Onlangs werd ik door een installateur (veel) te veel werkuren aangerekend bij het plaatsen en aansluiten van 2 gas verwarmingstoestellen. Hiervoor hebben ze 3 dagen met 2 personen nodig gehad. De eerste installatiedag was ik thuis. De tweede persoon was bijna de ganse dag weg. Men had zogezegd niet de correcte leidingen mee.
Hoewel ik ze gevraagd had om vroeger te starten zodat ik ze eventueel nog kon overleggen kwamen ze de volgende dagen pas na 9u aan. Ik dus 2 dagen meer dan een uur te laat op het werk. Volgens mijn oom die naast me woont en die ik gevraagd had om af en toe eens te gaan zien of er niets nodig was, is de tweede persoon weinig op de werf aanwezig geweest.
De laatste dag zijn ze er in geslaagd om mijn zoon die na het uitslapen na zijn nachtshift pas uit zijn bed kwam een werkbon af te laten tekenen. Daarna hebben ze onmiddellijk hun gerief samengeraapt en de werf verlaten. Dit terwijl mijn vrouw 15 min later thuis kwam van haar werk. Dat wisten ze heel goed want de andere dagen was dit ook zo. Het was echt een vlucht want de tweede kachel is in tegenstelling tot de eerste enorm slordig geplaatst, niets was opgekuist, de steenbrokken lagen nog in de living, de sleuven waren niet dicht gemaakt enz.
De factuur hebben we onmiddellijk geprotesteerd omwille van de te veel aangerekende werkuren. De enige reactie die hierop kwam was na 5 dagen een brief van een advocaat waarin onmiddellijk 680 € schadevergoeding werd geëist. Dit terwijl de factuur pas 16 dagen later verviel. In wat over en weer geschrijf is de enige argumentatie dat de aannemer ontkent en dat mijn zoon maar had moeten tekenen. Ondertussen had ik het niet geprotesteerde deel ruim vóór de vervaldag betaald. Waarna ik een brief gekregen heb van de advocaat dat de betaling beschouwd wordt als 680 € voor de boete en de rest als betaling van een gedeelte van de factuur.
Ondertussen ben ik in er een rechtszaak verwikkeld.
Nu is mijn vraag : Bestaan er publicaties met standaardtijden die installateurs als leidraad gebruiken voor het berekenen van bestekken en die zowat algemeen aanvaard worden? En zo ja hoe kan ik daar aan geraken? ik zou via een onpartijdig instrument mijn verdediging willen ondersteunen.