpt dat dit vervelend is, maar steeds kosten noch moeite heeft gedaan om een oplossing te vinden". Terwijl er dus telkens niets wordt opgelost en ik altijd maar voor de schade en de opkuis mag opdraaien.

Intussen zit ik in een opzegperiode die nog loopt tot 28/2. Normaal dien ik 2 maanden opzeg te betalen, maar de huisbaas zou dit inhouden indien er een andere huurder wordt gevonden (wat ik op papier heb). Ik heb beloofd daartoe mijn medewerking te verlenen en laat dus wekelijks mensen het huis bezichtigen. Tot nu toe zonder resultaat, wat begrijpelijk is voor een huis dat stinkt naar het vocht, waar amper verwarming is en waarvan de kelder nat is.

Mijn vraag is nu welke rechten ik hierin heb? De verhuurder eist 3 maanden waarborg van de huurder, maar welke waarborg heeft de huurder? Kan ik eisen dat die 2 maanden opzeg terugbetaald worden als compensatie voor de vele schade? En zo ja, hoe?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 28 jan 2011 09:18

Stel uw verhuurder aangetekend in gebreke,door daarin alle vorige kennisgevingen van gebreken samen te vatten en aan te tonen met uw bewijsstukken. Bepaal daarin het bedrag van de schade die u leed alsmede de termijn binnen dewelke u betaling ervan eist.

Uit ‘Normaal dien ik 2 maanden opzeg te betalen‘ lijdt ik af dat dit gebeurt in toepassing van :
“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar. Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Dit laatste geschilpunt vermengt u best NIET met het eerste.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”