betwisting factuur renovatie: zowel werkuren als materiaal

QsD1
Topic Starter

betwisting factuur renovatie: zowel werkuren als materiaal

#1 , 24 feb 2011 20:25

Wij hebben onlangs onze ramen vervangen. De afbraak en plaatsing ramen was op vaste prijs ('in offerte'). De 'afbraak rolluikkast en binnenafwerking' was aan xx Euro/uur ('in regie').

De werken werden in stukjes en beetjes uitgevoerd (halve dagen). Elke keer werd aan het stuk 'in offerte' en het stuk 'in regie' gewerkt.
Ikzelf heb goed bijgehouden hoeveel werkuur er 'in regie' werd gewerkt (iemand had mij hiervoor gewaarschuwd). Onlangs kregen wij de factuur, en het stuk in regie was veel hoger dan verwacht. Ik heb aangetekend geschreven om de factuur te protesteren.
VRAAG: wat kan ik hardmaken? wat kan ik verdedigen?

* MATERIAAL meerwerk: hiervoor rekent de aannemer 400 Euro aan. Hij weigert dit te detailleren/opsplitsen. Ikzelf ben naar een doe-het-zelf zaak gegaan, en kom op 150 Euro.
-> Wat kan ik hier doen? Kan hij zomaar vragen wat hij wilt?

* UREN meerwerk: ik kwam uit op 5.5 werkuur (2man). Hij rekent echter echter 12 uur aan:8 werkuur +'2 x transportkosten x 2 uur', 2 uur opmeten, en 2 uur materiaal zoeken. Deze laatste twee posten heeft hij zelfs 'niet aangerekend' argumenteerd hij.
-> kan hij zomaar '2 uur materiaal zoeken en ophalen' aanrekenen? Hij is hiervoor nooit bij ons geweest? Zo is het makkelijk natuurlijk om een factuur omhoog te krijgen!
-> 2x2 uur vervoer. Dit is ook teveel in mijn ogen. Ze hebben elke keer aan stuk 'in offerte' gewerkt. 1x transporkosten x 2 uur vind ik meer als voldoende?!

Bedankt voor de interesse :)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 24 feb 2011 20:38

Betreffende materiaal meerwerk: hij moet deze prijs kunnen aantonen, zeker indien regie. Let op: hij kan hier wel een procent op rekenen (weet echter niet meer hoeveel juist, dacht ergens rond de 10%).

Betreffende uren meerwerk: indien hij telkens zowel aan het deel in vaste prijs als aan het deel in regie heeft gewerkt, zou ik dit aanvechten: hij moest telkens komen om voor het deel aan vaste prijs te werken, dus de verplaatsing hiervoor zat in deze prijs. Als hij zijn werken anders had georganiseerd had alles in regie op 1 dag kunnen uitgevoerd worden, dus kan hij maximaal de verplaatsin 1 keer aanvragen. Bovendien is hierbij belangrijk om te weten of het voor u nodig was om telkens halve dagen te komen, of uit initiatief van de aannemer. Indien het laatste, had hij iets meer dan een halve dag nodig, en had hij dit kunnen combineren met de andere werken, en zou dit dus helemaal niet verschuldigd zijn.

Opmeten? Indien dit op het moment gebeurt, hoort het bij de plaatsing, en is het al betaald (vaste prijs), of zit het vervat in de regie-uren. Indien voor de offerte op te maken, had hij u maar iets moeten vragen voor het maken van de offerte.
Materiaal ophalen? Bij vaste prijs zit dit in de prijs, bij regiewerken in de 10% (of zoiets) op de matriaalkosten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2011 12:52

Let op: in de materiaalkosten zit ook een deel afschrijving voor zijn machines. Het klopt niet als je in de doe het zelf de prijs gaat nemen van 1 plaat. Die plaat moet ook vervoerd worden, gezaagd en of vastgevezen of gelijmd.
Daarbij heeft hij ok nog recht op een winstmarge op deze materialen, en deze kan gaan van 20 tot 30 % .
Qua werkuren mag je niet alleen de uren tellen dat die mensen bij u aan het werk waren. De uren tellen van bij vertrek werkhuis in de morgen, tot en met aankomst werkhuis in de avond.

Reclame

QsD1
Topic Starter

#4 , 25 feb 2011 16:47

Bedankt voor de antwoorden.
Turaki:
- Het opmeten dat hij aanrekent, is volgens mij gebeurd de dag dat ze zijn langsgeweest voor een aantal vliegenramen te brengen (die mee in de offerte zat): toen hebben ze even gekeken wat voor planken & materiaal ze nodig hadden om het gat in het plafond te bedekken (we hadden niet gekozen voor 'chambranten', maar om rond te ramen te 'plakken'). Hoe hij aan 2 uur komt snap ik niet: maximaal 15 minuten (x2 man) volgens mij. Bij het plaatsten hebben ze sowieso alles moeten hermeten...

Ivm dat ze het materiaal moeten uitsplitsen/detailleren heb ik al tegenstrijdige dingen gehoord. Iemand beweerde dat ze dit niet moeten: als niet overeengekomen in contract (dus in regie), dan kunnen ze vragen wat ze willen. Dat vind ik wel absurd.

mava105:
- Die plank zagen vraag idd materiaal, maar ik veronderstel dat ze hiervoor geen 10-tallen euro's mogen aanrekenen.
- Dij mag inderdaad winstmarge nemen op materiaal, maar ik veronderstel ook zij aankopen onder de prijs van bvb de brico.
In totaal vind ik dat 20% a 30% meer als prijs in brico meer als voldoende moet zijn.
- Voor vervoerskosten rekent hij al aparte post aan. Hij rekent voor 3 uur werk zelfs 2 uur vervoer aan per man. En merk op dat ze elke keer vooral aan het stuk in offerte hebben gewerkt (waarvoor het vervoer meein stuk '"offerte" zat). Als hij eerlijk was geweest, had hij 1 keer transport voor 1 man in regie aangerekend (voor de 6 werkuren die extra in regie zijn gepresteerd) vind ik.

ganapathi tantra

#5 , 25 feb 2011 18:11

Spijtig genoeg zal u weinig of niks kunnen aanmerken en onlangs werd door een hogere rechtbank zelfs een precedent geschapen.

kort gezegd was het oordeel van de rechter als volgt. Het is de aannemer dit in geval van werken in regie of zonder offerte bepaald wat ze zal worden aangerekent en niet de
klant die de opdracht gaf of heeft gegeven. de enige verwijzing of opmerking die de rechter gaf was dat de uiteindelijke rekening niet te veel mocht Afwijken van het realistische.
Als u denkt dat dit teveel afwijkt dan zal het dus niet aan de aannemer zijn maar aan u om te bewijzen dat de aannemer buitensporige sommen heeft aangerekend. u kan een aannemer ook niet verplichten gedetaillieerde facturen op te maken. De enige die een factuur qua omschrijving in twijfel mag trekken is de fiscale administratie van de staat om eventueel te bewijzen dat de aannemer fraudeert
als u dit voor een rechtbank brengt zal u naar alle waarschijnlijkheid aan het kortste eind trekken. Advies ter zake is dus altijd een offerte of een benaderende budgettering te vragen. U kan ook werken met stukprijzen.

Uw prijsvergelijk aannemer/DHZ vertoont ook verschillende hiaten. Een multiplex per 50 platen geleverd in de werkplaats van een schrijnwerker en te pakken bij aanvang werk is van een totaal andere orde dan een multiplex afgehaald naar aanleiding van opdracht klant bij een houthandel
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Aanneming”