gangbare praktijken rond voorschot

Phyriphiry
Topic Starter

gangbare praktijken rond voorschot

#1 , 14 mar 2011 23:34

Hallo,

ik ben bezig met de selectie van een aannemer voor de dichting van mijn kelder.

Nu is er een zeer interessante offerte maar die aannemer vraagt 30% voorschot. Hij zegt dat dit de gangbare praktijk is.

Als ik hem verwijs naar de vele klachten en misbruiken van voorschotten, verwijst hij naar zijn kwaliteitslabel Qualibouw.

Nu is mijn vraag: wat is zoals de gangbare praktijk rond voorschotten? Klopt het wat die aannemer zegt (dat het idd gebruikelijk is en zeker omdat hij aangesloten is bij een kwaliteitsorganisatie)? Of blijft het beter om geen voorschot te eisen en dan evt. met iemand anders in zee te gaan?

Wat denken jullie?

P

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#2 , 15 mar 2011 09:38

Aannemers die het label mogen voeren worden jaarlijks onderworpen aan een lijst van belangrijke punten waaronder hun
financiele status. Maar op een jaar kan ook veel veranderen door bijvoorbeeld slechte betalers. Je zal maar een aantal
pezewevers onder je klanten hebben die iedere reden zoeken en vinden om niet te moeten betalen, te laat te betalen of
minder dan overeengekomen betalen.
Dat er ook van aan de andere zijde problemen kunnen opduiken maar die discussie ga ik hier nu niet voeren. Het is het
gekende kip/ei verhaal.

Een voorschot van 30 % is idd een gangbare praktijk. zeker wanneer het zaken zijn die op maat worden gemaakt zoals ramen
keukens, speciale verven enz enz enz. Daarmee tracht men de materiaalkost te dekken die bestemd is voor één wel beppaalde klant
overkomt die klant iets dan is dat deel afgedekt.
Het ligt evenwel iets anders met standaard producten die op stock liggen.

De aannemer, eender welke heeft geen recht om een voorschot af te dwingen. U kan daartoe niet worden verplicht maar u kan ander
zijds de aannemer niet verplichten om zonder voorschot aan het werk te gaan.
Er zijn dus in princiepe evenveel soorten betalingsvoorwaarden overeen te komen als er opdrachten zijn. Zowel uzelf of de aannemer moeten een gulden middenweg vinden.

In vele gevallen werken wij met bankcheques. bvb 2 x 50 %. 50 % bij aanvang der werken en het saldo bij einde der werken.
Bij aanvang der werken heeft u de eerste cheque en kopij van de tweede cheque.
Zo weet de aannemer dat u over de centen beschikt om zijn goed uitgevoerde taak te betalen.
Als u de centen leent bij de bank en er zelf geen beschikking over hebt zal u aan de aannemer een proforma factuur moeten vragen zodat de
bank de cheques kan klaar maken.

Waarom kopij van de 2de cheque ? Is een uitvinding van onszelf. Bij één van onze klanten konden wij via kopij van deze cheque een
rechtszaak aan onze kant halen bij een klant die echt van slechte wil was.

Verder bestaan er ook mogelijkheden om het volledige bedrag op een geblokkeerde rekening te storten etc etc etc.

Probleemvoor vele aannemers is dat zij de solvabiliteit van een opdrachtgever onder de privacy-bescherming niet kunnen controleren
terwijl een opdrachtgever een aannemer (als rechtspersoon dan wel) kunnen nazien op solvabiliteit.
Aannemers nemen vandaag de dag dus zomaar niet meer aan dat u de opgedragen werken zal betalen. Ook zij wensen net zoals de consument
een verantwoorde zekerheid
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Terug naar “Aanneming”