#1 , 24 mar 2010 11:25
We laten dakwerken doen.
Plaatsen van isolatie en nieuw houtwerk etcetera.
Die worden gedaan. Op de laatste dag wordt er gemerkt dat ze pannen tekort komen, knikpannen.
Ter info : het dak van mijn huis heeft 2 hellingsgraden. Het eerste deel staat zo goed als loodrecht en daar zitten 2 dakkapellen in.
Het bovenste deel dat zijn werkelijk 2 schuine zijden.
Op de overgang van de schuine zijde naar de rechte kant moeten dan die speciale pannen komen.
We vragen als ze op het punt staan om te vertrekken of het geen kwaad kan dat die pannen ontbreken, moest het regenen enzo.
Hun antwoord is dat dat geen kwaad kan, dat er geen water naar binnen kan.
Dat had je natuurlijk gedacht ... Met het regenweer van afgelopen weekend zijn er 3 van de 4 muren nat geworden.
Lelijke gele vlekken zijn zichtbaar en het loopt zelfs binnen langs de bovenkant van de ramen.
Mijn gedacht is dus dat dat water wel heel goed binnen kon.
Waren nu wel heel hevige regenbuien ook natuurlijk.
Mijn broer, eveneens dakwerker, zegt dat die knikpannen er op moeten, en zo snel mogelijk.
Ze hadden dit grotendeels kunnen verhelpen door een waterbestendige doek onder de pannen te leggen, dan was er geen water binnengelopen langs boven.
Ze hebben aan de zijgevels van ons huis grote openingen gelaten waar de isolatie nog zichtbaar is.
Vroeger was het dak lager natuurlijk, zonder die isolatie, maar nu loopt er dus wel water binnen zowel langs boven als langs de zijkanten.
Op de offerte stond dat het dak werd geplaatst en afgewerkt volgens de regels van de kunst.
Mijn broer zegt dat dit zelfs geen kunst te noemen is.
Terwijl ik dit nu typ zijn ze bezig met deze pijnpunten te verhelpen.
Alles dichtmaken zou op zich geen probleem mogen zijn.
Maar wat mij stoort is het water in de muren. Dit hebben we op een andere plaats reeds gehad en de verf bladerde af en we mochten alles opnieuw laten bezetten.
Dit ging om een klein stukje, maar nu gaat het om 3 volledige muren.
Wat als zij er een lapmiddeltje op smeren en ik na een aantal maanden merk dat het niets heeft geholpen?
Nog even ter info : wat er bij ons op de muren hangt, is geen kalk te noemen maar eerder een mengeling van zand en stro, dat een beetje gelig van kleur is met daarop een heel dun laagje bezetsel. Daarom ook dat de muur overal gele vlekken vertoont.
Wat nu als ik het gehele saldo van de factuur nog betaal en ik merk dat de muren binnen een aantal weken/maanden beginnen te beschimmelen?
De kamers waren zo goed als klaar om in gebruik genomen te worden, er moest enkel nog geschilderd worden. De hele boel is wit geschilderd een aantal jaar geleden.
Kan ik een deel van de factuur achterhouden in afwachting of de herstelling degelijk en duurzaam is gebeurd?
Want als ik na verloop van tijd toch blijvende schade opmerk door die vochtinfiltratie, dan hoeft die persoon helemaal niet meer langs te komen natuurlijk, hij heeft zijn geld.
En dan zou ik er geld moeten gaan in steken om naar de rechter te gaan ...
Graag tips en advies.