Mijn nieuwe woning heeft een nieuwe badkamer nodig, en ik heb een aannemer gevonden om de klus voor oudjaar te klaren. De offerte was klaar en duidelijk. Een voorschotfactuur van 30% werd betaald en nog eens 30% bij aanvang van de werken.
Ondertussen zijn leidingen gelegd, bad en toilet geplaatst, muren betegeld, maar er is tijdens de werken ook schade aangericht die nochtans had vermeden kunnen worden.
Maar enkele dagen voor de afwerking vallen de werken stil en plots was al het werkmateriaal weggehaald; wij vernemen na veel contactpogingen van de project manager (ons enige contact met de firma) dat er organisatorische problemen zijn. Naar zijn zeggen is de firma ondertussen overgegaan in een nieuwe bvba en wil men de werken verder afwerken met de overblijvende personeelsleden om processen te vermijden, want er zouden nog werven zijn. Het was ondertussen net Kerstvakantie; dus maandag 2 januari zou er verder gewerkt worden. We hebben niemand meer gezien en de GSM wordt niet beantwoord, noch per e-mail.
Wij hebben ondertussen de economische inspectie op de hoogte gebracht, en een aangetekende ingebrekestelling aan de firma gestuurd, en voldoende tijd om te reageren, al is het maar om het contract onderling te beëindigen. Ik ben ook eens aan het adres van de maatschappelijke zetel geweest, maar het anonieme huis blijkt verlaten.
De tijd dringt: ik ga volgende maand verhuizen en mijn echtgenote bevalt de maand erna.
De badkamer moet afgewerkt worden voor de verhuis.
Kan ik dat zelf verder afwerken indien de firma niet meer van zich laat horen?
Welke instanties kan ik nog inlichten i.v.m. die firma?
Wat kan of moet ik zelf nog doen om achteraf geen (juridische of administratieve) problemen te vermijden?