Pagina 1 van 1

Geschil aannemer tegen verzekering/klant

Geplaatst: 16 feb 2021 23:13
door CaneS
Beste,

Ik heb een kleine en een betrouwbare aannemersbedrijf voornamelijk in dakwerken.

Wij hebben 6 maanden geleden een nieuwe onderdak gestoken en de oude pannen er terug opgezet.

Nu is deze gaan lekken, wat ons nog nooit is voortgekomen tot nu toe.

Nu heeft de klant een expert ingeschakeld, en heeft de oorzaak gevonden het zou gaan om een dichting bij 3 van de 4 Veluxen die wij vergeten zijn te steken. En hierdoor was er een lek. Maar voordat de klant een expert via de verzekering inschakelde heb ik vriendelijk een datum doorgeven dat wij gingen langskomen om de oorzaak te bekijken en op te lossen vanwege onze 10j aansprakelijkheid als aannemer maar hierop heeft de klant niet geantwoord.

Deze heeft vervolgens een nieuwe aannemer aangesteld voor deze werken te fiksen en heeft hier teveel voor aangerekend waardoor de verzekering mij nu facturen stuurt tot betaling naar hen toe, want zij hebben de andere aannemer betaalt voor de andere herstellingswerken.


Maar dien ik dit nu te betalen? Want aangezien dat het 6 maand is geleden dien ik/werknemers deze toch te herstellen aangezien mijn aansprakelijkheid, ik vind het ook niet eerlijk dat de klant dit achter mijn rug doet omdat ik dit zelf graag had uitgevoerd vanwege klant tevredenheid en de kosten mocht ik het zelf maken.

Wat zijn mijn opties? Ik las ergens dat ik wettelijk gezien eerst de herstelling zelf had mogen uitvoeren? Bedankt!

Re: Geschil aannemer tegen verzekering/klant

Geplaatst: 03 mar 2021 21:53
door bouwbedrog
Een bouwheer mag in uitzonderlijke omstandigheden éénzijdig en zonder gerechtelijke procedure een derde aannemer aanstellen om werken uit te voeren mits toch wel wat voorwaarden, meer info:

https://belexa.be/nieuws/bouwgeschillen ... e-aannemer

Zoek ook het arrest van Hof van Cassatie 18 juni 2020

Re: Geschil aannemer tegen verzekering/klant

Geplaatst: 03 mar 2021 22:40
door cesto
Een bouwheer mag in uitzonderlijke omstandigheden éénzijdig en zonder gerechtelijke procedure een derde aannemer aanstellen om werken uit te voeren mits toch wel wat voorwaarden, meer info:

https://belexa.be/nieuws/bouwgeschillen ... e-aannemer

Zoek ook het arrest van Hof van Cassatie 18 juni 2020

Ok, maar een aannemer moet toch de kans krijgen om eventuele gebreken te gaan verhelpen. In dit verhaal lijkt dat de TS niet eens op de hoogte werd gebracht van dat lek, of ten minste niet op tijd, want een expert en een andere aannemer werden ingeschakeld. Zijn aanbod om te gaan kijken en hertsellen, werd trouwens genegeerd. Als alles echt zo is verlopen vind ik het een heel raar verhaal...

@CaneS: U moet niets doen, zeker niet ingaan op mogelijke verzoeken om schadevergoeding. De houding van uw klant is gewoon onbegrijpelijk. Hij staat sowieso in fout.

Re: Geschil aannemer tegen verzekering/klant

Geplaatst: 03 mar 2021 23:23
door scorpioen

Re: Geschil aannemer tegen verzekering/klant

Geplaatst: 04 mar 2021 10:42
door mava105
Heeft TS een mail / schrijven ivm het melden van het probleem, en heeft hij hierop schriftelijk geantwoord dat hij zou langskomen, eventueel met vermelding van datum en uur?
Hoeveel dagen/weken/maanden na de melding, is die andere aannemer aan de slag gegaan?

Re: Geschil aannemer tegen verzekering/klant

Geplaatst: 09 mar 2021 17:40
door bouwbedrog
Mogelijks kan die bouwheer zich beroepen op hoogdringendheid?
TS lijkt van goede wil maar ja,...