miserie miserie miserie - verbouwingen :(

KnottyGirl
Topic Starter

miserie miserie miserie - verbouwingen :(

#1 , 24 jan 2015 13:28

Geachte,

Even een korte situatieschets, wij hebben op 5 september 2014 een woning gekocht met de bedoeling om wat verbouwingen te doen . Wij hebben hiervoor in augustus een offerte ontvangen van onze elektricien (twv. €26 000 inclusief BTW): badkamer verplaatsen van beneden naar eerste verdiep - elektriciteit grotendeels vernieuwen - verplaatsen brander (condensatieketel) naar zolder - radiatorleidingen in de muur brengen - plaasteren. Die offerte heb ik ondertekend en verstuurd naar zijn adres met de melding dat een aantal zaken die erop stonden niet nodig waren - als ik alles schrapte dat niet nodig was kwam ik nog aan € 15 000... Ondertussen hebben wij reeds € 10 600 in voorschotten betaald.
Ondertussen is het plaasteren gebeurd - het plaasteren werd door hem uitbesteed en we hebben nu een factuur ontvangen voor € 4 800 terwijl in de offerte een melding gemaakt werd van € 1000. Nu heb ik gisteren nog een factuur ontvangen voor € 7600 bovenop de € 10 600 die we reeds betaald hebben.

Het ergste is dat die man bijna niet komt opdagen - hij komt binnengewaaid als de wind goed zit - werkt amper (er is nog bijna niets gebeurd) - hij werkt niets af - en is helemaal niet te bereiken, niet via sms, niet via telefoon, niet via mail.

Kan dit zomaar dat hij zonder ons op de hoogte te brengen de offerte verhoogt van € 10 600 naar € 23 000 ??

Wat kunnen wij doen? Overal in de woning hangen elektriciteitsdraden uit de muur (en we zitten met een klein kindje), slechts twee chauffages beneden zijn aangesloten en van een badkamer is er nog geen sprake (ja, we hebben ondertussen wel een toilet..)

Grtjs,
Joke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 24 jan 2015 13:46

een klein deel van het verschil kan verklaard worden door het feit dat u zelf enkele werken niet wil. Het is niet omdat u bepaalde zaken schrapt, dat de prijs dan identiek blijft. Fictief voorbeeld: indien een renovatie bestaat uit plakken en een nieuwe vloer leggen, zou een aannemer ervoor kunnen kiezen om te plakken en, tijdens dat het droogt, ondertussen de vloer (in stukjes) te leggen. Dan spaart men verschillende nutteloze uren (verplaatsingen/wachttijd) uit.

Echter, van 1000 euro naar 4800 euro voor het plaasteren, lijkt me een foute offerte.

Wat staat er in de offerte: dat het werk effectief voor dat bedrag uitgevoerd zal worden of dat er in regie gewerkt wordt met een schatting van de te presteren uren (om zo tot een bedrag te komen)?

KnottyGirl
Topic Starter

#3 , 24 jan 2015 13:49

Beste,

Er staat niets meer op de offerte...
Enkel de omschrijving, de totaalprijs en de geldigheid...

Mvg,
Joke

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 jan 2015 16:27

Staan er hoeveelheden op, oppervlaktes die te plakken zijn?

JPV

#5 , 24 jan 2015 16:35

en staan er déélprijzen op, of heb je op basis van je eigen schatting die 1000 en 15000 euro gemaakt?

KnottyGirl
Topic Starter

#6 , 09 feb 2015 21:13

Hallo,

Er staan deelprijzen op.
Er wordt geen vermelding gemaakt van oppervlaktes
Geen vermelding van werken in regie
Er staan geen voorwaarden op de offerte of op de site.

KnottyGirl
Topic Starter

#7 , 17 feb 2015 15:27

Heeft nog iemand een tip?
Wat wil dat zeggen als er geen voorwaarden op factuur staan? Er staat ook niet op dat werken in regie zijn...

k.b.

#8 , 17 feb 2015 15:54

Leg eens uit waarom je 10 600 euro betaalde ?
Was dit een voorschot ?
Komt dit overeen met een aantal door hem reeds uitgevoerde zaken ?

Of heb je gewoon betaald omdat je een factuur kreeg ??

k.b.

KnottyGirl
Topic Starter

#9 , 20 feb 2015 15:34

Hallo,

Net bericht gehad van onze advocaat.
- Die zegt dat er geen bindende overeenkomst is met onze aannemer aangezien hij de offerte niet ondertekend heeft.
- de offerte is te vaag, we mochten die niet aanvaard hebben, - we moesten gevraagd hebben naar een detail van de prijzen
- hij stelt voor een expert te laten komen die de uitgevoerde werken en de nog uit te voeren werken kan budgetteren. Probleem: onze aannemer heeft een domotica systeem geinstalleerd die wij niet gevraagd hebben, dit zal dus mee in de begroting zitten van die expert en zal dus een verkeerd beeld geven

Kortweg: hij stelt voor een expert te laten komen om dan een minnelijke schikking te treffen.

Eerlijk gezegd zie ik het allemaal niet meer zitten.
Wij als klant zijn dus verantwoordelijk omdat één of andere klojo geen degelijke offerte kan opstellen. De kans is dus groot dat wij die € 12 000 boven budget zullen moeten betalen? En de werken zijn nog maar halfweg???
Kan dat zomaar?

mava105

#10 , 20 feb 2015 16:27

- de offerte is te vaag, we mochten die niet aanvaard hebben, - we moesten gevraagd hebben naar een detail van de prijzen
-?
We MOCHTEN is in het verleden. Probleem is echter dat jullie ze TOCH aanvaard hebben.

KnottyGirl
Topic Starter

#11 , 20 feb 2015 18:23

Dus wij als consument moeten weten hoe gedetailleerd een offerte moet zijn? In wat voor een wereld leven wij zeg?????

JPV

#12 , 20 feb 2015 19:14

Het is toch ergens logisch dat, als je een offerte vraagt, weet wat die offerte inhoudt (met andere woorden: weet waarvoor je betaalt).

Als je meent dat je nooit gevraagd hebt voor die domotica, heb je dan de plaatsing van die domotica tegengehouden of minstens geprotesteert nadat je zag dat die geplaatst was?

Indien je denkt dat de factuur zwaar overdreven is, kan je nog altijd naar de rechtbank stappen.

KnottyGirl
Topic Starter

#13 , 20 feb 2015 19:58

Hallo,

Er werd mondeling afgesproken wat allemaal zou gebeuren voor die 5500 euro aan elektriciteit. Ik wist zelf niet dat hier domiticasysteem in de elektriciteitskast zat... Het was een andere elektricien die dit vertelde. Ik heb geen verstand van die zaken. En naar de rechtbank gaan; hoeveel gaat me dat niet kosten. Ik zie het eerlijk gezegd allemaal niet meer zitten

KnottyGirl
Topic Starter

#14 , 20 feb 2015 20:09

En klopt het dat een offerte niet bindend is voor de verkoper als zijn handtekening er niet opstaat?

mava105

#15 , 20 feb 2015 20:19

Hallo,

. Ik wist zelf niet dat hier domiticasysteem in de elektriciteitskast zat... Het was een andere elektricien die dit vertelde. Ik heb geen verstand van die zaken. En naar de rechtbank gaan; hoeveel gaat me dat niet kosten. Ik zie het eerlijk gezegd allemaal niet meer zitten
Je kan uw onwetendheid toch niet op de aannemer afwentelen. Als je iets niet kent, dan vraag je uitleg an de elektrieker TIJDENS de werken ,en niet als hij met de factuur aankomt.
Als je naar de rechtbank stapt, zal die meer dan waarschijnlijk een deskundige aanstellen, die dan een voorschot zal vragen aan de aanleggen, jij dus. Dat voorschot kan gemakkelijk enkel honderden (of duizenden) euro's bedragen. Deskundige zal zijn opdracht niet beginnen zonder voorschot, en zijn verslag niet neerleggen voor de volledige som voldaan is. Zijn opdracht kan maanden aanslepen (of nog veel langer) . Deze kosten zal tegenpartij u moeten terugbetalen op voorwaarden dat zij veroordeeld wordt. Als rechter de aannemer gelijk geeft zal het grootste deel van de rekening voor u zijn, bovenop de meerkosten van de factuur.

Terug naar “Aanneming”