Relatie Verhuurder / huurder

baldwyn

Re: Relatie Verhuurder / huurder

#16 , 16 nov 2010 11:05

Mja, wat moet de politie dan volgens u in dat PV schrijven als er nog niks beschadigd of meegenomen is?
De politie zou op zijn minst kunnen een document of dossier opstellen wanneer een persoon zich uitlaat over zulke zaken of op zich al verdachte handelingen begaat (bv. testen of de deuren toe zijn bij de buren in het appartement e.d. en wanneer deze komt kijken er met een smoes als 'het was per ongeluk' vanaf raakt).

Er zou heel veel miserie, aan zowel huurder als verhuurderskant, kunnen bespaard worden als er wat beter werd voorkomend ingegrepen in plaats van genezend.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
yeoldeinn

#17 , 18 nov 2010 11:04

Ik heb eind mei mijn huurpand voor een spotprijs van de hand gedaan, was het beu te vechten tegen wanbetaler.

yeoldeinn

#18 , 24 nov 2010 18:28

toch totaal geen reactie, bevestigd mijn vermoeden.

Reclame

yeoldeinn

#19 , 24 nov 2010 18:36

Voor een reactie, gelieve al m'n vorige posts erop na te lezen.Dit is een fantastisch forum, begrijp me niet verkeerd maar soms kan ik me niet van de indruk ontdoen dat sommige problemen hier gewoonweg niet aan bod mogen komen. Men stelt een vraag, wacht op een antwoord . Ofwel antwoord men met een louter juridische tekst (sorry vd.moor) ofwel wordt je gewoonweg genegeerd.

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#20 , 24 nov 2010 19:44

Vanavond op VTM. om 22.40 Hr TELEFACTS. Op 10 maanden tijd heeft het Algemene Eigenaars Syndicaat al meer dan 900 klachten binnengekregen van misnoegde eigenaars die enorme huurschade hebben.
Ook de vredegerechten worden overstelpt met klachten van eigenaars.
Alle eigenaars, kijken dus geblazen.

Vandebos

#21 , 24 nov 2010 20:19

Wist niet dat je een reactie verwachtte op een retorische vraag...

Hoofddoel van dit forum is nog steeds individuele reële problemen aanpakken met een advies dat de vraagsteller, afhankelijk van zijn eerlijkheid, kan verder helpen met zijn probleem.

Problemen die in een algemeen kader voorkomen, cfr huurderafbrekers of wanbetalers of de buurtverpesters of de onmacht van het BIV om zijn leden in lijn te dwingen of politiewantoestanden, echtscheidingsdrama's enz enz komen aan bod en worden besproken maar na verloop van heeft iedereen over een algemeen thema wel twee, drie of vier keer zijn gal gespuwd zonder dat er aan de omkaderende situatie is is veranderd... moeten we allemaal nog eens ons standpunt herhalen?

Vandebos

#22 , 24 nov 2010 23:48

Vanavond op VTM. om 22.40 Hr TELEFACTS. Op 10 maanden tijd heeft het Algemene Eigenaars Syndicaat al meer dan 900 klachten binnengekregen van misnoegde eigenaars die enorme huurschade hebben.
Ook de vredegerechten worden overstelpt met klachten van eigenaars.
Alle eigenaars, kijken dus geblazen.
Sommige dingen kwamen me zeer bekend voor... vooral het uitgebroken plafond, de gesloopte leidingen en rommel. De eigenaars in had wel niet het plezier een volgesch**** en gep**** badkuip tegen te komen. ( altijd leuk om naar een firma voor het legen van septische putten te moeten bellen en uitleggen dat het in feite om de badkuip te doen is...)

tianneke

#23 , 25 nov 2010 08:03

Hoog tijd dus om de huurwetgeving opnieuw aan te passen, deze keer meer in balans met de rechten en plichten van zowel huurder en verhuurder.
Mochten we geen kinderen hebben verkochten we ook ons huis dat we verhuren, na 5 jaar zijn we het al lang moe...

Gebruiker21

#24 , 25 nov 2010 11:17

Mmm, als ik dat zo lees, ben ik veel te braaf als huurder ;-). We betalen op tijd onze huur (meestal zelfs enkele dagen voor de afgesproken datum), onderhouden netjes het huis en voeren in overleg met de eigenaar zelfs verfraaiingswerken uit (de zolder is nu volledig ingericht (muren laten bezetten, schilderen,...) als bureauruimte, de tuin is gefatsoeneerd, we hebben zelf laminaat op de zolder en de eerste verdieping gelegd, bovenop de vinyl (de kost van de laminaat zelf is betaald door de eigenaar, wij hebben volledig de plaatsing gedaan).

We wonen er nu bijna anderhalf jaar. De eigenaar kan zeker zijn dat het huis in orde gehouden wordt (is nog nooit komen "controleren") en krijgt op tijd de huur gestort. Het lijkt wel of wij "uitzonderlijk gedrag" vertonen, als je al die andere verhalen zo hoort.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Topic Starter

#25 , 25 nov 2010 11:26

Het is niet omdat enkele uitzonderingen de media halen dat de hele huurdersgemeenschap een afbraakpolitek voert.
Gelukkig zijn 90 % of meer van de huurders nog steeds (redelijk) goede huurders.

Vandebos

#26 , 25 nov 2010 12:07

Sta me toe na ondertussen meer dan een decennium 20+ panden te verhuren te stellen dat 1 op de 7 huurders problemen geeft. dat van die 1 op 7 ongeveer de helft enkel de klassieke wanbetaler zijn om een waaier van redenen ( van geen goesting tot echte problemen) maar dat de andere helft gewoon geen respect heeft voor het pand dat ze bewonen ( dit kan gaan van gewone onverschilligheid tot moedwillig vernielen).

Alhoewel het getoonde pand een extreem geval is kan ik perfect de woede én de huidige machteloosheid van de eigenaar begrijpen. Je kan hier ( ondanks het gelul over de "almacht" van de eigenaar) niets, maar dan ook niets tegen tegen doen uitgezonderd toekijken en nadien berekenen wat het je deze keer gaat kosten...

Maar al die eigenaars hebben tot geld genoeg om "die paar prutskes" te herstellen zekers?

tianneke

#27 , 25 nov 2010 15:35

Maar al die eigenaars hebben tot geld genoeg om "die paar prutskes" te herstellen zekers?
Dit is waar wij de laatste maanden tegenaanlopen, tot onze super, mega, giga grote ergernis. :evil:
Eigenaars hebben geld genoeg (lees:teveel) want ze verhuren toch een huis (en dus mogen de huurders vrij kostelijke niet noodzakelijke aanpassingen vragen aan het huis), eigenaars hebben tijd met hopen (de huurder werkt niet..dus waarom zou een eigenaar dat doen...) om al de herstellingen en aanpassingen uit te voeren...en als we herstellingen of verfaaiingswerken uitvoeren, zelfs deze die niet gevraagd werden, doen we dat, volgens hen, enkel voor onszelf want het is en blijft tenslotte ons huis.
Maar vraag vooral aan sommige huurders (hopelijk een minderheid waar wij nu weer mee te maken hebben) niet om het huis zoals een goede huisvader te onderhouden, want dat gaat echt niet...'wij hoeven daar toch niet te wonen' :?

JohnD

#28 , 25 nov 2010 23:32

Mmm, als ik dat zo lees, ben ik veel te braaf als huurder ;-). We betalen op tijd onze huur (meestal zelfs enkele dagen voor de afgesproken datum)
Was ik ook Gebruiker21, maar mijn ervaring met verhuurders is dan ook niet groot. Eerste ervaring was prima, zelfs werd mijn huurwaarborg gewoon teruggestort zonder dat ik daarom vroeg en meldde mijn verhuurder na het 2e jaar dat hij geen indexering meer zou toepassen; daar had k ook niet om gevraagd. Mag ik dan aannemen dat ik een goede huurder was ? Ik denk van wel. Mijn 2e ervaring met een verhuurder was al minder goed. Maar de derde heeft wat teveel met mijn voeten gespeeld, niettegenstaande ik al de tijd ook steeds mijn huur bleef betalen. Ik heb er dus voor gezorgd dat die het eerste jaar die woning niet meer zal kunnen verhuren. We zijn nu 6m. verder en mijn voorspelling zal waarschijnlijk nog uitkomen ook. De gouden truuk was de aanstelling van de gerechtelijke expert in gemeenschappelijk en schriftelijk akkoord, wat een tegenexpertise volledig onmogelijk maakte. Ik raad elke huurder zowel als verhuurder aan deze gouden truuk te gebruiken.
.. maar dan komt verhuurder onderhouden netjes het huis en voeren in overleg met de eigenaar zelfs verfraaiingswerken uit (de zolder is nu volledig ingericht (muren laten bezetten, schilderen,...) als bureauruimte, de tuin is gefatsoeneerd, we hebben zelf laminaat op de zolder en de eerste verdieping gelegd, bovenop de vinyl (de kost van de laminaat zelf is betaald door de eigenaar, wij hebben volledig de plaatsing gedaan).
Dat raad ik u ten zeerste af. Een verhuurder hoeft daar geen rekening mee te houden. U hoeft te rekenen op zijn goodwill.
Zoals ik vermoed en er bijna zeker van ben dat het wel geen enkele huurder zal lukken om met VDB zijn voeten te spelen, kan je mij als de tegenpool beschouwen voor die verhuurders die denken een loopje te kunnen nemen met de huurwetgeving en aanverwante BW artikelen die de huurder aanbelangen. Probleem zijn nog altijd "die" vrederechters die daar hun voeten aan vegen en vonnissen vellen die te gek voor woorden zijn.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#29 , 26 nov 2010 00:24

Spijtig genoeg lukt het wel en dit om de eenvoudige reden dat huurders overbeschermd zijn en je als verhuurder die de wet volgt pas kan ingrijpen als het te laat is... daarbij komt dan nog eens zoals het oude spreekwoord zegt "van een kale steen kan je geen vel schrapen". Niet alle wanbetalers zijn afbrekers maar praktisch elke afbreker is wel een wanbetaler die geen rooie cent heeft en waar je nooit wat van zal kunnen recupereren. Mijn totaal aan niet inbare schadeclaims? De goede zoeker kan er meer dan de helft van een normale gezinswoning mee aanschaffen.

Ik zou graag weten sinds wanneer ik verkeerd wandelende verhuurders verdedig? Dan zijn er in meerdere honderden posts hier paragrafen, AS en argumenten voor verzoekschriften die ik dringend dien aan te passen...

JohnD

#30 , 26 nov 2010 10:41

Spijtig genoeg lukt het wel en dit om de eenvoudige reden dat huurders overbeschermd zijn en je als verhuurder die de wet volgt pas kan ingrijpen als het te laat is... daarbij komt dan nog eens zoals het oude spreekwoord zegt "van een kale steen kan je geen vel schrapen". Niet alle wanbetalers zijn afbrekers maar praktisch elke afbreker is wel een wanbetaler die geen rooie cent heeft en waar je nooit wat van zal kunnen recupereren. Mijn totaal aan niet inbare schadeclaims? De goede zoeker kan er meer dan de helft van een normale gezinswoning mee aanschaffen.
Ik kan er niet overmeespreken hoe dat langs de kant van de verhuurders zit. In feite zou ik er eens een moeten zijn voor een tijdje.
Ik zou graag weten sinds wanneer ik verkeerd wandelende verhuurders verdedig?
Ik dacht niet dat ik dat gezegd had. Ik weet het er zijn goede verhuurders, zoals er ook goede deurwaarders zijn trouwens. Probleem is dat veel verhuurders niets van wetgeving kennen en denken dat dat kan opgelost worden door met een immokantoor te werken. Die laatste stropen dan meestal zowel verhuurder als huurder, en de verhuurder merkt het nog niet eens. Ik vind dat een verhuurder zich op de dag van vandaag de luxe niet kan permitteren om de wetgeving niet te kennen, hij, de verhuurder is de professioneel, of zou dat moeten zijn. Maar oh wee als een huurder terdege de wetgeving en nog wat aanverwante BW artikelen kent en geconfronteerd word met een verhuurder die al vele en ettelijke tientallen jaren maar wat kan aanmodderen, juist omdat veel huurders ook niets kennen van huurwetgeving en schrik hebben om iets te zeggen tegen hun huisbaas.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”