#1 , 28 jun 2020 21:04
Ik laat een werk uitvoeren voor mijn bedrijf door de 17 jarige zoon van een aannemer.
De zoon maakt 3 facturen op van de uitgevoerde werken.
Op deze factuur staat de vermelding "FACTUUR". BTW : 0%, mijn voornaam en het adres waar het werk is uitgevoerd. Maw geen wettelijke facturen, er is geen ondernemersnummer vermeld.
Ik betaalde de eerste factuur reeds cash op zijn aandringen en omdat de werken dienden verdergezet te worden.
Ik meld hem dat ik de volgende facturen maar zal betalen als hij de gegevens aanpast op zijn factuur : vermelding van mijn ondernemersnummer, zijn ondernemersnummer, BTW medecontractant, mijn juiste firmagegevens.
Dan komt de vader aannemer 'op het toneel' en meld hij mij dat hij de facturen opnieuw zal maken maar met een veelvoud van het uurtarief.
Hij wil dus duidelijk dat ik 'valse facturen' onofficieel betaal. Maar dit wil ik natuurlijk niet. Dit raak ik in mijn boekhouding niet kwijt.
De vader aannemer mailt mij boven zonder blozen nogmaals zo'n factuur door, op naam van zijn zoon (een minderjarige), zonder ondernemersnummer, enz. (Zou ik als zelfstandige toch niet durven ...)
Ik liet de zoon reeds een papier ondertekenen waarin hij bevestigt dat de opdracht beëindigd is en dat na betaling van zijn 3 facturen ik geen andere kosten meer[/u] ging moeten betalen.
Het loon van de zoon is inderdaad een heel laag jobstudenttarief. Heeft de vader het recht om voor dezelfde werken nadien een andere factuur te maken met een hoger uurtarief of met nog andere kosten? (Het lage uurtarief werd door de zoon bevestigd in een chat en ook nog eens op zijn huidige factuur.)
Dank voor je reactie.