verhuur loods

stefaan
Topic Starter

verhuur loods

#1 , 29 dec 2006 11:35

beste,

Ik wil een loods verhuren aan particulieren voor hun collectie oldtimers in onder te brengen. Daar ik niet onder het handelsrecht wil vallen verbied ik hen elke commerci?le activiteit in het huurcontract. Echter, volgens sommigen moet ik toch nog steeds BTW (21%) aanrekenen aan hen? Klopt dat?

Thx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 30 dec 2006 10:37

?Art.4.? 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.Art.8...? 2. Eenieder die, anders dan in de uitoefening van een economische activiteit, een gebouw heeft opgericht, heeft laten oprichten of met voldoening van de belasting heeft verkregen en waarop hij, v??r het verstrijken van de in ? 1 bepaalde termijn(=uiterlijk op 31 december van het tweede jaar volgend op het jaar van de eerste ingebruikneming of de eerste inbezitneming van dat gebouw) onder bezwarende titel een zakelijk recht vestigt in de zin van artikel 9, tweede lid, 2?, heeft ten aanzien van deze vestiging de hoedanigheid van belastingplichtige wanneer hij op de door de Koning te bepalen wijze kennis heeft gegeven van zijn bedoeling de vestiging van het zakelijk recht op het gebouw te doen met betaling van de belasting.?(Wetboek BTW. 3 juli 1969).

Ik ga ervan uit dat u de loods niet verhuurt ?in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig,? en dat deze verhuur gebeurt NA ?31 december van het tweede jaar volgend op het jaar van de eerste ingebruikneming of de eerste inbezitneming van dat gebouw?.

In dat geval bent u niet-BTW-belastingplichtige en dient u dus ook geen BTW aan te rekenen.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

stefaan
Topic Starter

#3 , 30 dec 2006 17:09

"? 3. Van de belasting zijn nog vrijgesteld :

1? de volgende handelingen :

a) ...

2? de verpachting, de verhuur en de overdracht van huur van uit hun aard onroerende goederen, alsook het gebruik van dergelijke goederen onder de voorwaarden van artikel 19, ? 1, met uitzondering van :

a) de volgende diensten :

de terbeschikkingstelling van stalling voor rijtuigen;
de terbeschikkingstelling van bergruimte voor het opslaan van goederen;
het verschaffen van gemeubeld logies in hotels, motels en in inrichtingen waar aan betalende gasten onderdak wordt verleend;
de terbeschikkingstelling van plaats om te kamperen;

b)...."

http://www.fisconet.fgov.be

De vraag is, zijn die oldtimers rijtuigen? Lijkt me vreemd dat ik BTW moet aanrekenen terwijl niemand diensten levert en we beiden particulieren zijn. Waar kan ik dit navragen om 100% zeker te zijn?

Thx voor je antwoord.

Reclame

Terug naar “Huren”