Mondeling contract of geen contract?

Drie-D
Topic Starter

Mondeling contract of geen contract?

#1 , 05 sep 2011 15:14

Wij zitten in volle renovatie van een woonhuis, en hebben te maken met volgende situatie:

We spreken in september 2011 een ramenmaker aan om een tiental ramen te maken twv +/=14.000eur. Na tientallen telefoontjes en mails is er in januari 2011 nog geen enkel raam geleverd. Uitvluchten: eerst omdat z'n moeder gestorven was (waarna we hem enkele weken gerust gelaten hebben), dan omdat z'n vader gestorven was. Hoewel je die reden dan al een stuk minder betrouwbaar vindt, wachten we alweer een tweetal weken. Dan geldt de uitvlucht "ik moet nog zeer veel inhalen van de voorbije weken". En zo gaat dat door... Tot hij in juni 2011 plots onaangekondigd op de werf staat met enkele ramen.

Wij waren er zelf niet, maar de aannemer die in de achterbouw een muurtje aan het opmetsen was bracht ons op de hoogte. Wat doet de man in kwestie: hij dropt de ramen gewoon op de werf tegen de muur, en gaat terug door. Die ramen staan er inmiddels al enkele weken in de regen en in het stof, op een plaats waar andere aannemers (dakwerker, plakker, sanitairman) steeds moeten passeren met hun materiaal.

We hebben de ramenman dan nogmaals aangemaand per e-mail dat die ramen daar staan op zijn verantwoordelijkheid zoland ze niet geplaatst werden. Geen reactie...

Nu meer dan twee maanden later zijn we het meer dan grondig beu. Die man heeft ons nooit een contract laten tekenen, nooit een bestelbon laten tekenen en nooit een voorschot laten betalen.

Kunnen we hem zonder meer negeren, zijn ramen desnoods terug laten ophalen en een andere aannemer zoeken voor deze klus? Of lopen we het risico op schadevergoedingen en/of andere procedures?

Alvast bedankt aan wie ons hierbij in de goede richting kan sturen!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 05 sep 2011 17:12

Goh mijn inziens niet gemakkelijk. Denk in eerste plaats vooral aan u zelf maar

Als hij de waarheid spreekt mbt tot zijn ouders en de rest van de historie moet u zelf beslissen tot waar uw medeleven gaat.
Als u nu op zoek gaat naar een nieuwe bent u waarschijnlijk terug vertrokken voor al vlug 10 weken (offertetermijn + leveirngstermijn)
en dat terwijl de ramen op de werf staan.
Zijn ze van goede kwaliteit en niet beschadigt ze eventueel zelf plaatsen of laten plaatsen door een ander.

PS kijk ook even uw datums na want volgens mij klopt er iets niet in de chronologische volgorde.

Gezien het feit dat de ramen al geleverd zijn kan er een vermoeden bestaan van een samenwerking. De aannemer in kwestie maakt
hier dan wel erg misbruik van de leveringstermijn. En daar kunt u hem niet op pakken want er is niks overeengekomen op papier.

ik zou hem nog een laatste maal een brief schrijven maar hem dan wel in gebreke stellen met uiterste termijnen, een voorstel over een
bepaald bedrag voor de ramen + nieuwe plaatser zoeken. het voor te stellen bedrag is de prijs van de ramen minus de kosten
voor een mogelijks duurdere andere plaatser + de verrekening btw 6%/21 % want als hij de ramen niet plaatst dan bent u 21 % btw
schuldig als u onder de 6 % regeling zit. bij nieuwbouw maakt dat geen verschil uit
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Drie-D
Topic Starter

#3 , 06 sep 2011 09:59

Goh mijn inziens niet gemakkelijk. Denk in eerste plaats vooral aan u zelf maar

Als hij de waarheid spreekt mbt tot zijn ouders en de rest van de historie moet u zelf beslissen tot waar uw medeleven gaat.
Als u nu op zoek gaat naar een nieuwe bent u waarschijnlijk terug vertrokken voor al vlug 10 weken (offertetermijn + leveirngstermijn)
en dat terwijl de ramen op de werf staan.
Zijn ze van goede kwaliteit en niet beschadigt ze eventueel zelf plaatsen of laten plaatsen door een ander.

De ramen staan momenteel in regen en wind, geen idee in hoeverre ze zouden beschadigd zijn want er is plastiek folie rond op de meeste plekken. Hij moet een ander deel ramen (2 schuiframen) in wezen nog komen opmeten, maken en leveren. Wat hij dus ook nog steeds niet gedaan heeft. We verkiezen dan eerder 10w bij nieuwe leverancier boven mogelijks nog eens een jaar op de twee schuiframen te moeten wachten.

PS kijk ook even uw datums na want volgens mij klopt er iets niet in de chronologische volgorde. Inderdaad, eerste datum oet sept 2010 zijn

Gezien het feit dat de ramen al geleverd zijn kan er een vermoeden bestaan van een samenwerking. De aannemer in kwestie maakt
hier dan wel erg misbruik van de leveringstermijn. En daar kunt u hem niet op pakken want er is niks overeengekomen op papier.

ik zou hem nog een laatste maal een brief schrijven maar hem dan wel in gebreke stellen met uiterste termijnen, een voorstel over een
bepaald bedrag voor de ramen + nieuwe plaatser zoeken. het voor te stellen bedrag is de prijs van de ramen minus de kosten
voor een mogelijks duurdere andere plaatser + de verrekening btw 6%/21 % want als hij de ramen niet plaatst dan bent u 21 % btw
schuldig als u onder de 6 % regeling zit. bij nieuwbouw maakt dat geen verschil uit
De prijs van ramen en plaatsing staan nergens uitgesplitst, dus moeilijk uit te maken vrees ik...

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 06 sep 2011 20:09

in princiepe kan schrijnwerk wel tegen een stootje het is er namelijk voor gemaakt.
Er is een wezenlijk verschil tussen schrijnwerk voor ramen en deuren en schrijnwerk voor schuifdeuren. Beiden zijn qua concept zo erg
verschillend dat zelfs de combinatie van 2 verschillende merken niet eens zichtbaar is. Zelfs een vakman zou het verschil niet zien laat staan
een leek. Dat laat u toe om het bestaande schrijnwerk te behouden en een nieuwe te kiezen voor de 2 schuifdeuren.
Als u geen aparte vermelding hebt van de plaatsingsprijs (wat ook niet veel voor komt) dan kan u alleen een schatting bekomen bij opgave van
het aantal te plaatsen elementen, de omstandigheden en het type van uitvoering. bvb luchtdichte plaatsing, buiten de gevel etc etc.
Er zijn zeker voldoende zelfstandige plaatsers die u daar kunnen bij helpen.

Drie-D
Topic Starter

#5 , 01 nov 2011 11:21

We hebben de aannemer inmiddels een aangetekend voorstel gedaan (2x, op het eerst heeft hij niet gereageerd):

1. Hij komt binnen de 10 dagen de ramen plaatsen (weliswaar bijna een jaar later dan voorzien) en geeft ons een korting voor geleden schade (aan de ramen zelf, en opvolging andere werken die niet kan plaatsvinden).

2. We stoppen de samenwerking en hij mag de ramen binnen de 10 terug komen ophalen zonder meer.

Hierop heeft hij geantwoord via mail dat hij ze terug ging komen ophalen vorige vrijdag. We hebben intussen niemand gezien noch gehoord. En zitten dus bij gevolg nog steeds met zijn ramen in ons bezit.

Kunnen we gewoon iemand anders vragen om die te installeren? Of kan kan hij ons dan alsnog in nesten brengen?

ganapathi tantra

#6 , 01 nov 2011 19:16

nog éénmaal in gebreke stellen en zeker niet de ramen laten installeren door iemand anders tenzij hij uitdrukkelijk zijn akkoord geeft.
In het schrijven bevestigen dat u hem X betaald (een convenabel bedrag niet overdrijven en een habbekrats voorstellen) voor de
levering van de ramen. Ook uw schade bepalen

eerlijk gezegd: ik vermoed dat uw schrijnwerker misschien zal zijn boeken heeft neergelegd en het hem niet kan schelen wat er met
de ramen gebeurt maar pas op dat u de curator niet in uw nek krijgt

Drie-D
Topic Starter

#7 , 03 nov 2011 14:24

nog éénmaal in gebreke stellen en zeker niet de ramen laten installeren door iemand anders tenzij hij uitdrukkelijk zijn akkoord geeft.
In het schrijven bevestigen dat u hem X betaald (een convenabel bedrag niet overdrijven en een habbekrats voorstellen) voor de
levering van de ramen. Ook uw schade bepalen

eerlijk gezegd: ik vermoed dat uw schrijnwerker misschien zal zijn boeken heeft neergelegd en het hem niet kan schelen wat er met
de ramen gebeurt maar pas op dat u de curator niet in uw nek krijgt
Bedankt voor de tip!

Ik heb hem inmiddels nogmaals gecontacteerd, hij ging de ramen terugnemen... Dom van hem in feite, want anders had hij er toch nog iets van over gehouden. Ze installeren zag hij niet zitten omdat hij geen tijd heeft.

Hoewel hij ze ging komen halen hebben we hem dus niet meer gezien, en staan ze er nog steeds. Heb hem dus een voorstel tot dading gestuurd, zodat we toch iets op papier hebben... àls hij het tekent.

En ondertussen staan die ramen daar nog steeds, en hebben wij enkel een e-mail waarin hij zegt dat hij ze uiterlijk vorige zaterdag ging komen halen. Het risico nemen om ze door iemand anders te laten installeren kunnen we dus nog niet nemen. Een andere aannemer in gang zetten al evenmin.

ganapathi tantra

#8 , 05 nov 2011 22:09

om efkes te reageren gelijk nen boer die op zijn land staat:

Ge moe toch serieus zot zijn as em nie afkomt veu die vensters weg te smijten en andere te kopen hé.

Als hij/zij de ramen niet meer zou komen afhalen zou ik toch proberen om ze voor een symbolisch
bedrag over te kopen. Je kan misschien iemand zoeken die dat voor u wil beoordelen. Je kan in deze
situatie alleen maar winnen hoor.
Ik heb een sterk vermoeden dat deze aannemer helemaal geen activiteit meer uitvoert en u gewoon
de ramen laat behouden. He tlijkt bijna op een faillissements-scenario.
Weet je trouwens welk merk van ramen het zijn. Zelfs na zoveel tijd zonde van het wegsmijten zeker
als het bvb pvc of alu zou zijn. doekje er over en je bent vertrokken. Bij vele schrijnwerkers staan
ramen die verkeerdelijk gemaakt zijn soms jaren buiten om na een opkuisbeurtje terug aan de man
worden gebracht tegen zeer schappelijke prijs. Roesten doet da nie hé

Drie-D
Topic Starter

#9 , 06 nov 2011 07:45

om efkes te reageren gelijk nen boer die op zijn land staat:

Ge moe toch serieus zot zijn as em nie afkomt veu die vensters weg te smijten en andere te kopen hé.

Als hij/zij de ramen niet meer zou komen afhalen zou ik toch proberen om ze voor een symbolisch
bedrag over te kopen. Je kan misschien iemand zoeken die dat voor u wil beoordelen. Je kan in deze
situatie alleen maar winnen hoor.
Ik heb een sterk vermoeden dat deze aannemer helemaal geen activiteit meer uitvoert en u gewoon
de ramen laat behouden. He tlijkt bijna op een faillissements-scenario.
Weet je trouwens welk merk van ramen het zijn. Zelfs na zoveel tijd zonde van het wegsmijten zeker
als het bvb pvc of alu zou zijn. doekje er over en je bent vertrokken. Bij vele schrijnwerkers staan
ramen die verkeerdelijk gemaakt zijn soms jaren buiten om na een opkuisbeurtje terug aan de man
worden gebracht tegen zeer schappelijke prijs. Roesten doet da nie hé
Ik kan je hier alleen maar in bijtreden... Al wil ik écht die ramen niet installeren zonder dat ik iets op papier heb gezien ik er nog niet zo zeker van ben of de gestelde (en niet nageleefde) deadlines die reeds gesteld werden (aangetekend) enige rechtsgeldigheid hebben. Voor het zelfde geld steken we onszelf nog meer in de problemen door dat te doen. Ik heb hem een korting van 30% voorgesteld maar daar gaat hij niet op in. Hij wou ze komen terughalen.

De ramen zijn van het merk ALUPLAST, en zijn wel goed gemaakt. Daar kan ik niets op aanmerken. Er zit weliswaar een klein valraampje bij dat hij onmogelijk al kon gemaakt hebben gezien die raamopening er op dat moment nog niet was. Hij zou die opening komen opmeten eens ze er was. Dus dat duidt wel al op enige verstrooidheid.

Ik hoop nu dat hij de dading ondertekend, dan hebben we toch iets duidelijk op papier.

ganapathi tantra

#10 , 06 nov 2011 15:33

als u maar 30 % vroeg dan bent u wel een heel erg brave meneer (of mevrouw for that matter)

Aluplast is idd een goed merk van pvc profielen maar de fabrikant van uw raam is nog belangrijker
ik vermoed dat het niet uw schrijnwerker zelf was die de ramen maakte.

Drie-D
Topic Starter

#11 , 09 nov 2011 20:34

En voilà, de dadingsovereenkomst is getekend. En al meteen alles opgemeten door een nieuwe ramenleverancier die op het eerste gezicht toch al een stuk professioneler te werk ging. Hopen dat het zo blijft...

Terug naar “Aanneming”