Standaard installatietijden voor berekenen van bestekken

sky77715
Topic Starter

Standaard installatietijden voor berekenen van bestekken

#1 , 22 aug 2011 21:45

Onlangs werd ik door een installateur (veel) te veel werkuren aangerekend bij het plaatsen en aansluiten van 2 gas verwarmingstoestellen. Hiervoor hebben ze 3 dagen met 2 personen nodig gehad. De eerste installatiedag was ik thuis. De tweede persoon was bijna de ganse dag weg. Men had zogezegd niet de correcte leidingen mee.
Hoewel ik ze gevraagd had om vroeger te starten zodat ik ze eventueel nog kon overleggen kwamen ze de volgende dagen pas na 9u aan. Ik dus 2 dagen meer dan een uur te laat op het werk. Volgens mijn oom die naast me woont en die ik gevraagd had om af en toe eens te gaan zien of er niets nodig was, is de tweede persoon weinig op de werf aanwezig geweest.
De laatste dag zijn ze er in geslaagd om mijn zoon die na het uitslapen na zijn nachtshift pas uit zijn bed kwam een werkbon af te laten tekenen. Daarna hebben ze onmiddellijk hun gerief samengeraapt en de werf verlaten. Dit terwijl mijn vrouw 15 min later thuis kwam van haar werk. Dat wisten ze heel goed want de andere dagen was dit ook zo. Het was echt een vlucht want de tweede kachel is in tegenstelling tot de eerste enorm slordig geplaatst, niets was opgekuist, de steenbrokken lagen nog in de living, de sleuven waren niet dicht gemaakt enz.

De factuur hebben we onmiddellijk geprotesteerd omwille van de te veel aangerekende werkuren. De enige reactie die hierop kwam was na 5 dagen een brief van een advocaat waarin onmiddellijk 680 € schadevergoeding werd geëist. Dit terwijl de factuur pas 16 dagen later verviel. In wat over en weer geschrijf is de enige argumentatie dat de aannemer ontkent en dat mijn zoon maar had moeten tekenen. Ondertussen had ik het niet geprotesteerde deel ruim vóór de vervaldag betaald. Waarna ik een brief gekregen heb van de advocaat dat de betaling beschouwd wordt als 680 € voor de boete en de rest als betaling van een gedeelte van de factuur.
Ondertussen ben ik in er een rechtszaak verwikkeld.

Nu is mijn vraag : Bestaan er publicaties met standaardtijden die installateurs als leidraad gebruiken voor het berekenen van bestekken en die zowat algemeen aanvaard worden? En zo ja hoe kan ik daar aan geraken? ik zou via een onpartijdig instrument mijn verdediging willen ondersteunen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 22 aug 2011 22:57

De bouwvak-afdeling binnen de zelfstandigen vertegenwoordiger UNIZO beschikt al jaren over een lijvig vademecum inzake gemiddelde marktprijze en
richtprijzen voor allerhande aannemingswerken. Het is niet alleen uitgebreid maar ook zeer gedetaillieerd
Het naslagwerk zal u waarschijnlijk niet in handen krijgen. Zeker niet tegen de prijs die de aangesloten aannemers betalen. Ik vermoed dat u zelf als
niet lid zijnde ergens op een 250 € moet rekenen. Maar misschien wil iemand u verder helpen. Eens telefoneren kan nooit geen kwaad.
Want zomaar het boek ter hand nemen en op juiste manier uw weg er in vinden om de correcte optelsom te maken is niet van de poes. Je moet al
aardig weten hoe zo'n installatie in elkaar zit om de volledige optelsom te maken.

Onafgezien van dat vrees ik dat u aan het korste eind zal trekken. Als de rechter (met als steun de door hem aangeduide expert) oordeelt dat de
prijzen niet vies exuberant zijn dan zal u dus wel degelijk de dure factuur moeten betalen. zolang u geen tegen bewijs kan leveren dat de aannemer
in kwestie heeft gefraudeerd of er onfrisse praktijken heeft op na gehouden mbt de bij u uitgevoerde taken dan zal u deze dure les moeten betalen.
Misschien iets minder als compromis maar het zal een dure les blijven
Uw argument dat bepaalde mensen niet aanwezig waren op uw werf wil niet zeggen dat zij daarom geen prestaties voor u leverden zoals bijvoorbeeld
om materiaal rijden. anderzijds is het niet aan u om te bepalen welke weruren er nu teveel zijn gerekend. Dat doet de rechtbank wel.
U bent een vogel voor de kat geweest. Dit is uiteraard spijtig en bouwcollega's die op dergelijke manier met klanten omgaan draag ik ook geen warm hart
toe en verzieken de algemene bedoeling van een sector die toch nog op vele vlakken wel zijn taak goed en rechtvaardig uitvoerd
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

sky77715
Topic Starter

#3 , 23 aug 2011 14:22

Het gaat hem niet over hoge prijzen. Werkuren en materiaal staan afzonderlijk vermeld op de factuur.
Het verschil tussen de gepresteerde uren en de gefactureerde is zeker hoger dan 20u. Een groot deel daarvan heb ik zelf kunnen factureren.
De twee installateurs kwamen beiden met een eigen vrachtwagen ter plaatse. Als ze beiden telkens s'morgen na 9u arriveren en vanaf 7u30 aanrekenen dan kan ik moeilijk geloven dat ze met twee afzonderlijk materiaal zijn gaan ophalen, dit drie dagen op rij. Verplaatsingstijd zal het ook niet wel geweest want ze wonen op 7 km.
Het te plaatsen materiaal bestond naast 2 convectoren uit een 10-tal m koperleiding, wat koppel en T-stukken, 2 stopcontacten en enkele meter koperbuis voor in en uitlaat. Als je stukje per stukje naar den brico gaat kopen kom je nog niet aan 20 uur
Dat een aannemer voor het materiaal mag vragen wat hij wil dat weet ik. Dat hij zelf zijn uurloon mag bepalen daar heb ik ook geen probleem mee. Maar hij uren mag aanrekenen zoveel hij maar wil, ongeacht hoeveel hij er werkelijk gepresteerd heeft dat lijk me toch niet erg logisch.

Reclame

ganapathi tantra

#4 , 23 aug 2011 18:19

er is ook niet gezeg dat het logisch is dat er niet gepresteerde uren worden aangerekend. Er is alleen gezegd dat u daar niet over beslist maar wel een rechtbank na afweging van alle argumenten voor en tegen van beide partijen. Moeilijk is dat toch niet néh. en u begint u bericht met dat het niet gaat over de hoge prijzen ? Als er teveel is gerekend dan is de prijs toch
te hoog of niet ?
Anderzijds als een bedrijf of een persoon voor u werken uitvoerd in uw opdracht dan zijn er verschillende manieren van berekenen

zo zijn er installateurs die werkuren rekenen vanaf vertrek en geen verplaatsing vragen
Er zijn er die geen uren rekenen en een hogere verplaatsing per km vragen.
Verder zijn er ook uitvoerders die een combinatie van de 2 doen.
Kan ook zijn dat ze eerst materiaal voor u zijn halen enz enz enz enz

Wie hier nu in deze zaak de grootste verantwoordleijkheid draagt zal de rechtbank wel uitmaken om tot een vonnis te kopen.
Maar u kan toch niet ontkennen dat u ook toch wel wat overleg OP VOORHAND had moeten plegen inzake vermoedelijke
uitvoeringstermijn, kosten , etc etc etc. U stapt toch ook geen supermarkt binnen en gaat het karretje zomaar vullen als u
geen prijsetiketten ziet om nadien tegen de winkelier te zeggen dat het allemaal veels te duur is.

sky77715
Topic Starter

#5 , 23 aug 2011 20:32

u begint u bericht met dat het niet gaat over de hoge prijzen ? Als er teveel is gerekend dan is de prijs toch
Op de factuur staat letterlijk X uren aan Y €. Volgens mij is Y de prijs en X de hoeveelheid. Met Y heb ik geen probleem. Wist ik ook vooraf bij de ondertekening van de bestelbon
Om je analogie met een warenhuis door te trekken. Ik vraag me af hoeveel klanten het zouden aanvaarden dat er aan de kassa ipv de 2 stuks in hun karretje er 3 aangerekend worden.
Maar u kan toch niet ontkennen dat u ook toch wel wat overleg OP VOORHAND had moeten plegen inzake vermoedelijke
uitvoeringstermijn, kosten , etc etc etc.
Was op voorhand besproken. Prijs voor de convectoren + plaatsing in regie tegen afgesproken uurloon.
De aannemer was gekozen omdat hij reeds eerder bij ons gewerkt had, maar dan in opdracht van een ander bedrijf (maar voor eigen rekening). We waren toen heel tevreden over zijn werk.

Alleen nu het te laat is, horen we reeds van drie verschillende personen "Oei oei,... geen problemen gehad ??" als ze zien wie de installateur was

Harde leerschool, "vertrouw geen enkele installateur en voor je iets laat uitvoeren dek je tegen het grootste onheil in"

ganapathi tantra

#6 , 23 aug 2011 23:23

bon ik heb u de voorzet inzake prijssetting gegeven en dat was ook uw initiele vraag of w eu daar bij konden helpen.
Alle andere zaken hoewel door mij aangestipt leiden/lijden uiteindelijk tot cafétoogdiscussies.
Mag ik u verder sukses wensen bij uw zoektocht

Terug naar “Aanneming”