rechten/plichten mbt zonnepanelen miserie

Muggenberg
Topic Starter

rechten/plichten mbt zonnepanelen miserie

#1 , 12 aug 2011 21:23

Ik heb onlangs zonnepanelen 'laten' installeren, spijtig genoeg is het vanaf dag 1 van de plaatsing misgegaan. Bedrijf installeert de zonnepanelen via onderaanneming (mijn eerste fout), onderaannemer had op de afgesproken dag niet het correcte installatiemateriaal bij, wouden andere omvormers aansmeren dan overeengekomen, .. Agv het ontbrekende installatiemateriaal was dag 1 op de middag afgerond. Vervolgens heb ik de onderaannemer zelf moeten contacteren om een nieuwe dag af te spreken, want men had mij blijkbaar al van de lijst geschrapt (voor plaatsing voor eind juni). Uiteindelijk een nieuwe datum kunnen afspreken maar men stuurt zijn kat, dag 2 verloren. Na boze telefoon opnieuw afgesproken maar agv een te kort aan mankracht zelf de zonnepanelen mee geinstalleerd, dag 3. Dag 4, uitieindelijk de installatie op een aantal details na afgewerkt. Maar beloofde '20jaar garantie', testcertificaten zonnepanelen,... tot op heden niet mogen ontvangen (bijna nu 2mnd verder). Bedrijfleider een overzicht gestuurd (ppt) van gebreken (installatie/testcertificaten/garantie/bieden zonnepanelen aan met een hogere module efficientie dan in werkelijkheid is, gechecked op panelen en webiste van zogenaamd zonnepanelenleverancier), verder heb ik ook aangegeven dat ik niet betaal alvorens ik een kreditnota ontvang mbt gepresteerde uren en ik de testresultaten ontvang waar ze kunnen aantonen dat de panelen wel degelijk de efficientie hebben die ze me hebben beloofd en de garantiepolis. Paar herinneringen gestuurd, bedrijfsleider zou hier spoedig op terugkomen maar hoor er tot op heden niets van. Dus ook nog niets betaald.
Wat staat mij nu eventueel te wachten, wat zijn mijn rechten, hoever kan ik gaan zonder dat dit uitmond in een uitzichtloze rechtzaak?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 aug 2011 09:00

Stel de aannemer met wie u een aannemingscontract sloot in gebreke,d.w.z. maan hem aangetekend aan wat niet geleverd is te leveren en wat slecht geleverd is te verbeteren en dit binnen een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Maak daarin een chronologische synthese van wat voordien reeds gebeurde.

‘Bij een wederkerig contract behoort de exceptio van niet uitvoering tot de natuur van het contract‘(Cass. 26 mei 1989,Bull.Cass. 1989,1020).

‘De verhuurder kan de huurder niet dwingen zijn verplichtingen na te komen indien hij zelf de zijne niet nakomt",Cass. 26 juli 1844,Pas. 1844,I,226.De huurder kan de betaling van zijn huurgelden opschorten,zolang de verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen(art.1719,1720 B.W.) niet uitvoert. De toepassing van de exceptio non adimpleti contractus is gepast,omdat de huurovereenkomst een wederkerige overeenkomst is waarbij een partij geen rechten kan doen gelden zonder tot enige correlatieve verplichting te zijn gehouden‘(Rb.Kortrijk 9 oktober 1984,T.R.D.-dossier 1988-1,7,noot.)

Dit geldt evenzeer voor een aannemingsovereenkomst. Wat u niet uitvoert dient in verhouding te zijn tot wat uw tegenpartij niet uitvoerde.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lightning

#3 , 14 aug 2011 12:56

Uit wat u schrijft mag ik afleiden dat u nog NIETS betaald hebt? Ik raad u ten stelligste aan alvast het deel te betalen dat u NIET betwist. Voor het gedeelte dat u wel betwist stuurt u een aangetekende ingebrekestelling met uw motivatie. Als het tot een geding komt krijgt u gegarandeerd het deksel op de neus voor het weigeren te betalen. Voor wat papierwerk en een paar details in de afwerking, vrees ik dat de rechter het maar matig zal smaken dat u een factuur van 10k+ euro volledig laat openstaan.
Wat uw hulp bij de plaatsing betreft. Als u geen overeenkomst had met de leverancier dat daar een compensatie tegenover stond, gaat u daar gegarandeerd bot vangen. Wat de efficiëntie van uw panelen betreft. Had u verwacht dat, het weer van de afgelopen 2 maanden in acht genomen, u dezelfde opbrengt zou halen dan de testresultaten in labo omstandigheden?

Reclame

Muggenberg
Topic Starter

#4 , 15 aug 2011 09:06

Bedankt voor de reactie.
Ik zal dan maar best overgaan tot het betalen van een deel van het bedrag, vermindert met de waarde van de garantie assistentie over 20j en mijn gepreseteerde uren.
Wat betreft de efficientie van de panelen, lijkt me sterk op schriftvervalsing. Op het webpg van de fabrikant geven ze lagere waarden aan dan wat de verkoper komt aanbieden. Waarop dan wordt gereageerd dat zij een bepaalde selectie maken aan de hand van testen. Of ze kunnen de testresultaten voorleggen of het is simpel boerenbedrog.

Terug naar “Aanneming”