aanrekenen plaatsing sanitair

tine1
Topic Starter

aanrekenen plaatsing sanitair

#1 , 29 jul 2011 17:02

Beste, We hebben een hele hoop problemen met onze loodgieter. Hij is een persoonlijk vendetta begonnen omdat we hem aangesproken hebben op zijn planning. Hij heeft ons verzekerd (en we hebben daar getuigen van), dat hij opzettelijk de planning verder zal in de war sturen in en dwars zal liggen waar hij kan. hij is daar flink mee bezig op dit ogenblik. Bovendien rekent hij meerprijzen aan die niet gebruikelijk zijn. Zowel wat betreft hallucinante bedragen - hij vraagt bijvoorbeeld 3100 EUR voor het leggen van een TPU-buis (en ik bedoel dan enkel voor het leggen van de buis) van 40 m in een door ons gegraven sleuf van onze waterpomp naar onze woning (via het expansievat) - als wat betreft werken die gebruikelijk niet aangerekend worden. Hij wil nu de plaatsing van ons sanitair afzonderlijk aanrekenen. In zijn offerte staan enkel 'plaatsen van de leidingen' en 'sanitair FACQ' vermeld. Kan hij op die basis plots de plaatsing extra aanrekenen? Of wordt de plaatsing impliciet verondersteld ingerekend te zijn bij 'sanitair FACQ'? Gezien hij loodgieter is, genoot hij vast en zeker ook een plaatsingskorting, terwijl hij ons ook nog eens de volle pot aanrekent voor de sanitaire toestellen zelf. Hij heeft ons al 2 tussentijdse facturen gestuurd zoals contractueel bepaald '40% bij bestelling + BTW' en '30% bij vordering van de werken'. We hebben beiden al betaald aan 6% BTW (waardoor de plaatsing volgens mij impliciet wel opgenomen is). Als hij onze toestellen niet plaatst en enkel levert, dan zal hij 21% BTW vorderen. Kunnen we alsnog zelf onze spullen kopen (aan een betere prijs) en ze zelf plaatsen gezien hij meerprijzen aanrekent die niet gebruikelijk zijn? Kunnen wij eisen dat hij de meerprijs laat vallen en hem de toestellen toch laten plaatsen? Heeft hier iemand ervaring mee? Alvast bedankt. Met vriendelijke groeten, Tine

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 29 jul 2011 17:14

Als er staat "leveren én plaatsen van..." dan is de plaatsing inbegrepen.
Indien de "plaatsing" niet wordt vermeld dan is ze niet inbegrepen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tine1
Topic Starter

#3 , 29 jul 2011 17:21

Er staat eigenlijk niets. Gewoon 'materiaal FACQ'. Als daar dan niet 'leveren' bij staat geldt dan omgekeerd ook dat we het materiaal kunnen weigeren en zelf kopen?

Reclame

roharro

#4 , 29 jul 2011 17:25

Als u akkoord ging met de offerte kunt u de levering van het materiaal niet weigeren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

tine1
Topic Starter

#5 , 29 jul 2011 17:36

Eigenlijk wel oneerlijk dat de 'gewone consument' op die manier bedrogen wordt. Mondeling heeft hij de plaatsing voor de offerte wel vermeldt. Het is een truc die hij waarschijnlijk bij al zijn klanten toepast.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jul 2011 19:47

Bij sanitaire werken is het meestal zo dat de levering van de toestellen afzonderlijk wordt aangerekend, omdat daar een enorme keuze in modellen en prijzen bestaat. Bij het opmaken van zijn offerte kan een loodgieter nog niet weten welk model van toestellen zullen geplaatst worden.
Ook zal een loodgieter niet snel zijn korting, die hij bij de groothandel krijgt, ook doorrekenen aan de eindgebruiker.

tine1
Topic Starter

#7 , 29 jul 2011 20:03

Dat begrijp ik, maar waarom zou een consument sanitair laten leveren door een loodgieter en niet laten plaatsen, terwijl de consument bij sommige bedrijven ook een korting krijgt bij zelfplaatsing? Als een aannemer schrijft 'materiaal FACQ' dan kan je toch als consument aannemen dat de plaatsing, zoals gebruikelijk is (het heet niet voor niets in de volksmond 'plaatsingskorting') daarbij inbegrepen is denk ik, zeker als dat mondeling wel zo afgesproken is. Wij willen helemaal geen aanspraak maken op zijn korting, maar vragen ons wel af waar hij het vandaan haalt om de plaatsing er ook nog eens bovenop te rekenen.

lucgescheiden

#8 , 02 aug 2011 12:21

Mij werd ooit uitgelegd, dat de 'plaatsingskorting' een risico-dekking inhoudt:
Loopt het materiaal door een ongelukje tijdens het plaatsen schade op, dan zorgt deze risico-dekking ervoor dat de schade (deels) wordt opgevangen. In die context staat dit dus los van de plaatsingskosten.

Een aannemer dient werkuren te investeren in een plaatsing, in de meeste gevallen zal een plaatsingskorting, deze werkuren niet kunnen dekken. Rekenen daarbij de totaalsom aan klein bijkomend materiaal (bijvoorbeeld chemische pluggen, aansluitstukken,...), en de aannemer zou in uw redenering dienen toe te leggen op de te plaatsen toestellen.
Handige documenten voor Personenrecht

tine1
Topic Starter

#9 , 02 aug 2011 15:57

Een plaatsingskorting voor een loodgieter bedraagt 30 tot 40% van het materiaal weet ik ondertussen. Voor 5000 EUR sanitair is dit dus minstens 1500 EUR. Voor dat geld zouden 6 toestellen geplaatst moeten worden (en inderdaad ook de pluggen betaalt). 6 toestellen plaatsen is maximaal één dag werk. De aansluitstukken en leidingen etc. zitten vervat in een post die we afzonderlijk betalen voor een bedrag van 2900 EUR (exl. BTW). Voor schade is de loodgieter volgens mij verzekerd, gezien het een geregistreerde aannemer betreft. Als een particulier plaatst, dan is de schade inderdaad niet verzekerd en is de koritng die hij soms krijgt inderdaad voor de schade die hij/zij mogelijk toebrengt. Bovendien was mondeling overeengekomen dat de plaatsing, zoals gebruikelijk, ingerekend was in het materiaal en de rest van de posten. Dat dit zo afgesproken was blijkt ook uit zijn tussentijdse facturen, waar hij 6% BTW vraagt op de toestellen. Niet toevallig is het bedrag dat hij voor de plaatsing nu extra vraagt gelijk aan het BTW-bedrag (21% BTW dan, namelijk het percentage dat je moet betalen als je zelf plaatst).

lucgescheiden

#10 , 02 aug 2011 16:53

Of de plaatsingskorting alleen meer dan 25 % zou bedragen, durf ik te betwijfelen.
Of u bereid bent om te wachten op de plaatsing tot uw aannemer zijn verzekeringsgeld heeft getrokken, durf ik eveneens te betwijfelen.

De verminderde 6% BTW is gebonden aan de plaatsing door een aannemer, alsook (althans vroeger) aan de ouderdom van uw pand.
Niet aan een 'gratische' plaatsing mijn inziens.

Maar een mondelinge overeenkomst telt inderdaad, de vraag is alleen of u deze kan staven...

tine1
Topic Starter

#11 , 02 aug 2011 17:26

Ik weet het zelf uit betrouwbare bron, zie ook bv http://bouwinfo.be/forum/viewtopic.php? ... 948614d799" onclick="window.open(this.href);return false;
Als er iets fundamenteler scheelt dan bv een 'krasje in mijn douche' ben ik ook verplicht te wachten op de verzekering, want daar bestaan geen kortingen voor...

Daar zit zeker geen gratis plaatsing in. Hij rekent er wel op dat ik het hem voor het prijsverschil aan BTW wel zal laten doen gezien ik dat geld toch kwijt ben als hij het niet doet.

Er was idd een mondelinge overeenkomst...

Dat gratis plaatsing van het sanitair (en niet van de leidingen) gebruikelijk is bewijst ook de tekst op de offerte van de leverancier van onze sanitaire toestellen “vertrouw uw werken toe aan een installateur en bespaar 15% op het bedrag van uw factuur, geldig voor alle renovatiewerken gerealiseerd voor een woning ouder dan 5 jaar (btw 6%)”

Lightning

#12 , 02 aug 2011 17:56

Dat gratis plaatsing van het sanitair (en niet van de leidingen) gebruikelijk is bewijst ook de tekst op de offerte van de leverancier van onze sanitaire toestellen “vertrouw uw werken toe aan een installateur en bespaar 15% op het bedrag van uw factuur, geldig voor alle renovatiewerken gerealiseerd voor een woning ouder dan 5 jaar (btw 6%)”
Als u bepaalde werken laat uitvoeren in een woning ouder dan 5 jaar, betaalt u 15% minder BTW aan DE SCHATKIST (6% i.p.v. 21%). Dat wil NIET zeggen dat de aannemer die werken voor u gratis zal uitvoeren.

tine1
Topic Starter

#13 , 02 aug 2011 20:05

Het was hoedanook mondeling zo overeengekomen :)
Waarom zou ik, in het andere geval, als de loodgieter niet zou plaatsen, mijn sanitair bij hem bestellen en een zelfplaatserskorting van 20% mislopen? De levering aan huis is vanaf een bepaald bedrag gratis.

Er wordt inderdaad bedoeld dat je 15% minder BTW betaald op de factuur van de toestellen door de plaatsing door een installateur.

lucgescheiden

#14 , 02 aug 2011 20:58

Tine,
Moest u het materiaal niet via een aannemer besteld hebben betaalde u 21%,
het is net omdat u de opdracht tot plaatsing aan een aannemer toevertrouwde dat u kan genieten van de 15% minder BTW.
Indien u had besloten om zelf te plaatsen had u MISSCHIEN een zelfplaatserskorting bekomen, u had dan wel 21% BTW betaald.

Uw argumentatie gaat niet op, om te besluiten dat de plaatsing gratis zou zijn geweest,
u dient daarvoor uw mondelinge overeenkomst te bewijzen!

tine1
Topic Starter

#15 , 02 aug 2011 21:22

Luc,

Die 6% BTW-regeling geldt als de loodgieter het materiaal levert EN plaatst (het gaat dan om een levering van een dienst). Als de loodgieter enkel levert, dan betaal je 21 % BTW (dan gaat het om levering van goederen). In zijn tussentijdse facturen factureerde hij reeds twee keer aan 6%, wat volgens mij dan gaat om een intentie tot plaatsing !dat deze dus vervat zat in de oorspronkelijke offerte), zoals ook mondeling overeen gekomen, namelijk dat hij zou plaatsen. Als hij geen intentie had tot plaatsen (en dus enkel leveren) had hij al van bij het begin 21% BTW aangerekend moeten hebben. Hij weet dat ook, want hij wil ons nu het sanitair aan 21% BTW aanrekenen.

De offerte vermeldt enkel 'sanitair Facq'. Omwille van persoonlijke problemen met hem, hij is ook onze toekomstige buurman en hij pikt het niet dat ik hem, eerst na mondeling te proberen, hem ook schriftelijk aansprak op de planning van de vloerverwarming maanden geleden, is hij nu op zoek naar alle mogelijke gaten in zijn overeenkomst om ons stokken in de wielen te steken. Hij heeft dat ook al aan verschillende mensen verklaard. Ook dat hij de planning opzettelijk in de war stuurt.

Ik zal inderdaad nog bijkomende argumenten zoeken om zijn mondelinge overeenkomst te bewijzen.

Toch bedankt voor je inbreng :) Mijn reacties zijn zeker niet slecht bedoeld :) Het is wel zeer frustrerend te merken dat aannemers hun offertes zou kunnen opstellen dat je achteraf met de gebakken peren zit. Het is ook zeer frustrerend dat ik vooraf van alle aannemers de offertes heb uitgevlooid en er geen problemen mee had... behalve met die van de buurman. Die nam ik vooraf niet onder de loupe 'omdat het zo een vriendelijke man is'.

Groeten, Tine

Terug naar “Aanneming”