Huisdieren toegelaten? -> Natuurlijk niet, wat dacht je?

mava105
Juridisch actief: Nee

Re: Huisdieren toegelaten? -> Natuurlijk niet, wat dacht je?

#61 , 22 sep 2010 11:15

Voor mij geen huisdieren meer toegelaten, en al zeker geen honden of katten.
Persoonlijk meegemaakt in een huis van mijn vroegere werkgever, waarvoor ik het beheer deed:
een huis in de winkelstraat van Hoboken. Overburen in de straat kloegen van stank als de wind uit de verkeerde hoek kwam, en kontakteerden me. Terplaatse moeten vaststellen dat er 8 (ACHT) duitse schepers in het huis verbleven, dat maar over een zeer klein stadstuintje van 6 op 5 meter beschikte.
Vaststellingen: De trap naar de verdieping was niet meer zichtbaar door de uitwerpselen. De vloer in de living van kleddernat van de urine, en in de keuken dacht ik dat de tegelvloer was uitgebroken. Men liep er over wat op grond leek. Pas later, na de gerechterlijke uitdrijving, bleek dat het allemaal honden str**t was, en dat daaronder de oude tegelvloer nog lag. Over de tuin zullen we verder maar zwijgen, alsook over de aanwezige reuk in het huis.
Uiteindelijk is het huis volledig moeten opgeruimd en ontsmet worden, werd verkocht en moest de koper het uiteindelijk afbreken omdat de stank en niet uit te krijgen was. Zelf heb ik er nog een luizenplaag aan overgehouden. Gelukkig waren het dierenluizen die niet overleven op een mens. :mrgreen: En ook gelukkig dat in de compromis vermeld werd dat er enige reukhinder was, anders had de verkoper nog kunnen opdraaien voor verborgen gebreken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Stone

#62 , 22 sep 2010 11:57

Een momentje ? hondenhaar tussen potten pannen , zetels kapot ??? We spreken hier dus over gemeubeld verhuur met huisraad (vakantie verhuur ,) of niet soms ?Das appelen met peren vergelijken als je gemeubeld (vakantie verhuur) vergelijkt met verhuur voor langere duur (3-6-9).
Ja inderdaad, maar zoals eerder gezegd als die hond of kat de deur onder handen neemt, wat is het verschil tussen gemeubeld en ongemeubeld? Geen verschil, dat hondenhaar was slechts een van de voorbeelden. Deuren, vloerbekleding, behangpapier zijn zowel in een gemeubeld als ongemeubeld goed aanwezig lijkt mij.
Bij het één is het van de verhuurder bij het ander van de huurder, wat kan jij als verhuurder het schelen of wat kapot is van de verhuurder ?
Sommige verhuurders vergeten blijkbaar dat hun huis dat ze verhuren wel het THUIS is van de huurder.
En neen niet iedere Belg geeft een baksteen in zen maag en kan hem een huis permitteren, door persoonlijke omstandigheden is mij dit vroeger niet gelukt en zal mij dit nooit lukken en ik ben niet de enigste op deze planeet (dit gezegd zijnde voor sommige wereldvreemde personen die op dit forum aanwezig zijn).
............., maar respecteer andermans goed én wensen,
Dit moet van beide kanten komen ;-)
Als ik hier bepaalde verhuurders hoor is het precies een sjieke villa dat ze verhuren en is het alsof dat alle verhuurders heiligen zijn.
Verre van, maar ik ken beide kanten van het verhaal en de schade die wij al ondervonden hebben van huurders ongeacht huisdieren of niet, die zal ik jou besparen, maar we dwalen af.
Bij de huurders bond liggen er nochtans ook dossiers over verhuurders die het ook niet zo nauw nemen....maar inderdaad we dwalen af

Als ik het huis dat ik nu huur als referentie neem waarvan alle deuren van karton zijn 20 Euro het stuk in de doe het zelf en alle andere ook van het goedkoopste is en amateuristis in elkaar geflanst is , ik klaag bv al 4 jaar dat als het stort regend het binnen regend in de logeerkamer resultaat wakke plekken waar vroeg of laat schimmel op komt , moest mijn huisbaas komen mekkeren omdat ik een hond of kat heb zou ik hem vragen om eerst eens zijn taak als verhuurder serieus op te vatten en alle gebreken die er zijn aan het huis eerst aan te pakken voor dat hij begint te zeveren.
Daar zijn reglementeringen en instanties voor, als jij geen gehoor krijgt bij je huisbaas, dan moet je stappen ondernemen.
Of denk je dat wij als verhuurder zijnde (want dat stempel heb ik blijkbaar toch al gekregen) ook op goodwill van huurders moeten rekenen?
Ik heb niemand een stempel gegeven ,er zijn verhuurders die hopen dat de huurder hun eigendom uit goodwill dubbel glas en isolatie zullen geven.....
Als je als verhuurder niet wens dat er iets kapot gaat aan uw eigendom en als de huurder enkel dient om de belasting op alleenstaand
te omzeilen , dan moet je niet verhuren hé.
Of ik speel de bal terug en zeg "als jij je niet kan vinden in het huisreglement van de verhuurder, bouw dan zelf :)"
Even goede oplossing, nee? Nee inderdaad maar draai dan zelf ook niet zo kort door de bocht :)
Oké geef mij een lening van 250000 Euro die ik 550 euro te maand afkort
Voor mij als huurder is het logisch dat wie potje breekt potje moet betalen als mijn hondje een deur kapot krabt moet de verhuurder nu ook niet denken dat ik een duurdere deur zal insteken of dat er al inzat dan komt er terug een deur van 20 euro in (gelukkig genoeg is mijn hondje niet miskweekt en doet hij zulk dingen niet).
Volkomen akkoord, maar hoe vaak wordt dat soort schade trouw gemeld denk je? Meestal komt de verhuurder er pas achter als de schade al geleden is en idd miskweek is een ander probleem. Feit blijft dat verhuurders ook leren uit hun "fouten" en daaronder versta ik dan weer: je verbiedt bij voorbaat huisdieren ongeacht grootte, ras, hoeveelheid net om dat soort problemen achteraf te vermijden, want eerlijk gezegd, ik hoor hier veel over de waarborg, maar die volstaat soms nog niet eens om de geleden schade te dekken en dan moet je als verhuurder de optelsom maken of een vrederechter en de bijhorende procedures het sop de kool wel waard is. En dan geldt het oude gezegde: "beter voorkomen dan genezen"
Inderdaad sommige huurders gaan hier in de fout en het is spijtig dat de goede huurders het altijd moet bekopen met de daden van de slechte.
(Ver)huren is nu éénmaal altijd een risico , maar als beiden goede afspraken maken en beiden wat water bij de wijn doen en vooral menselijk blijven dan komt het beiden ten goede.
Volledig akkoord, maar daarom ook dat ik in andere topics ook al aanhaalde dat je als huurder open kaart moet spelen. (en niet zoals JohnD de mensen aanraden om achter de rug van de verhuurder zelf de reglementen aan te passen. Want daar gingen de topics hier over in eerste instantie. Je moet ook de oorzaak-gevolg geschiedenis niet uit het oog verliezen. Uit die andere topic distilleer ik volgend verhaal:

1) Huisbaas zegt: huisdieren niet toegelaten
2) Huurder vraag: 2 huisdieren
3) huisbaas zegt mondeling toe
4) Huurder vindt het nodig om 3 huisdieren te houden
5) Huisbaas ontdekt dit en eist dat 3e huisdier verwijderd wordt
6) Huurder is (onterecht) boos op huisbaas en zo ontstaat een ganse polemiek

Correct me if I'm wrong :mrgreen:

Staat er "geen huisdieren" toegelaten? Pols dan eens bij de verhuurder wat de reden is en meestal krijg je dan wel de nodige slechte ervaringen te horen. Meestal moet je dan wel toegeven dat de verhuurder een punt heeft, probeer hem dan eventueel te overtuigen van jouw huisdier, lukt dat niet, even goed, maar ga de verhuurder dan niet als de duivel afschilderen.
Voor zover ik weet heb ik niemand afgeschilderd als duivel (ik heb wel gezegd dat sommige verhuurders zich voordoen als heiligen) , en ik opteer ook voor meer directe mondelinge contact met de verhuurder zodat er wederzijds een vertrouwens band kan ontstaan blijft de verhuurder bij zijn standpunt dan is dit inderdaad helaas ook zo en moet je dit respecteren huurder , maar dan zou ik als huurder ook de puntjes op de I zetten en dit moet de verhuurder dan ook maar respecteren.
Recht bestaat niet , alles is een gunst .........

Veebee

#63 , 22 sep 2010 12:46

Voor zover ik weet heb ik niemand afgeschilderd als duivel (ik heb wel gezegd dat sommige verhuurders zich voordoen als heiligen) , en ik opteer ook voor meer directe mondelinge contact met de verhuurder zodat er wederzijds een vertrouwens band kan ontstaan blijft de verhuurder bij zijn standpunt dan is dit inderdaad helaas ook zo en moet je dit respecteren huurder , maar dan zou ik als huurder ook de puntjes op de I zetten en dit moet de verhuurder dan ook maar respecteren.
Was ook niet op jou bedoeld Stone ;)

Reclame

JohnD

#64 , 22 sep 2010 23:03

Erop gelet dat een huurder gemiddeld om de zes jaar verhuist is de kans relatief groot dat de meerderheid van de verhuurders reeds deze problemen aan den lijve ondervonden heeft. De rest zijn hoogstwaarschijnlijk de slimmere verhuurders die luisteren naar derden vooraleer te verhuren. Wou dat ik in het begin ook zo slim was geweest, dat had me in drie panden meerdere duizenden euros bespaard.(wou eerst tienduizenden typen maar heb fakturen niet bij de hand. Hou het dus wat bescheidener)
Goed, maar daarmee geef je wel onrechtstreeks toe dat zoal ik beweer in vrijwel 99% van de gevallen dieren geweigerd worden; en als we dan nog rekening houden dat volgens statistieken steeds meer mensen een dier hebben, is er toch duidelijk een probleem. Een probleem dat jullie verhuurders blijkbaar heel simpel willen oplossen door een algemeen verbod op dieren in huurcontracten. Doe dan zelf voorstellen in die zin. Ik heb daar tot hiertoe in heel deze discussie nog niets van gehoord. Jullie doen gewoon de deur dicht met een njet. Beetje wereldvreemd dat jullie verhuurders handelen vind ik, en met deze sla ik terzelfdertijd in een klap de bal terug naar Veebee die mij enkele posts hierboven zelf wereldvreemd noemt. De feiten zijn: steeds meer en meer mensen hebben huisdieren en steeds meer en meer verhuurders weigeren huisdieren (enfin volgens Veebee, terwijl mijn bewering is dat het probleem al +20 jaar oud is). Wie is er hier nu wereldvreemd als ik vragen mag ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Vandebos

#65 , 22 sep 2010 23:19

Mijn kot, mijn voorwaarden binnen de grenzen van de wet. Einde verhaal.

Pas je niet binnen mijn toegelaten selectievoorwaarden? Het spijt maar u werd niet weerhouden voor de huur van pand x.

Het is niet omdat een meerdeheid van de chauffeurs af en toe eens te snel rijdt dat de toegelaten snelheden dienen aangepast te worden aan de wensen van de chauffeurs.

Daar niet mee akkoord? Tja, zelf kopen of verder zoeken.

JohnD

#66 , 22 sep 2010 23:21

Voor mij geen huisdieren meer toegelaten, en al zeker geen honden of katten.
Persoonlijk meegemaakt in een huis van mijn vroegere werkgever, waarvoor ik het beheer deed: .....
Goed, laten we voor de eenvoud aannemen dat wat je verteld zo ongeveer wat met de waarheid overeenstemt. Maar dat zijn toch duidelijk mensen die in het geheel niet met dieren kunnen omgaan en die men zou moeten verbieden dieren te houden. Dus een algemeen verbod tot het houden van huisdieren voor die mensen, onafhankelijk of ze nu huren of eigenaar zijn. Op die manier haal je dan toch al zo'n gevallen eruit.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Veebee

#67 , 22 sep 2010 23:25

Mijn kot, mijn voorwaarden binnen de grenzen van de wet. Einde verhaal.

Pas je niet binnen mijn toegelaten selectievoorwaarden? Het spijt maar u werd niet weerhouden voor de huur van pand x.

Het is niet omdat een meerdeheid van de chauffeurs af en toe eens te snel rijdt dat de toegelaten snelheden dienen aangepast te worden aan de wensen van de chauffeurs.

Daar niet mee akkoord? Tja, zelf kopen of verder zoeken.
Amen to that :mrgreen:

Vandebos

#68 , 22 sep 2010 23:35

Ik wil daar trouwens nog aan toevoegen dat ik, op een winkelpand na, de laatste 5 jaar geen enkel pand heb gehad dat niet opnieuw verhuurd was voor de oude huurders eruit trokken. (tenzij er uitgebreidere renovatiewerken dienden te gebeuren, maar dan nog was het verhuurd voor het einde van de werken.)

Als 99% van de huurders enorme problemen heeft met deze regel dan veronderstel ik dat een behoorlijk deel van die resterende 1% van mij huurt?

JohnD

#69 , 23 sep 2010 02:53

Als 99% van de huurders enorme problemen heeft met deze regel dan veronderstel ik dat een behoorlijk deel van die resterende 1% van mij huurt?
Het is natuurlijk een schatting bij wijze van spreken maar het is vooral het overgrote deel van de huurders die een dier hebben dat enorme problemen heeft om een woning te vinden waar dieren toegelaten zijn, en niet het overgrote deel van de huurders of 99% van de huurders dat een probleem heeft met die regel. Niet iedere huurder heeft een dier.

Maar ten andere, wat interesseert het de verhuurder, welke problemen de huurder heeft om een gepaste woning te vinden waar hij ook zijn dier mag meenemen ? De verhuurder zijn zaakjes draaien goed, zal het hem worst wezen. Wat weet of interesseert het de verhuurder dat hij misschien (LOL, uiteraard mag je er donder op zeggen dat waarschijnlijk de meeste huurders-dierenliefhebbers er wel iets zullen op vinden om hun dier niet weg te doen, en het eventueel toch zullen meenemen zonder de verhuurder daarvan op de hoogte te brengen) de huurder verplicht zijn dier te moeten wegdoen ?

En dan heb je nog de categorie van verhuurders die in deze thread doodleuk beweren dierenliefhebbers te zijn, maar steevast zonder pardon elke huurder weigeren die, bij wijze van spreken, het woord huisdier nog maar durft uit te spreken.

In de ±20 jaar dat ik huur heb ik nog nooit een huurcontract tegengekomen waar geen clausule in stond dieren verboden. Laat Veebee maar beweren dat het verbod tot het houden van huisdieren er stilaan gekomen is; nee het verbod is er altijd al geweest en het is altijd al een probleem geweest voor huurders. Ik heb me persoonlijk nog nooit gehouden aan dat verbod, en misschien ook omdat ik niet overdrijf, en heus wel besef dat de schade die je dier maakt, eventueel dient vergoed te worden; heeft zo'n verbod en het niet naleven ervan door mij, me nog nooit problemen bezorgd.

De laatste maal stond er duidelijk in het huurcontract dat dieren verboden waren, bij het ondertekenen van het contract vroeg ik aan het immokantoor of of 1 of 2 katten mochten gehouden worden. Het immokantoor zei dat dit geen probleem was. Bij mijn vraag of dit dan eventueel mocht gewijzigd worden i/h contract werd gezegd dat dit niet kon, om geen misbruik in de hand te werken. Na 4 jaar tijdens een discussie op het kantoor en in aanwezigheid van de verhuurder over een onjuiste afrekening, kwam de bekende stok achter de deur te voorschijn, en werd me gevraagd wat coulanter te zijn i.v.m. een onjuiste afrekening, want "wij laten u toch ook toe een kat te hebben". Ik heb gewoon geantwoord dat ze het maar voor de Afbeelding moesten laten voorkomen, maar dat ik me zou beroepen op het EVRM. Hoef ik er nog bij te zeggen dat het er daarbij gebleven is ?

Veebee

#70 , 23 sep 2010 08:18

Of anders: Het zal de verhuurder worst wezen dat jij geen appartement vindt, man, moest ik zo een antwoord geven, je zou wat horen. Tot zover het wederzijds respect zeker? LOL En als je het over die so called dierenliefhebbers hebt, lol, daar ga ik zelfs niet meer op in, ik ken mezelf en kan met recht en rede zeggen dat ik wel een dierenliefhebber ben. Ik heb alleen maar problemen met kortzichtige mensen zoals jij.

Dat verbod is er gewoonweg gekomen door mensen die nooit genoeg willen, geen huisdieren, één huisdier, twee huisdieren, een roedel, waar stopt het e?
Ik herhaal het gewoon, staat het u niet aan, zoek dan verder maar nee liever beetje de mensen intimideren met de rechtbank.
Beroepen op dit, beroepen op dat, het verbod op huisdieren is een even normale maatregel als het verplichten van een rijbewijs voor een job. Hebt ge geen rijbewijs, fair enough, zoek dan maar verder, nee gij zijt zo een type dat dan naar de rechter stapt om toch maar zijn gelijk te willen halen.

Bij mij zou je alleszins tot bij de vrederechter hebben mogen komen, het is niet eens uw eigendom en toch maar zelf de wetten gaan bepalen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#71 , 23 sep 2010 09:08

Beroepen op dit, beroepen op dat, het verbod op huisdieren is een even normale maatregel als het verplichten van een rijbewijs voor een job.
Dit zou ik nu toch ook niet zeggen, er is een zware nuance.

Maar kom, JohnD trekt het in het extreme en sleept hiermee imho anderen wat mee in dat extreme. Een discussie die dan ook nutteloos wordt.

Het punt dat een huisdierenverbod absoluut nietig is wegens EVRM en privacy is niet geldig, het punt dat een huisdierenverbod altijd wettelijk correct is, is even onzinnig. Beide punten zijn al regelmatig tegengesproken door de rechter. Het ene of het andere argumenteren is dus onzinnig.

Veebee

#72 , 23 sep 2010 09:13

Altijd wettelijk correct niet nee, maar het probleem zit hem gewoon volgens mij bij huurders die altijd net iets verder willen gaan dan de verhuurder toelaat en dan is het niet verwonderlijk dat de verhuurder naar dergelijke maatregelen grijpt.

En het is niet gezegd dat alle huurders zo zijn, net zomin als alle verhuurders het goed menen, maar dat is nu eenmaal een algemeen maatschappelijk feit dat de goeden het steeds met de slechten moeten bekopen. Is dat eerlijk? Nee, is dat de realiteit? Spijtig genoeg wel

Vandebos

#73 , 23 sep 2010 10:27

En bij deze wordt de discussie afgesloten. Gelieve de bloeddruk terug te laten dalen naar medisch aanvaardbare niveaus vooraleer zware arbeid te verrichten.

Terug naar “Huren”