marge afwijking bij afsluiten perceel

kim_m
Topic Starter

marge afwijking bij afsluiten perceel

#1 , 15 jul 2009 13:33

Beste,

Bij ons is een tuinafsluiting geplaatst door een aannemer. Wij hebben ons grondplan van de notaris gegeven. Nu heeft hij per ongeluk 10cm teveel begonnen met zijn afsluiting op de grond van onze buren bij het begin en over een lengte van ongeveer 30 meter staat hij op het einde op de juiste afmeting met de afsluiting op het perceel. De buren eisen dat de afsluiting opnieuw gezet gaat worden op kosten van ons. Nu vragen wij ons af in hoeverre de aannemer mag afwijken van het grondplan juridisch. Want de palen zitten 80 cm diep in de grond en het is dus niet evident om die palen er nog uit te krijgen, laat staan nog in bruikbare staat. Ook valt er hier te discussieren over het feit in hoeverre het nadelig is voor onze buren aangezien het alleen in het begin 10 cm scheelt en op het einde helemaal niets dus we spreken nog niet eens over 1 m3. En op wiens kosten het moet gebeuren want we hebben een grondplan gegeven aan de aannemer.

Alvast bedankt voor een antwoord.

groeten,

Kim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Efjoma

#2 , 17 jul 2009 09:56

Uw buren hebben groot gelijk. De aannemer heeft een fout gemaakt en als U de opdrachtgever bent moet U zorgen dat de aannemer zijn fout hersteld.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2009 11:43

- de vordering van de buren kan beschouwd worden als rechtsmisbruik. De rechter oordeelt hierover. Moeilijk te voorspellen wat hij zal doen;
- een aannemer is geen landmeter die op het terrein aan de hand van een grondplan de scheidingslijn afmeet; waren er uitwendige tekens waaruit de scheidingslijn blijkt? Moeilijk zonder meer informatie te zeggen of de aannemer een fout beging.

scorpioen

Reclame

dieke

#4 , 18 jul 2009 23:18

U schrijft dat u zich afvraagt of het wel echt nadelig is voor de buren... u weet, vermoed ik, toch ook wel hoeveel de grondprijs tegenwoordig bedraagt? Mijn raad is dan ook alvast dat u zich beter correct opstelt naar uw buren toe. Beter een goede buur dan een verre vriend...

Ik doe trouwens wel graag een gok over een eventuele uitspraak van een rechter... m.i. zal dat in uw nadeel zijn. Heeft u een schriftelijk akkoord met die buren dat de afscheiding OP de scheidingslijn mag worden geplaatst of is dit zo vooropgesteld in uw bouwvoorschriften? Indien niet, zou ik in uw plaats dus inderdaad maar erg braaf ervoor zorgen dat die palen terecht komen waar ze hadden moeten staan.

Franciscus

#5 , 01 aug 2009 15:17

Ik vermoed eerder dat er voor de spie grond van enkele dm2 een prijs zal bepaald worden - met overname door u
een schadevergoeding naar de buur toe

alles te verrekenen naar de plaatser -ALS er duidelijk een fout kan bewezen worden.

Dus tgo de buur bent u de schadeveroorzaker - maar tgo u is de de aannemer.
Vermoedelijk hebt u een familiale polis met rechtsbijstand - spreek deze aan.

dieke

#6 , 02 aug 2009 14:00

Ik vermoed eerder dat er voor de spie grond van enkele dm2 een prijs zal bepaald worden - met overname door u
een schadevergoeding naar de buur toe
Dat zou natuurlijk helemaal te gek worden. Jij plaatst je omheining verder dan mag en als oplossing wordt buurman dan maar verplicht om dat gepikte stuk grond te verkopen?

Franciscus

#7 , 03 aug 2009 17:36

Neen, bij betwisting zal een rechtbank uitmaken hoe het kan opgelost worden.

Een van de oplossingen - zeker als het een spie is van enkele cm (kan) zijn - overdracht grond met schadevergoeding.
Het andere uiterste is wegnemen van de afsluiting.
Ik heb geweten dat de rechter besliste een fout gebouwde gebouw - muur volledig op grond naastgelegen pand. Gebouw mocht blijven staan - grond werd verkocht naar gangbare prijzen -+ schadevergoeding.
Natuurlijk als die afsluiting voor vb mijn raam komt ... vermoedelijk andere beslissing

Vandebos

#8 , 03 aug 2009 17:56

Neen, bij betwisting zal een rechtbank uitmaken hoe het kan opgelost worden.

Een van de oplossingen - zeker als het een spie is van enkele cm (kan) zijn - overdracht grond met schadevergoeding.
Het andere uiterste is wegnemen van de afsluiting.
Ik heb geweten dat de rechter besliste een fout gebouwde gebouw - muur volledig op grond naastgelegen pand. Gebouw mocht blijven staan - grond werd verkocht naar gangbare prijzen -+ schadevergoeding.
Natuurlijk als die afsluiting voor vb mijn raam komt ... vermoedelijk andere beslissing
Heb dit zelf aan de hand gehad. Bij aankoop van een pand uit een echtscheiding ( één zeer onwillige partner...)bleek dat één van de muren van de keuken niet op de gemeenschappelijke scheiding stond doch een kleine 15cm erachter. De partner hierboven vermeld was dan de eigenaar van het belendende pand gaan opzoeken en beginnen stoken.
Gevolg ---> vrederechter.

Aangezien beide partijen voor de vrederechter te kennen gaven een oplossing te willen die toekomstige problemen bij overdrachten van eigendom elimineerde heeft deze mij veroordeelt tot het vergoeden van mijn buur voor een totale som van toen ongeveer 10.000 Bef inclusief gerechtskosten (die door beide partijen gedeeld werden)

Dat en een extra BBQ per jaar die ik moet bijwonen ... iedereen content. :D

Terug naar “Aanneming”