We tekenen een contract bij een aannemer voor het plaatsen van chape, een tegelvloer en plinten. Alles is vooraf betaald. Op het contract staat duidelijk geschreven dat de plaatsing van plinten inclusief is na het plaatsen van de keuken en deurlijsten. Nadat de keuken en deurlijsten geplaatst zijn, gingen we naar de winkel om extra tegels voor een spatwand te bestellen. Terwijl vroegen we om een datum af te spreken. Aangezien het moeilijk was om op dat moment een datum af te spreken, zei de aannemer dat we een datum moesten laten weten en dat hij zich ernaar zou aanpassen. We sturen een mail om te vragen of 5 februari goed is, maar krijgen geen reactie. We dachten dat ze het te druk hadden op een beurs waar we hun die week hadden zien staan en dachten dat er een andere datum zou voorgesteld worden. Plots staan er 5 februari werkers aan de deur om 8.20u. Ze waren al van 7.30u aan het wachten. We laten ze binnen, maar de mannen zijn blijkbaar hun plinten vergeten dus rijden terug naar de winkel. De plaatsing is na iets minder dan een uur gedaan. Plots krijgen we een paar dagen later een factuur voor extra plinten en de plaatsing van de plinten. Dit terwijl de plaasting van de plinten letterlijk inclusief zat in ons contract. Via mail vraag ik informatie aan de zaakvoerder en leg ik uit dat ik niet begrijp vanwaar dit komt. Deze reageerd geirriteerd dat het ons fout is dat die werkmannen hebben moeten wachten en dat hij zogezegd 240euro aan "regie" kwijt is waarvan hij ons nu 75euro aanrekent. Hij gaat er ook vanuit dat omdat hij zei dat hij zich zou schikken naar onze datum, wij een "mondeling contract" en dat het niet nodig was om de datum te bevestigen. Ik zeg dat ik desnoods de plinten wel wil betalen maar een woordenwisseling via e-mail zeg ik dat ik die factuur niet zal betalen en hem daarvan op de hoogte zal brengen via aangetekende zending. Plots reageert hij dat hij zijn advocaat ondertussen heeft ingeschakeld, er enkel nog maar contact via zijn advocaat mag komen en dat alle advocaatskosten, gerechtskosten en deurwaardekosten voor ons zullen zijn.
Is deze aannemer in zijn recht en zoniet, hoe lossen wij dit op zonder het gerecht in te schakelen? (aangezien advocaatskosten hoger liggen dan 75euro zouden wij ons hiervan willen besparen)