We zijn bezig met de verbouwing van ons dak (70+5 m2). De werken verlopen heel traag. Oorspronkelijk was er sprake van een tweetal weken, ondertussen zijn we er al 6 weken mee bezig. De aannemer heeft veel andere werven, de patroon klaagt dat zijn werkers nog in Roemenië vastzitten vanwege Corona en dat hij veel vertraging heeft met al de klanten. Hij zeurt bovendien dat hij de werkers moet betalen, en blijft voorschotten eisen. Tot nu toe heb ik er twee betaald voor zo’n 2/3 van het totale bedrag van de offerte. Hij vordert nu een derde voorschot t.w.v. bijna de helft van het openstaande saldo.
Ik moet toegeven dat er enkele extra werken (en dus extra kosten) zijn bij gekomen boven op die van de offerte, maar we blijven in dezelfde grootteorde. De hoofdwerken zijn gedaan, maar er blijven er een heleboel dingen die nog in orde moeten komen.
Wat kan ik het best doen om de werken te versnellen? Moet ik het derde voorschot betalen?
De overeenkomst bestaat enkel uit de offerte: geen algemene voorwaarden, geen betalingsvoorwaarden, geen leveringstermijn.