Aannemer bakt er niks van

natoli
Topic Starter

Aannemer bakt er niks van

#1 , 02 okt 2014 14:15

We hebben onlangs een appartement gekocht (2de verdiep op 4) en moesten een hele reeks werken uitvoeren.
Hiervoor hebben we een contract ondertekend met een aannemer. Maar sinds we begonnen zijn met werken, veroorzaken de arbeiders van de aannemer elke dag problemen - niet alleen in ons eigen appartement, maar ook in de gemeenschappelijke delen.

Ik heb tientallen keren uitdrukkelijk gezegd dat geen gebruik mag gemaakt worden van de lift voor het verplaatsen van materialen - maar ze negeren dit ronduit. Ik heb ze de laatste keer zelf uit de lift moeten trekken toen ze afval naar beneden wilden brengen. Nog geen uur daarna komt de buurman zeggen dat de sensor van de lift afgebroken is.
De syndicus heeft een offerte laten maken voor het herstellen van deze sensor, dit zou neerkomen op een 1400EUR. De lift is blijkbaar ook uit balans omdat ze hun spullen gewoon in de lift gooien (ipv neerleggen) en er zou ook gruis in de liftkoker terechtgekomen zijn. Voor deze kosten heb ik nog geen prijs.

Daarnaast hebben ze ook nog schade aangebracht aan onze onderburen (elektriciteit en bezetting) - deze hebben wijzelf hersteld in de mate van het mogelijke, met ons eigen materiaal.
Het geklungel in ons eigen appartement laat ik voor wat het is : chape is niet egaal, na 3 dagen zitten overal kapjes in, badkamertegels zijn scheef en grof gesneden (moet zeker 3 dozen weggooien), schade aan muren omdat ze er met materiaal tegen lopen, ons appartement is 1 grote vuilnisbelt (overal sigaretpeuken, voedselresten en waterflessen), .....

De aannemer is ook niet klaar met de werken, en we wonen daar al sinds vorige week, zonder badkamer, en hebben enkel stromend water op het terras.

Ik heb van de waarschuwingen ivm de lift niks op papier, maar onze syndicus heeft me aangeraden om de aannemer hiervan schriftelijk in gebreke te stellen, en de herstellingskosten in mindering te brengen van de finale faktuur. Ze raden me ook aan hetzelfde te doen voor de herstellingen bij de onderburen.

Kan ik dit zomaar doen?

Bedankt voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509

#2 , 02 okt 2014 14:25

Is het niet aan de syndicus om contact op te nemen met de aannemer rond de lift e.d.?

natoli
Topic Starter

#3 , 02 okt 2014 14:27

Dat hebben ze inderdaad gedaan, maar de aannemer ontkent dat zij de schade hebben veroorzaakt.
De aannemer is ook niet komen opdagen wanneer de expert is gekomen om de schade op te meten.

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 02 okt 2014 15:34

Aangezien die aannemer in uw opdracht werkte bent u tov de VME verantwoordelijk voor de veroorzaakte schade.
U zal op uw beurt vergoeding moeten krijgen van die aannemer.
De VME kan de schade dus in eerste instantie bij u recupereren. Zij zijn immers geen contract aangegaa met de aannemer.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

natoli
Topic Starter

#5 , 02 okt 2014 15:57

Ik twijfel eraan dat de aannemer mij deze vergoeding zal betalen en ik ben zeker niet van plan deze enorme bedragen te betalen voor de schade die zij aangericht hebben.
Daarom wil ik het ook aftrekken van hun factuur. Denk ook niet dat de aannemer de middelen heeft om een advocaat te nemen en de zaak voor het gerecht te brengen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2014 16:15

Heb je aannemer al aangetekend in gebreke gesteld? Indien niet, begin daar dan al mee. Zo maar een deel van de factuur niet betalen kan niet, en zou u in een zwakkere positie brengen voor een rechter.

natoli
Topic Starter

#7 , 02 okt 2014 16:32

Nog niet, zodra de werken klaar zijn, zal ik dit doen - zo kan ik alles opsommen in 1 brief (schade aan lift, onderbuur, en gebrekkig werk bij mezelf).

Terug naar “Aanneming”