miserie miserie miserie - verbouwingen :(

KnottyGirl
Topic Starter

Re: miserie miserie miserie - verbouwingen :(

#16 , 20 feb 2015 20:23

De aannemer had een sleutel van de woning, als ie zei dat ie ging komen dan kwam ie niet, telefonisch niet bereikbaar en op sms'en en mails antwoordde ie niet. Ik weet niet hoe een normale elektriciteitskast eruit ziet hoe kan ik dan weten dat ik hem moet aanspreken? Bon, €17000 voor elektriciteit en een een afvoerbuis doortrekken naar een kamer op eerste verdiep, houten kader maken voor plafond lijkt mij hoe dan ook veel te veel. Ik hoop dat die expert dat dan kan bevestigen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hondenvriend

#17 , 23 feb 2015 20:50

Hallo,

Er werd mondeling afgesproken wat allemaal zou gebeuren voor die 5500 euro aan elektriciteit. Ik wist zelf niet dat hier domiticasysteem in de elektriciteitskast zat... Het was een andere elektricien die dit vertelde. Ik heb geen verstand van die zaken. En naar de rechtbank gaan; hoeveel gaat me dat niet kosten. Ik zie het eerlijk gezegd allemaal niet meer zitten
Hij kan facturen wat hij wilt, wat stond er op het factuur uitgevoerde werken of een detail ?
het wilt niet zeggen als je betaalt dat je ook zijn werken aanvaard hoor, werken zijn pas aanvaard na oplevering !!

Belangrijk is al dat je hem een aangetekende ingebrekestelling stuurt en vriendelijke vraagt het domotica of EIB systeem terug mag afbreken als dit niet afgesproken was in de prijs van 5500 euro.

Verder betreft het een domotica systeem met display ? of enkel modules in het verdeelbord, dit kan ook toegepast worden voor het gebruiksvriendelijke installatiesysteem die de installateur gebruikt, let wel bij eventueel faillissement kom je wel in de problemen immers domotica werkt met software eis de file van je systeem want her programmatie kost veel geld.

Laat je niet zo snel bang maken, start eerst een ingebrekestelling en betaal even niets meer tot de werken zijn voltooid, heb je borg ingehouden ?

Denk dat je veel te goed was naar betalingen toe en dat misbruiken ze... Het feit dat hij niet komt opdagen zegt al genoeg van zijn mentaliteit bevestig dit steeds in je mails en briefwisseling je moet eigenlijk al een kleine dossier opmaken voor eventuele juridische procedure !!!

Is de installatie al gekeurd ? maak foto waar je denkt dat er gevaar is voor je kind met recente krant erbij zodat je kan aantonen op deze datum was de installatie nog niet afgewerkt...

Was er een datum afgesproken van voorlopige oplevering ?
betaal niet alles houd 5% in van de totale aannemingsbedrag en betaal de helft bij voorlopige oplevering
betaal het resterende pas na definitieve oplevering (pas later na voorlopige oplevering)

hondenvriend

#18 , 23 feb 2015 20:59

De aannemer had een sleutel van de woning, als ie zei dat ie ging komen dan kwam ie niet, telefonisch niet bereikbaar en op sms'en en mails antwoordde ie niet. Ik weet niet hoe een normale elektriciteitskast eruit ziet hoe kan ik dan weten dat ik hem moet aanspreken? Bon, €17000 voor elektriciteit en een een afvoerbuis doortrekken naar een kamer op eerste verdiep, houten kader maken voor plafond lijkt mij hoe dan ook veel te veel. Ik hoop dat die expert dat dan kan bevestigen

17.000 voor een klassieke installatie is veel maar heb je wel een klassieke woning ?
17.000 voor een EIB/domotica installatie is niet veel dit hangt er vanaf wat je hebt ?

wat is er al geïnstalleerd van componenten ?
hoe groot is het verdeelbord ?
Heb je een alarminstallatie laten installeren ?

heb je zijn registratie al nagezien ?
mag hij wel al die werken uitvoeren, heeft hij de nodige vestigingsattesten ??
heeft de aannemer schulden aan de belastingen of RSZ ?

opletten:

Bij schulden en je houd geen 15% in en je stort dit niet door en hij gaat failliet dan kan het wel eens zijn dat jij voor de openstaande schulden moet opdraaien, goed nazien is de boodschap

https://www.socialsecurity.be/site_nl/e ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

CityBird

#19 , 25 feb 2015 01:09

Denk dat je veel te goed was naar betalingen toe en dat misbruiken ze... Het feit dat hij niet komt opdagen zegt al genoeg van zijn mentaliteit bevestig dit steeds in je mails en briefwisseling je moet eigenlijk al een kleine dossier opmaken voor eventuele juridische procedure !!!
Het technische aspect van dit verhaal is momenteel op een ander forum bezig. Misschien kan de TS dit toelichten.

Als je de foto's met de toestand bekijkt is het duidelijk dat deze installateur geen enkele professionaliteit aan de dag legt. Meerwerken zijn naar mijn mening niet eens het grootste probleem. Het hoofdprobleem lijkt mij hoe de TS het (juridisch) aanpakt om deze installatie afgewerkt te krijgen binnen een redelijke termijn.

KnottyGirl
Topic Starter

#20 , 25 feb 2015 12:38

Hallo, zou hier wel een foto willen plaatsen, maar lukt me niet...

Ik dank jullie alvast voor de vele info/hulp/...

hondenvriend

#22 , 25 feb 2015 13:13

Hallo, zou hier wel een foto willen plaatsen, maar lukt me niet...

Ik dank jullie alvast voor de vele info/hulp/...
Wil je ajb de url laten geworden van het forum van het technische gedeelte, wil dit graag mee volgen

met dank

hondenvriend

#23 , 25 feb 2015 13:23

Het technische aspect van dit verhaal is momenteel op een ander forum bezig. Misschien kan de TS dit toelichten.

Als je de foto's met de toestand bekijkt is het duidelijk dat deze installateur geen enkele professionaliteit aan de dag legt. Meerwerken zijn naar mijn mening niet eens het grootste probleem. Het hoofdprobleem lijkt mij hoe de TS het (juridisch) aanpakt om deze installatie afgewerkt te krijgen binnen een redelijke termijn.
Daarom is nodig dat de TS zeker zijn financiële kant is gaat napluizen, als er een naakte faillissement hangt boven de aannemer zijn hoofd is die niet meer echt gemotiveerd om de zaken verder af te werken, en enkel erop uit zoveel mogelijk in te casseren.

chantika

#24 , 25 feb 2015 13:29

Link naar forum.
Van: chantika
Verstuurd: 25 feb 2015 13:25

verstuurd in pb

KnottyGirl
Topic Starter

#25 , 25 feb 2015 15:04

Dag Hondenvriend,

Maar hoe kan ik zijn financiële situatie uitpluizen?

hondenvriend

#26 , 25 feb 2015 17:15

Dag Hondenvriend,

Maar hoe kan ik zijn financiële situatie uitpluizen?
Ken je de installateur zijn BTW nummer ?
Dit kan je doen via Graydon
https://graydon.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar je kan ook al zelf zijn financiële situatie inschatten door zijn belastingschulden na te gaan
inhoudsplicht, als hij schulden heeft zal het ook bij de belastingen en sociale bijdragen zijn.

https://www.socialsecurity.be/web7/ppr/ ... uage=nl_BE" onclick="window.open(this.href);return false;
https://eservices.minfin.fgov.be/portal ... es/attests" onclick="window.open(this.href);return false;

Als dat allemaal ok is dan ben je uiteraard nog niet 100% zeker, maar meestal bij een naakte faillissement is daar ook een schuldenberg hoor

Is het een vennootschap of eenmanszaak ?

hondenvriend

#27 , 25 feb 2015 17:30

Het hoofdprobleem lijkt mij hoe de TS het (juridisch) aanpakt om deze installatie afgewerkt te krijgen binnen een redelijke termijn.
Advokaat van haar moet man in gebreken stellen, en laten weten dat er een dagvaarding in kort geding komt met een deskundige aangesteld door de rechtbank, als hij niet maakt dat de installatie binnen de korstte keer in orde is conform AREI.

Verder zal ik haar ZEKER AANRADEN de installatie te laten keuren door een keuringsorganisme die de opdrachtgever zelf aanstelt en waar de opdrachtgever zelf erbij staat om heel de installatie te laten keuren van A tot Z.

Neem keuringsorganisme http://www.vincotte.be/" onclick="window.open(this.href);return false; daar spelen ze NIET met vuur...

Laat ajb niet de installatie keuren door de installateur.
Eis je schema's op.
eis labels op je borden.

En stop met betalen je hebt volgens mij AL teveel betaald aan 't bord te zien...

hondenvriend

#28 , 25 feb 2015 17:37

[quote="KnottyGirl"]Hallo,

Net bericht gehad van onze advocaat.
- Die zegt dat er geen bindende overeenkomst is met onze aannemer aangezien hij de offerte niet ondertekend heeft.
Als jij de offerte ondertekend heeft opgestuurd heeft hij al een exemplaar die geldig is

- de offerte is te vaag, we mochten die niet aanvaard hebben, - we moesten gevraagd hebben naar een detail van de prijzen
ALs de offerte is ondertekend door jullie heb je dat aanvaard

hondenvriend

#29 , 25 feb 2015 17:41

Geachte,

Even een korte situatieschets, wij hebben op 5 september 2014 een woning gekocht met de bedoeling om wat verbouwingen te doen . Wij hebben hiervoor in augustus een offerte ontvangen van onze elektricien (twv. €26 000 inclusief BTW): badkamer verplaatsen van beneden naar eerste verdiep - elektriciteit grotendeels vernieuwen - verplaatsen brander (condensatieketel) naar zolder - radiatorleidingen in de muur brengen - plaasteren. Die offerte heb ik ondertekend en verstuurd naar zijn adres met de melding dat een aantal zaken die erop stonden niet nodig waren - als ik alles schrapte dat niet nodig was kwam ik nog aan € 15 000... Ondertussen hebben wij reeds € 10 600 in voorschotten betaald.

Heb je duidelijk vermeld akkoord voor 15.000 euro op de ondertekende offerte ?

Ondertussen is het plaasteren gebeurd - het plaasteren werd door hem uitbesteed en we hebben nu een factuur ontvangen voor € 4 800 terwijl in de offerte een melding gemaakt werd van € 1000. Nu heb ik gisteren nog een factuur ontvangen voor € 7600 bovenop de € 10 600 die we reeds betaald hebben.

Wat geeft hij van commentaar op zijn facturen

hondenvriend

#30 , 25 feb 2015 18:03

En klopt het dat een offerte niet bindend is voor de verkoper als zijn handtekening er niet opstaat?
Neen als de aannemer start dan moeten die werken betaald worden, immers je gaat akkoord je hebt facturen betaald.

Bovendien heb jij de offerte ondertekend, hij kan zeggen wat hij wilt maar hij heeft een ondertekende exemplaar je bent dus gebonden aan hem. Maar de installateur moet wel de werken uitvoeren volgens goede vakmanschap.

Hij mag ook niet teveel facturen bijvoorbeeld. verdeelbord kost 2500 euro afgewerkt dan kan hij niet bij een onafgewerkte bord 2500 opvragen. Maar het is wel aan u of aan de architect om die werken (vorderingen) te controleren naar werkelijkheid.

Bij eventuele volgende werken vraag je best een vorderingsstaat en laat je duidelijk op factuur melden dat betalingen gelden als voorschot en geen zins een akkoord inhoud van de uitgevoerde werken.

Dan verder controle inhoudsplicht pas dan betaal je in de bouwsector er lopen veel cowboys rond... Ik dring er echt op aan zijn BTW (ondernemingsnummer) na te zien en ook zijn vestigingsattesten.

De werken die hij uitvoert zijn gereglementeerd beroep hij moet hier de nodige attesten voor hebben. als hij het allemaal zelf uitvoert

Maar welke offerte heb je ?

eentje met Vermoedelijke hoeveelheden ?
eentje met vaste eenheidsprijzen ?
een globale offerte ?

Terug naar “Aanneming”