Sinds enkel maanden zijn er grondige renovatiewerken aan de gang in mijn huis. Deze worden uitgevoerd door een kleine aannemer uit de buurt die zich voor bepaald specifieke taken laat bijstaan door een elektricien, loodgieter, plakker. Offerte en begindatum waren al vastgelegd voor de uitbraak van de coronacrisis. Gelukkig voor ons heeft hij door die crisis geen vertraging opgelopen en is hij begonnen met de werken zoals vooraf afgesproken. De bestelling van de materialen had als bij wonder ook geen noemenswaardige vertraging opgelopen (we spreken dan van april tijdens de lockdown).
Edoch, vanaf het begin hadden we al geen goed gevoel bij hem (hij ook niet echt bij ons vrees ik). De werken ging een stuk trager dan gehoopt. Hij had steeds een uitleg klaar voor alles. Toen ik eens iets ging natrekken en er achter kwam dat hij vlakaf had gelogen was hij boos om ons terechte wantrouwen.
Zijn eerste voorschotfactuur aan het begin was al behoorlijk pittig. Tot mijn verbazing kreeg ergens in juni al een 2de voorschotfactuur. Samengeteld zou ik dan al 75% van de voorziene eindsom betaald hebben. Deze heb ik nog zonder betaald hoewel ik het nogal veel vond. Ondertussen had hij al een achterstand opgelopen en merkten we steeds meer slordigheden op met leugentjes van hem om dit te verdoezelen. Hij had er duidelijk niet veel zin meer in en bij elke beleefde vraag/opmerking van ons reageert hij steeds meer geïrriteerd. Binnenkort vertrekt hij op vakantie terwijl hij toch nog 1 en ander moet afwerken door vertragingen. Nu merken we dat hij ons huis ons intrekklaar heeft gemaakt vooral hij op vakantie vertrekt. Toch heeft hij hierna nog zeker enkele weken te gaan om alles af te werken. Nu heeft hij ons al voor de 3de maal een voorschotfactuur bezorgd die bijna samengesteld met de ander voorschotfacturen bijna het volledige eindbedrag is. Mijn vermoeden is dat hij na het incasseren van deze factuur niet meer naar ons zal omkijken. Hij komt dan terug uit verlof en begint op een grote werf in de stad. Ben ik verplicht om deze voorschotfactuur te betalen of mag ik van hem eisen dat hij de renovatie volledig afwerkt. Hij dringt er nogal op aan om hem te betalen met de belofte dat hij zeker alles zal afwerken. Ik geloof hem echter niet....