Definitieve oplevering nog steeds niet gebeurd.
Geplaatst: 27 aug 2020 16:05
Beste,
We hebben een aantal vragen waar we weinig/geen info over vinden op het internet. Ook de onderwerpen zijn van diverse aard waardoor het moeilijk is ze correct te catalogeren.
In een notendop:
Een aannemersfirma, bestaande uit een schrijnwerker een loodgieter en metser bouwde vier woningen waar wij volgens het lastenboek een aantal zaken in mochten kiezen en waarbij een aantal zaken vaststonden. We kochten technisch/juridisch gezien een nieuwbouwwoning en bouwden dus niet neem ik aan? Tot hier verliep alles prima. Hieronder een bundeling van onze vragen.
Wat als er geen definitieve oplevering komt?
Na de voorlopige oplevering zijn we erin gaan wonen. We weten dat na minstens een jaar erin te hebben gewoond, de definitieve oplevering dient te gebeuren en dat het de aannemer is die hierin het initiatief dient te nemen. Maar wat als dat initiatief er niet komt?
Wat met een mogelijks niet correct gelegd dak voor de definitieve oplevering die er mogelijks nooit komt?
Tijdens de storm van maart merkten we dat heel wat dakpannen zijn verschoven en menen dat het dak dus niet correct werd gelegd. Temeer omdat we in een vrij open gebied wonen en wind dus, meer dan in stadskernen, vrij spel heeft. De dakwerker, behoort tot hetzelfde aannemersbedrijf, laat niets van zich weten. Ook na een ingebrekestellingsbrief verzuimt hij verdere actie te ondernemen. Gezien de achtergrond, wat kunnen wij doen?
Wat met knellende ramen voor de definitieve oplevering die er mogelijks nooit komt? De schuiframen knellen dermate dat onze kinderen het van buitenaf noch dicht, noch open kunnen schuiven. Ook valt onze voordeur dicht. Een kennis die beroepshalve ramen plaatst, liet ons weten dat deze ramen niet correct werd geplaatst, de stijlen (als ik me goed herinner) staan bol en scheef waardoor dit raam niet goed schuift. Hetzelfde probleem geldt voor onze voordeur.
Ook zien we dat het bedrijf sinds 30 september 2019 ontbonden is van een FV naar een BV. Hoe zit het met de aansprakelijkheid van de vorige? De naam van het bedrijf is ongewijzigd.
Kan men als koper hen dwingen tot definitieve oplevering? Hoe kan men hen dwingen tot herstellen en verbeteren van de huidige situatie?
Het is voor ons koffiedik kijken welke opties er voor ons zijn...
Alvast bedankt aan eenieder die de tijd neemt om ons verhaal te lezen en een antwoord te formuleren.
We hebben een aantal vragen waar we weinig/geen info over vinden op het internet. Ook de onderwerpen zijn van diverse aard waardoor het moeilijk is ze correct te catalogeren.
In een notendop:
Een aannemersfirma, bestaande uit een schrijnwerker een loodgieter en metser bouwde vier woningen waar wij volgens het lastenboek een aantal zaken in mochten kiezen en waarbij een aantal zaken vaststonden. We kochten technisch/juridisch gezien een nieuwbouwwoning en bouwden dus niet neem ik aan? Tot hier verliep alles prima. Hieronder een bundeling van onze vragen.
Wat als er geen definitieve oplevering komt?
Na de voorlopige oplevering zijn we erin gaan wonen. We weten dat na minstens een jaar erin te hebben gewoond, de definitieve oplevering dient te gebeuren en dat het de aannemer is die hierin het initiatief dient te nemen. Maar wat als dat initiatief er niet komt?
Wat met een mogelijks niet correct gelegd dak voor de definitieve oplevering die er mogelijks nooit komt?
Tijdens de storm van maart merkten we dat heel wat dakpannen zijn verschoven en menen dat het dak dus niet correct werd gelegd. Temeer omdat we in een vrij open gebied wonen en wind dus, meer dan in stadskernen, vrij spel heeft. De dakwerker, behoort tot hetzelfde aannemersbedrijf, laat niets van zich weten. Ook na een ingebrekestellingsbrief verzuimt hij verdere actie te ondernemen. Gezien de achtergrond, wat kunnen wij doen?
Wat met knellende ramen voor de definitieve oplevering die er mogelijks nooit komt? De schuiframen knellen dermate dat onze kinderen het van buitenaf noch dicht, noch open kunnen schuiven. Ook valt onze voordeur dicht. Een kennis die beroepshalve ramen plaatst, liet ons weten dat deze ramen niet correct werd geplaatst, de stijlen (als ik me goed herinner) staan bol en scheef waardoor dit raam niet goed schuift. Hetzelfde probleem geldt voor onze voordeur.
Ook zien we dat het bedrijf sinds 30 september 2019 ontbonden is van een FV naar een BV. Hoe zit het met de aansprakelijkheid van de vorige? De naam van het bedrijf is ongewijzigd.
Kan men als koper hen dwingen tot definitieve oplevering? Hoe kan men hen dwingen tot herstellen en verbeteren van de huidige situatie?
Het is voor ons koffiedik kijken welke opties er voor ons zijn...
Alvast bedankt aan eenieder die de tijd neemt om ons verhaal te lezen en een antwoord te formuleren.