terugvorderen reeds betaalde bedrag

Ingeske
Topic Starter

terugvorderen reeds betaalde bedrag

#1 , 21 jul 2011 22:35

In april vorig jaar nam ik voor de renovatie van mijn woning een aannemer in dienst dewelke bij collega's reeds goede (kleine) werkjes had afgeleverd..
De aannemer kwam kijken en zou voor 50.000 euro mijn woning bijna volledig renoveren (ramen, daken, vloeren, isolatie, electriciteit en alles van leidingen etc.). Aangezien hij slechts een kleine zelfstandige is vroeg hij het uiteindelijke bedrag in 3 schijven uit te voeren aangezien hij anders niet voldoende kapitaal zou hebben om de nodige materialen aan te kopen, hetwelke ik wel kon begrijpen.
In overéénkomst werd ongeveer 20.000euro uitbetaald in een eerste schijf bij het begin van de werken. Hiermee renoveerde hij gedeeltelijk een puntdak en een klein plat dakje (enkel balken en pannen, geen isolatie of niets).. zijn geleverde werk kan volgens mij nooit een waarde van 20.000 euro hebben..
Volgens hem had hij ook de ramen reeds besteld (een grote kost) en had hij dus het tweede schijf nodig om verder te kunnen met de werken... aangezien de werken inderdaad stil lagen, hoogstwaarschijnlijk daar door, betaalde ik de tweede schijf van ongeveer 15.000 euro, dit ongeveer anderhalve maand geleden. Sindsdien is er niets meer gebeurd.

In het contract staat als uiteindelijke opleveringsdatum 31 augustus, maar ik geloof nooit dat hij dit op tijd kan opleveren.
Sterker nog, ik vrees dat hij helemaal niets meer gaat doen en er met mijn geld vandoor is.
Ik kan hem al 2 weken niet meer telefonisch bereiken. Zijn gsm staat steeds af. De vestiging van zijn bedrijf is een bouwval , er is nooit niemand aanwezig en zijn thuisadres woont hij volgens zijn broer en neef niet meer. Ook zij zouden hem al weken niet meer gezien hebben.

Ik weet absoluut niet hoe het nu verder moet. Ik kan mijn huis niet afwerken zonder dat geld, zelfs niet zonder aannemer, en als alleenstaande moeder met al mijn zuur verdiende spaarcenten op het spel ben ik echt ten einde raad...

Is er een manier hoe ik het geld van hem kan terugvorderen als hij niet oplevert? Of gaat hij dan gewoon "failliet" en ben ik m'n geld kwijt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 22 jul 2011 04:45

Zeker dat hij geen bouwstop en vakantie inlaste tijdens het bouwverlof???
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Terug naar “Aanneming”