#1 , 20 aug 2019 19:11
verleden jaar oud rijhuis gekocht , om te verbouwen,>> naar gemeente gebeld om te vragen of er bouwvergunning nodig was of enkel meldingsplicht, de gemeente zou het onderzoeken, was dringend want dak staat op instorten
Intussen gaat de (eerste) dakwerker zelf een aanvraag indienen bij gemeente, maar hij kan de werken pas veel later dan gepland uitvoeren.
intussen gaat aanvraag gewoon door..
daar de dakwerker geen personeel genoeg heeft, kan hij pas maanden later beginnen..
Ik contacteer een nieuwe dakwerker die veel vroeger kan beginnen, >>aanvraag loopt nog steeds bij gemeente.
Nu komt de eerste dakwerker 3 maanden later constateren dat het dak er al staat, belt de gemeente en vraagt de aanvraag te annuleren wat de gemeente ook doet ..
de eerste dakwerker belt mij misnoegd op en zegt dat ik een grondige controle mag verwachten, dak staat er al, volledig volgens normen ringbalk en al.
nu is het huis volledig gerenoveerd en krijg ik een brief van de bouwpolitie wegens klacht gemeente op aandringen eerste dakwerker. die werken niet kreeg toegewezen.
Ik had lang voor de werken zelf de gemeente gevraagd of een bouwvergunning nodig was, en dat was niet nodig aangezien ik niet uitbreid noch draagstructuur verander. Maar gemeentelid was het niet 100% zeker en zou mij terugbellen, niets meer van gehoord.
Ik had gemeente ook gevraagd om dringend intussen het dak te vernieuwen want met de sneeuw deze winter stond het op instorten, andere balken waren rot, dus het ganse huis stond op instorten.
Ik heb NIETS meer gehoord van de gemeente , wat kan ik als burger meer doen dan bellen en vragen of BV en architect nodig zijn ?
Gemeente wist dat ik de werken uitvoerde in afwachting van hun beslissing, niets meer van gehoord tot vandaag .
Hoe kan gemeente nu op basis van eerste dakwerker de aanvraag stopzetten ? het is toch het HUIS dat wordt vergund en niet de persoon ??
De bouwpolitie is 200 M van het huis verwijderd, het zou mij verbazen moesten die tijdens de werken niet gemerkt hebben dat we dak reeds aan vernieuwen waren.
rechtszekerheid ? dat één ambtenaar bij gemeente kan beslissen is nattevingerwerk. Is het niet zo dat na enkele maanden niets meer gehoord te hebben het v. rechtswege goedgekeurd wordt ? en Ik niet technish juridish gezien moet wachten tot het instort ?
In codex staat duidelijk dat vernieuwen van dak en balken geen tussenkomst vereist van archtiect en niet BV plichtig is.
de gemeente moet duidelijk zijn en niet werken laten aanvangen wetens en willens en burger in de val lokken, dit kan niet.
waarom wachten tot het huis te huur staat ? men WIST van de verbouwing af maar liet begaan.
ook vreemd dat vernieuwd dak met isolatie 20cm en al >>normen 2020, al illegaal is na enkele weken ?? er is niet hoger gebouwd, structuur en draagmuren constant en geen ruimtes toegevoegd.