Is dit een geval van contractbreuk?

TamieL
Topic Starter

Is dit een geval van contractbreuk?

#1 , 29 aug 2012 19:19

Voor mijn renovatie heb ik een aannemingsovereenkomst afgesloten met de aannemer (opgemaakt door mijn architecte) waarin vermeld staat dat de aannemer de werken volgens de meetstaat en plannen moet uitvoeren.

De aannemer voert de werken volgens zijn eigen zin uit en heeft:
- geen waterkering geplaatst. (is hier al herhaaldelijk over aangesproken om dit asap in orde te brengen)
- zal 10 cm vloerisolatie plaatsen (met platen) ipv 8 cm gespoten isolatie (voorgeschreven door de architecte)
- betaalt zijn werklui niet waardoor de werken enorme vertraging oplopen
- heeft de opleveringstermijn overschreden (nu geldt de boeteclausule)
- eind juni zou hij de ramen besteld hebben en vorige week kwam hij ineens af dat er een probleem is met de hoogte van het schuifraam. De leverancier moet gans het productieproces aanpassen. Hoor je dit niet op voorhand te weten als aannemer?
- wilt de elektriciteit via het plafond doen ipv langs de vloer. (zonder overleg met de architecte)
- hij heeft de verkeerde dakisolatie gebruikt en geen dampscherm gestoken. De huidige isolatie is aanvaardbaar maar het gebrek aan dampscherm niet
- gasleiding is niet conform de wet
- geeft planning van de werken door maar houdt er zich niet aan

We (architecte en ik) hebben de aannemer uitgenodigd voor een gesprek om alle punten te bespreken en een oplossing te vinden. De aannemer is niet komen opdagen wegens "familiale problemen".

Hij is nu in gebreke gesteld omdat hij de plannen niet volgt en de afspraken niet naleeft.

Maar pleegt hij geen contractbreuk omdat hij de werken niet uitvoert volgens de meetstaat?

Ik heb eerlijk gezegd ook geen zin meer om nog langer facturen te betalen. We hebben een eindprijs maar ik krijg tot nu toe geen waar voor mijn geld. Volgens het contract betaal ik tot 85% van de totaalprijs, de overige 15% wordt bij oplevering vereffend. Ik zou liever de facturen tot aan de 85% niet meer rechtstreeks aan hem betalen maar op een geblokkeerde rekening laten zetten tot de werken hier wat vooruitgang boeken en hij alle fouten rechtgezet heeft.
Kan ik dit doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 30 aug 2012 07:41

Heb je hem in gebreke gesteld via AS? Zoniet, doen. Zorg dat je een bewijsbare tijdlijn opstelt. Als je hem nog geen AS heb verstuurd, dan verwijs je in een zo snel mogelijk te versturen AS naar de andere afspraken en onderlinge regelingen die je tot op dit ogenblik al gevoerd hebt.

Verder ga je hem wel al moeten vergoeden voor de tot nu toe geleverde werken. Ik neem aan dat je al een voorschot betaald hebt? Van de tweede schijf (tot de 85%) kan je best al een pro rata deel storten. Jouw architecte kan misschien hier een korte berekening maken op een kladbladje, de rest van de gevraagde som kan je weigeren omwille van de hierboven vermelde redenen.

Als je geniet van een rechtsbijstandsverzekering, contacteer dan jouw verzekering en zie of zij een advokaat ter beschikking willen stellen om een definitieve ingebrekstelling/aanmaning tot uitvoering werken te doen. Anders ga je zelf langs bij een advokaat. De kosten die je er nu aan doet kunnen beter meevallen dan moest je een verkeerde stap ondernemen en hierdoor zelf in de problemen komen.

TamieL
Topic Starter

#3 , 30 aug 2012 13:04

beste, hij heeft een aangetekend schrijven gekregen waarin hij in gebreke gesteld wordt. Elke factuur is steeds op tijd betaald (voor materiaal, werkuren). De architecte houdt een nauwkeurige budgetcontrole bij.

Bij elk werfbezoek van de architecte is een werfverslag opgemaakt waarin alle gebreken, tekortkomingen, fouten in vermeld werden. Ook is de aannemer hierop persoonlijk aangesproken én via mail.

We vragen om uitleg en zijn plan van aanpak om de fouten recht te zetten. Op sommige zaken antwoordt hij dat hij het zal doen, andere zaken negeert hij gewoon.

Kortom, hij belooft veel maar doet weinig. tot nu toe heb ik alles netjes en op tijd betaald. Ik ben correct in mijn handelingen maar de aannemer niet. Hij liegt over veel zaken en verzint smoesjes om zijn tekortkomingen weg te steken.

Ik heb mijn verzekering reeds gecontacteerd maar zal nog eens bellen om uitsluitsel te krijgen. Ik heb al wat info gevonden op het internet en dit lijkt op contractbreuk van de aannemer.

Bedankt voor uw antwoord.

Reclame

pieterverherstraeten
Contacteer: Website

#4 , 10 okt 2012 11:34

geachte,

je kan niet zomaar uitgaan van contractbreuk. In eerste instantie dienen al deze gebreken te worden vastgesteld ( door een deskundige, de architect of wie dan ook). Indien het klopt wat U hierboven schrijft dient U zich vervolgens tot de rechter te wenden teneinde de ontbinding van de overeenkomst lastens de aannemer te vorderen, waarbij U vervolgens uiteraard een shadevergoeding kan vorderen.

mvg,

Pieter Verherstraeten

TamieL
Topic Starter

#5 , 14 nov 2012 13:25

beste Pieter

alle gebreken zijn vastgesteld door de architecte en opgenomen in een werfverslag. Na lang aandringen heeft de aannemer de tekortkomingen hersteld.

Nu doet volgend probleem zich voor. De aannemer liet vandaag via mail weten dat hij de werken stopzet omdat de hij te veel verlies lijdt omwille van de boeteclausule. (sinds 17.08.2012 moet hij boete betalen aan ons wegens overschrijven uitvoeringstermijn). Hij wijt de vertraging aan het weer en zijn onderaannemer.

We hebben van zijn mensen vernomen dat hij ze niet correct betaald en daarom wensen ze niet langer door te werken. Wat ik ten zeerste begrijpt.

Maar het feit dat hij nu zomaar de werkzaamheden stopzet, lijkt mij toch contractbreuk. Vooral omdat de werken vastgelegd in de aannemingsovereenkomst, nog niet volledig uitgevoerd zijn.

Zijn argumenten slaan ook nergens op. De boete die oploopt en de beschuldiging aan het adres van zijn onderaannemer. Hij was op de hoogte van de boeteclausule, ze stond duidelijk in ons contract. En de problemen met zijn onderaannemer zijn niet mijn probleem. Ik heb correct het contract nageleefd en op tijd betaald. Dat hij zijn mensen niet betaalde, daar kan ik niet aan doen maar 'k draag er wel de gevolgen van.

En nu?

Er een advocaat opzetten voor contractbreuk?

Turaki

#6 , 14 nov 2012 14:44

Yep, en meteen duidelijk maken dat u alle bijkomende kosten voor de verdere afwerking op hem zal verhalen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 nov 2012 15:35

Vertragingen door het weer zijn geregeld via het weerverlet. Hierover kan je bij de confederatie van de bouw het aantal werkdagen bekomen die als dusdanig gelden.
En de onderaannemer heeft hij waarschijnlijk zelf gekozen. Hij is daar dan ook zelf voor verantwoordelijk.
Ik zou niet langer meer wachten maar een gerechterlijke procedure opstarten.

ganapathi tantre

#8 , 14 nov 2012 21:24

Probeer eerst en vooral een bemiddeling via Verzoeningscommissie voor de bouw (zie website UNIZO)
Dit gaat niet alleen veel sneller maar veel professioneler en goedkoper. Is er geen oplossing ga dan
pas via advocaten en gerecht.
De Verzoeningscommissie is erkent door Justitie en is volledig onpartijdig. Deze manier van bemiddelen is
veel minder agressief en zal misschien de ogen van de aannemer openen en zal misschien meer zoden aan de dijk brengen
dan de hakbijl- strategie die sommige advocaten hanteren.
Herbekijk eventueel ook uw boeteclausule. Je hebt er als bouwheer niks aan dat een aannemer dreigt failliet te gaan.
Dan ben je nog veel verder van huis
Maar het is aan u samen met uw architecte dit te beoordelen. Eventueel kan u tot een compromis komen waarbij de aannemer
de werf vrijgeeft. Dan kan u gewoon verder. Zelfs als hij kontraktbreuk pleegt moet u dit nog bevestigt zien door een rechtbank
dus let daar mee zeer goed op. Maak een lijst van zaken die uitgevoerd zijn. Maak een lijst van zaken die moeten uitgevoerd worden
Maak daar de rekensom van. Moet u nog een deel betalen aan die aannemer na alle rekensommen doe dat dan en maak er vlug
komaf mee. Maar vermijd zoveel mogelijk om een dossier via de rechtbank op te starten. Dan ben je vertrokken voor tenminste
vijf jaar wetende dat bouwgeschilleen in Belgie een gemiddelde duur van rond de vijf a zeven jaar hebben. Een rapport laten opmaken door een gerechterlijke expert kan u al vlug een goede 2500 tot 3000 euro kosten en daarmee zal de kous nog niet af zijn en u weet op dpt moment nog niet eens of u zeker bent die kosten terug te krijgen. hi zal zowiezo door tegenpartij worden verworpenhet rapport van uw arc

TamieL
Topic Starter

#9 , 15 nov 2012 19:06

we hebben al een rekensom gemaakt. hij zal vermoedelijk nog een factuur sturen voor de geleverde prestaties en materialen. als ik daar alle kosten vanaf trek (boeteclausule, extra kosten wegens overschrijden uitvoeringstermijn, vergoeding van de schade aangericht aan mijn persoonlijke bezittingen, ...) dan zal ik eerder van hem geld moeten krijgen dan hij van mij.

er zijn nog een aantal grote werken die hij moet doen. aankoop en plaatsing van de hoogrendementsketel en de radiatoren, afwerking elektriciteit (binnenwerk + elektriciteitskast), koepel in de keuken, dakranden en buitenbepleistering.

In eerste instantie gaan we trachten hem aan het werk te krijgen maar hij weigert nu al alle vorm van contact via telefoon. Morgen gaat een aangetekend schrijven + mail de deur uit. hij krijgt x tijd om de werken terug te starten. Doet hij dit niet, dan moet ik zorgen dat het contract ontbonden wordt.

Want vergeet niet dat ook ik gebonden ben aan het contract. Ik kan geen andere aannemer verder laten werken want dan pleeg ik contractbreuk en dan ben ik zeker dat diene pipo met een advocaat dreigt en contractbreuk van mijn kant. En dan moet ik in 't slechtste geval nog schadevergoeding aan hem. Geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt. ;-)

Xastheron

#10 , 16 nov 2012 07:58

Vergeet niet wanneer u langs de rechter passeert om "onmiddelijke vrijgave werf" mee in uw eisenpakket te plaatsen.

TamieL
Topic Starter

#11 , 16 nov 2012 08:19

bedankt voor de tip :-)

ganapathi tantre

#12 , 22 nov 2012 05:17

Maar er van uitgaan dat bij kontraktbreuk de door u opgestelde afrekening meteen ook aanvaard is is een hele wereld van verschil. Zelfs als u tot een akkoord voor ontbinding komt wil da tniet zeggen dat tegenpartij daar meteen in meegaat. Zelfs daar kan een aparte rechtszaak over worden gemaakt gezien het 2 aparte zaken kunnen zijn. Let daar dus zeer goed mee op
Want alles wat u vermeld zoals schade aan persoonlijke zaken zal u onomstotelijk moeten kunnen bewijzen. Ook de door uw archi opgestelde lijst van gebreken is in princiepe niet objectief genoeg als bewijs gezien de archi in uw opdracht werkt

Terug naar “Aanneming”