Ik bleek een loodgieter nodig te hebben voor volgende zaken:
- een doorlopend toilet.
- het instellen van de thermostaat (display).
- het monteren van een kraantje voor de wasmachine (opbouw).
Ik vond op google een loodgieter die ik helaas zonder enige research opbelde.
Hij zei dat hij in Wevelgem (vlak bij menen, waar ik woon) gevestigd was. De dag zelf kon hij niet meer komen maar de volgende dag wel. Dat was prima voor mij, het had geen haast, gezien ik er nog niet woon.
De volgende dag kwam hij netjes op tijd aan mijn deur bellen. En daar begon de miserie.
Het doorlopende toilet had hij in 5 minuten hersteld. Ten minste, dat beweerde hij. Want toen hij vertrok liep het toilet nog steeds door.
De thermostaat (display) kon hij niet activeren en instellen omdat hij het juiste certificaat niet had, beweerde hij. Hij zei ook dat de thermostaat (display) op het elektriciteitsnet aangesloten diende te worden en er bij gevolg nog kabel getrokken diende te worden. Toen ik hem zei dat het een model op batterijen was, wou hij me niet geloven. Terwijl de handleiding er gewoon bij lag...
Maar nu... om een kraantje voor de wasmachine te monteren beweerde hij dat hij een stuk uit de koperen buis onder mijn boiler moest schijven en daar een koppelstuk met kraantje diende te monteren. En dat terwijl ernaast gewoon een doodlopende buis met stop op zat.
Hij sleep een stukje buis van enkele centimeters weg. Helaas had hij niet het juiste koppelstuk en moest hij een eerste keer naar de winkel. Eenmaal terug van de winkel kwam hij aan in de badkamer en beweerde hij dat hij het zopas aangekochte onderdeel spoorloos verloren was. Het was niet te vinden in huis en ook niet in zijn wagen. Een tweede maal naar de winkel dus. Deze keer hield hij het onderdeel stevig in zijn hand. Helaas, niet de juiste diameter. Een derde keer naar de winkel dan maar. Toen hij eindelijk terug was, vond hij het al wat laat en zei hij dat hij de volgende ochtend terug zou komen. De hoofdkraan van het water moest wel dichtgedraaid blijven. Zo konden ik, en mijn helpers bij het verhuizen niet eens naar het toilet. Maar hier komt het... hij rookte voor de deur een sigaret en ontving intussen de factuur voor de "uitgevoerde" werken van zijn werkgever. 940 euro! Die diende ik meteen te betalen waar hij bij stond. Ik vond zijn houding en het te betalen bedrag verdacht en zei dat ik niet meteen kon betalen doordat ik al over mijn daglimiet zat. Hij zei dat ik het savonds meteen moest betalen via de pc, anders kwam hij de dag erna niet terug. Toen hij weg was belde ik enkele vrienden en familieleden op, die vonden de factuur absurd hoog. Ik belde hem om mijn beklag te doen. Daarna belde ik zijn werkgever die mij vroeg hoeveel ik bereid was te betalen. Ik zei hem vriendelijk dat ik eigenlijk niets wens te betalen, gezien hij niets opgelost heeft. Integendeel, toen hij kwam had ik nog water, toen hij vertrok niet meer. Meteen na ons gesprek werkte de link naar de factuur niet meer...
Nadien kwam ik te weten dat hij helemaal niet in Wevelgem gevestigd is maar in Gent, en hij al 140 euro voorrijkosten vroeg. 80 euro om de werken te starten. 30 euro per gewerkt kwartier. 120 euro voor het kraantje... die ik trouwens nooit gezien heb... de firma zelf blijkt in Nederland gevestigd te zijn. De loodgieter zelf was ook een Nederlander en reed met Nederlandse nummerplaten. De firma werd in maart van dit jaar opgericht.
De volgende dag kwam er een andere loodgieter die het doorlopende toilet herstelde, de thermostaat (display) op batterijen instelde en een kraantje voor de wasmachine monteerde. Hij was klaar in een klein half uurtje. Factuur 140 euro. Hij beweerde dat de vorige loodgieter een oplichter was en dat het werk wat hij gedaan had, totaal verkeerd en onnodig was. Dat wil hij zelfs getuigen bij eventuele verdere stappen... van de werkgever van de eerste loodgieter heb ik niets meer gehoord, de factuur is ook nog steeds offline gehaald. Alleen blijft die loodgieter zelf mij lastig vallen via whatsapp.
Ik ben niet bereid om 940 euro te betalen voor een klungel die werkelijk niets van mijn problemen opgelost heeft en liever 3 keer rondreed en rustig met zijn vriendin zat te bellen vanuit mijn badkamer.
Maar welke stappen dien ik te ondernemen zodat hij over x aantal tijd niet alsnog met de onbetaalde factuur aan komt bellen en ik waarschijnlijk te laat ben om zijn "werk" en de factuur te betwisten?
Alvast bedankt voor jullie antwoord!