Pagina 1 van 1

Te langdurige afwerking appartementsgebouw.

Geplaatst: 14 okt 2009 17:00
door Dreke
Beste,

Hier volgt een samenvatting van de aanslepende afwerking van ons nieuw appartementsgebouw.
1. De termijn van 300 werkdagen, voorzien voor de uitvoering van de werken, is wellicht in belangrijke mate overschreden. De aanvang van de werken was voor enkele eigenaars voorzien midden juni 2007, voor de meesten 1 september 2007. De voorlopige oplevering van de gemeenschappelijke delen vond plaats op 9 juli 2009.
2. Na heel wat geredetwist gaat men akkoord om de bouwplannen 8 maanden na de start van de werken te herzien zodat kan worden voldaan aan de energieprestatieregelgeving.
3. Met een bouwvergunning, afgeleverd op 11-08-2006, wordt beslist dat er geen gelaagd glas wordt geïnstalleerd dat voldoet aan de glasnorm NBN S23-002. Dit feit wordt bevestigd in het proces verbaal van de voorlopige oplevering van de gemeenschappelijke delen.
4. De bouwheer laat na tijdig de nodige attesten voor de personenbelasting en de INFRAX-premie over te maken aan enkele zogenaamde wanbetalers omdat deze laatste weigerden hun laatste schijf te betalen voor de voorlopige oplevering van de gemeenschappelijke delen.
5. In weerwil van herhaaldelijke verzoeken heeft niemand tot op heden 14 oktober 2009 een postinterventiedossier ontvangen, noch voor de privé-eigendom noch voor de gemeenschappelijke eigendom. De eerste bewoner huisde in midden december 2008.

Blijkbaar is een aanslepend conflict tussen de bouwheer en de aannemer de reden voor al deze kommer en kwel.

Een advies voor ons bewoners van het appartementsgebouw wat het aangewezen vervolg is van deze situatie is uitermate welkom.

Met dank bij voorbaat.

Geplaatst: 16 okt 2009 10:26
door j.demoor
“Art.1. Deze wet is toepasselijk op iedere overeenkomst tot eigendomsovergang van een te bouwen of in aanbouw zijnde huis of appartement, alsmede op iedere overeenkomst waarbij de verbintenis wordt aangegaan om een zodanig onroerend goed te bouwen, te doen bouwen of te verschaffen, mits...en de koper of de opdrachtgever volgens de overeenkomst verplicht is vóór de voltooiing van het gebouw een of meer stortingen te doen...”(9 JULI 1971. - Wet tot regeling van de woningbouw en de verkoop van te bouwen of in aanbouw zijnde woningen=Wet Breyne).

Ik ga ervan uit dat uw overeenkomst hieraan voldoet,zodat voornoemde wet erop van toepassing is.

“Art.7.De overeenkomsten bedoeld in artikel 1 alsmede de beloften voor zodanige overeenkomsten moeten...f) de aanvangsdatum van de werken, de uitvoerings- of leveringstermijn en de schadevergoedingen wegens vertraging in de uitvoering of levering vermelden; deze vergoedingen moeten minstens met een normale huurprijs van het afgewerkte goed waarop de overeenkomst betrekking heeft overeenstemmen...”(Wet Breyne).

Lees zorgvuldig uw overeenkomst. Indien uw VERKOPER in gebreke is die na te komen,maan hem dan aangetekend aan ze onverwijld na te komen en maak daarin aanspraak op de bedongen schadevergoedingen. Aan de relatie verkoper-aannemer bent u vreemd.

Zie ook : 21 OKTOBER 1971. - Koninklijk besluit houdende uitvoering van de wet van 9 juli 1971 tot regeling van de woningbouw en de verkoop van te bouwen of in aanbouw zijnde woningen.

Bedankt voor informatie

Geplaatst: 16 okt 2009 16:31
door Dreke
We hebben de bouwheer al per aangetekend schrijven in gebreke gesteld, zijn nadien een gespecialiseerd advocatenbureau gaan raadplegen maar de meerderheid van de bewoners van het appartementsgebouw schrikken terug van de mogelijke kostprijs van een procedure en de twijfel omtrent de gunstige afloop ervan.
Met alle lasten, kommer en kwel waarvan elke medebewoner zijn deel heeft gehad, zou het van een minimum van fatsoen van de bouwheer getuigen, indien die het voorziene smartgeld zou vergoeden, zijnde 30 euro per dag dat de 300 werkdagen werden overschreden.
Een diepgaand conflict tussen bouwheer en aannemer laat vermoeden dat ook het postinterventiedossier, met alle hoogstnodige informatie, nog geruime tijd op zich zal laten wachten.
Een behandeling van de zaak door de verzoeningscommissie is een mogelijkheid alhoewel de impact van een mediatisering van het probleem ook in overweging wordt genomen.
Het is gewoon een pure schande hoe de hele afwerking verloopt. Het grote publiek informeren om hen te behoeden voor soortgelijke chaos...en de negatieve reclame voor bouwheer en ondernemer zijn de drijvende factoren om Testaankoop, een krant en/ of een programma zoals VOLT op de VRT eventueel te informeren over de situatie.

Re: Bedankt voor informatie

Geplaatst: 22 okt 2009 22:52
door Pedro
We hebben de bouwheer al per aangetekend schrijven in gebreke gesteld, zijn nadien een gespecialiseerd advocatenbureau gaan raadplegen maar de meerderheid van de bewoners van het appartementsgebouw schrikken terug van de mogelijke kostprijs van een procedure en de twijfel omtrent de gunstige afloop ervan.
Met alle lasten, kommer en kwel waarvan elke medebewoner zijn deel heeft gehad, zou het van een minimum van fatsoen van de bouwheer getuigen, indien die het voorziene smartgeld zou vergoeden, zijnde 30 euro per dag dat de 300 werkdagen werden overschreden.
Een diepgaand conflict tussen bouwheer en aannemer laat vermoeden dat ook het postinterventiedossier, met alle hoogstnodige informatie, nog geruime tijd op zich zal laten wachten.
Een behandeling van de zaak door de verzoeningscommissie is een mogelijkheid alhoewel de impact van een mediatisering van het probleem ook in overweging wordt genomen.
Het is gewoon een pure schande hoe de hele afwerking verloopt. Het grote publiek informeren om hen te behoeden voor soortgelijke chaos...en de negatieve reclame voor bouwheer en ondernemer zijn de drijvende factoren om Testaankoop, een krant en/ of een programma zoals VOLT op de VRT eventueel te informeren over de situatie.
Houd er rekening mee dat het afhandelen van een geschil voor de verzoeningscommissie bouw het akkoord van ALLE in het geding betrokken actoren vereist.