ik ben freelance bouwkundig tekenaar, en werk voornamelijk in onderaanneming voor architecten
een tijdje geleden contacteerde me een "architect" met de vraag of ik een regularisatie van een bijgebouw wilde tekenen voor een klant hem. (een regularisatie van een bijgebouw waarvoor in principe geen architect vereist is).
We waren mondeling voor de prijs overeen gekomen. geen contract etc...
Na het uitvoeren van het tekenwerk wilde ik een week later mijn factuur opmaken naar hem. Gezien ik zijn btw nummer niet kende zocht ik deze op in het KBO. Conclusie, deze architect was al 2 jaar failliet. Na telefonisch onderhoud met de orde architecten blijkt dat hij geschorst is als architect. (hij mag dus niet meer als architect optreden)
Gezien ik niet kan factureren naar de architect, heb ik mijn factuur gericht rechtstreeks naar de bouwheer.
Tenslotte heeft de bouwheer mijn bouwtekeningen gebruikt voor de stedenbouwkundige aanvraag (regularisatie) van het bijgebouw.
Deze middag belde de bouwheer me op. = enige discussie.
De bouwheer zei me dat ze reeds de architect betaald had, en geen 2x wil betalen.
Gezien de architect geen btw nummer meer heeft, kon hij haar niet factureren. Dus heeft ze hem blijkbaar in het zwart betaald.
De bouwheer wist blijkbaar van niets dat de architect failliet was en niet meer mag optreden als architect.
De bouwheer wijst me erop dat zij me niet kent, en ik geen contract met de bouwheer heb over het tekenwerk. Maar toch heb ik prestaties geleverd (het bouwkundig tekenwerk), en heeft de bouwheer mijn tekenwerk gebruikt voor haar bouwaanvraag.
Die bewuste architect is telefonisch, whatsapp, messenger, etc... niet meer bereikbaar.
Zijn prive adres is nergens te vinden, behalve het adres van het architectenbureau die failliet verklaard is.
mijn vraag: mag ik mijn facturen (als onderaannemer dus) rechtstreeks richten naar de bouwheer? wat als de bouwheer weigert te betalen, heb ik recht om toch mijn geld op te eisen aan de bouwheer?