Ik zit in de volgende situatie, graag jullie mening of advies, aub
Ik ben eigenaar van het appartement in het huis met 6 app. Het is dus gedwongen mede-eigendom. Wij hebben problemen met de schouw(die gemeenschappelijk is) gehad, die ook schade aan het buurgebouw hebben veroorzaakt. Op 1 december 2010 hebben wij brief met offerte van de geregistreerde aannemer ontvangen die ons door syndicus werd vooropgesteld. Daar stond dat de huidige situatie "levensgevaarlijk is en er een kans van co2 vergiftiging bestaat" maar ook dat de werken die aannemer gaat uitvoeren "schouwprobleem zal verhelpen wat tevens ook het vochtprobleem bij de buren zal oplossen". Wij hebben geen mogelijkheid gehad om meerdere offertes te bekijken omdat wij door onze sydicus gedwongen werden om zo snel mogelijk deze offerte te aanvaarden en volgende dag (ongeacht mijn protest) hebben wij het gedaan. Werken werden echter niet onmiddelijk uitgevoerd maar pas op 15 januari (reden van vertraging: sneeuw op het dak (alhoewel het niet helemaal zo was)=> gevaarlijk voor aannemer). Maar ok, werken zijn uitgevoerd, geld is betaald, maar wat komt volgende maand aan bod: uitgevoerde werken zijn niet genoeg, problemen zijn niet opgelost en wij moeten opnieuw iets doen.
Ik heb al in 3 brieven aan syndicus een vraag gesteld of het mogelijk is om de schadevergoeding te bekomen, maar telkens hoor ik totaal andere dingen. Syndicus wilt daar helemaal niks te maken hebben en de andere eigenaars zijn passief.
Ik verzoek jullie advies over de volgende vragen:
Hoe pak ik het best aan: alleen of met VME?
Hoogstwaarschijnlijk zullen wij gedagvaard zijn door onze buren, kunnen wij iets ook op aannemer verhalen? Immers, hij heeft zijn verbintennissen niet nagekomen en de schade is verergerd. Ik ga zo snel mogelijk (alleen of met VME) aannemer in gebreke stellen.
Kan ik eventueel ook syndicus aansprakkelijk stellen?
alvast bedankt