Vraag over onderhoud en bezoek woning door verhuurder

huurduur
Topic Starter

Vraag over onderhoud en bezoek woning door verhuurder

#1 , 08 dec 2006 18:01

Hallo,

Ik heb enkele vragen :

1) Onze verhuurder heeft ons gemeld dat wij verplicht zouden zijn de verwarmingsinstallatie jaarlijks te onderhouden en hen hier bewijs van te overhandigen. Het betreft hier een gas-verwarmingsinstallatie.
Wij hebben het huurcontract nagelezen en er staat in dat de o.a. de verwarmingsinstallatie onderhouden moet worden, echter er is niet gespecifieerd hoe vaak dat moet. In het huurcontract staat enkel voor het schoorsteenvegen een jaarlijkse melding. Wij hebben contact opgenomen met de installateur, die ook onderhoud doet, en die heeft ons verteld dat er ten eerste geen wettelijke verplichting is tot jaarlijks onderhoud en ten tweede dat een jaarlijks onderhoud niet nodig is, zij raadden een twee- of driejaarlijks onderhoud aan. En wat betreft de schoorsteen meldde de installateur ons dat er ?berhaupt geen onderhoud nodig is aangezien er bij onze installatie geen sprake is van roetvorming.

VRAAG 1A): zijn wij nu wel of niet verplicht tot jaarlijks onderhoud van de verwarmingsinstallatie
VRAAG 1B): zijn wij verplicht de verhuurder hiervan bewijs te overhandigen

2) Onze verhuurder heeft ons gevraagd om toegang te verlenen tot de woning teneinde zich te kunnen vergewissen van de goede staat van onderhoud. In ons huurcontract staat een bepaling dat de verhuurder de woning mag bezoeken mits het maken van een afspraak op voorhand. Probleem is dat onze verhuurder een koppel van twee mensen is en wij met ??n van hen in conflict zijn.

VRAAG 2A): zijn wij verplicht de verhuurder toegang te verlenen tot de woning
VRAAG 2B): zijn wij verplicht BEIDE verhuurders toegang te verlenen of hebben wij het recht dit te limiteren tot ??n van de twee verhuurders of een onafhankelijk persoon
VRAAG 2C): bestaat er een wettelijke bepaling omtrent de frequentie van het bezoek van de woning door de verhuurder
VRAAG 2D): hebben wij het recht om een eventuele bezoekdatum van bijvoorbeeld juni 2008 voor te stellen of moet dit binnen een bepaalde termijn nadat de verhuurder het verzoek bij ons heeft ingediend

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kaals

#2 , 08 dec 2006 22:08

Alles wat contactueel bepaald is dient nagekomen te worden.

Met een zulke houding denk ik dat u vandaag of morgen op straat zit.

Een verhuurder vertrouwd een huurder een enorm kapitaal toe. Waarom zou die dan zijn woning niet af en toe mogen komen bezoeken? Als u het mij vraagt hebt u een rare gedachtengang.

Reclame

Terug naar “Huren”