wij hebben een aantal vragen mbt. de renovatie van ons dakterras. Wegens vocht in de onderliggende ruimte moesten wij het terras uitbreken, een waterdichte bedekking voorzien en nieuwe tegels plaatsen.
Hiervoor stemden wij in met de offerte van een aannemer, ten bedrage van ongeveer 6600 euro, prijzen exclusief BTW. Deze offerte diende bij akkoord ondertekend terug bezorgd worden aan de aannemer en 1/3 voorschot te betalen. Het saldo van de prijsofferte dient overeenkomstig de offerte bij factuur betaald te worden. Er wordt op die offerte verwezen naar de algemene verkoop-, prestatie- en betalingsvoorwaarden op de ommezijde, maar deze ommezijden zijn blanco..
Wegens de snelle uitvoering ervan (enkele dagen later) werd de ondertekende versie niet terug bezorgd, en het voorschot nog niet betaald.De werken werden aangevat op 13 en 14 oktober 2011. De bestaande tegels werden reeds uitgebroken, de muren geďnjecteerd (niet voorzien in oorspronkelijke offerte).
Wegens werken op een andere werf liggen de werken thans stil (wat ons ook op voorhand niet werd gemeld). Gezien er geopteerd werd een ander materiaal te gebruiken voor de waterdichte bedekking dan voorzien in de offerte (ditra-matten in plaats van epdm-rubber), bezorgde de aannemer ons een aangepaste offerte op 3 november 2011 (ten bedrage van 6075 euro, prijzen exclusief btw). Bij die gelegenheid vroeg de aannemer ons een cash voorschot van 3000 euro te willen betalen. Dit hebben we tot op heden nog niet gedaan. Toen ik hem vroeg naar de factuur, stelde hij dat, ingeval wij een factuur wensen, hij de werken pas in 2012 zal kunnen afwerken. Dit was geenszins de afspraak, en nu zijn onze vragen:
1. Welke onze verplichtingen zijn ten aanzien van deze aannemer ingeval wij zouden beslissen een andere aannemer onder de arm te nemen voor de afwerking, of zelfs de vervanging van de ditra-mat door epdm-rubber, indien deze aannemer zou oordelen dat de ditramatten ontoereikend zijn voor het vochtprobleem?
2. Mag zijn factuur dermate afwijken van de offerte (vb. manuren worden 15 euro duurder) zonder aannemelijke uitleg, of mag het offertebedrag enkel met 6% verhoogd te worden voor het factuurbedrag (zijnde 6075 euro + 6% btw)?
3. als wij de werken laten afwerken door deze aannemer, volstaat het dan dat wij die 6075 euro + 6% btw (eventueel verminderd met een al betaald voorschot) betalen, op voorwaarde dat hij de factuur voorlegt (gezien de offerte vermeldt 'saldo bij factuur', of zijn wij ertoe gehouden het hogere factuurbedrag te betalen? De aannemer zou ons de aangepaste (en duurdere) factuur eind deze week bezorgen...