aannemer begint niet

fcapri
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

aannemer begint niet

#1 , 06 apr 2017 12:59

ik hoop dat ik hier wat raad kan krijgen.
in mei 2015 start ik een verbouwing van een groot dak (330m²). ik heb 3 aannemers gecontacteerd die komen kijken.
-2jongere gasten waren continue bezig over resitrix en dat intresseerde me niet
-aannemer 2 heeft nooit wat laten weten
-aannemer 3 stelt voor het dak te splitsen in 3kleinere delen om dan 3grote vellen EPDM op maat te laten maken. ik kies aannemer3 omdat die mij ook direct de problemen kan tonen waar we gaan op uitkomen in de toekomst.

ik moest echter een groot deel afgraven, beton gieten en een 16meter lang muur 4.5meter omhoog optrekken (een deel van het gebouw gaat afgebroken worden en die nieuwe muur dient dan als draagmuur voor het nieuwe dak). de aannemer zegt mij dat ik hem moet contacteren als die werken klaar zijn.
in september 2015 contacteer ik hem. hij is nog bezig op zijn laatste werf en kan in oktober pas beginnen.
half september contacteer ik hem dat 1 van mijn balken achteraan is afgebroken en het dak gaat instorten. hij heeft geen tijd. ik ondersteun de balk en stuur hem fotos van het probleem. hij zegt dat het goed is ondersteund en zal nog langskomen.
in oktober krijg ik te horen dat hij wat vertraging oploopt en in november kan langskomen.
in november... zelfde verhaal, december... idem....
in maart 2016 heb ik genoeg excuses gehoord en ga ik op zoek achter 2 andere aannemers/dakwerkers (mijn achterbuur had een vernieuwing van zijn dak en heb die mensen dus gevraagd). mijn bank zaagt ook al dat ze facturen moeten hebben want die verbouwingslening is maar 1jaar geldig. ik vraag 1jaar uitstel voor die lening (tot mei 2017 dus).
Echter hebben die nieuwe aannemers/dakwerkers een wachttijd van 4maand en 6maand. ik vertrok in april op reis en zeg hen dat ze mij nog voor mijn vertrek een prijsopgave mogen maken en dan een gedetailleerde prijs mogen maken na mijn terugkomst.
ik hoor echter van beide firmas niks. net voor ik vertrek contacteerd de oorspronkelijke aannemer mij dat we snel gaan beginnen. hij hoort dat ik op reis ga en zegt dat we na de reis beginnen.
in mei contacteer ik hem, hij komt langs, heeft wat gegevens nodig voor een verzekering (zou er schade komen bij de buren enzo) en laat nog iets weten. maanden gaan voorbij :evil: en ik hoor weer dezelfde excuses. vertraging op zijn werf... zijn lasser heeft geen tijd... hij kan het niet alleen en loopt vertraging op.
aangezien ik kan lassen, vraagt hij of ik hem kan helpen bij de laswerken, immers, hoe sneller zijn huidige werf gedaan is, hoe sneller hij bij mij kan beginnen. opnieuw gaan weken en maanden voorbij en hij beloofd voor mijn kerstverlof in december 2016 te kunnen beginnen.

23 december 2016: aannemer heeft weer vertraging (de beton trap die met vertraging komt op zijn huidige werf) en kan niet beginnen. ik renevoor mijn badkamers ondertussen zodat ik wat van het geleende geld kan opgebruiken. de bank begint veel te vragen voor facturen want het geld MOET op voor mei 2017.
eind december komt de aannemer af dat hij mijn hout goedkoop heeft kunnen aankopen als eindejaarsactie en gaat een factuur binnenbrengen die voor het eind van het jaar moet betaald worden:
ongeveer 10000€ voor een bestelling hout (balken, osb platen en dakisolatie), 1250e voor die verzekering en 2000€ voorschot voor zijn stelling enzo te komen plaatsen. hij brengt de factuur binnen op 30december om 19h savonds... ik krijg dat allemaal niet geregeld op oudejaarsdag en op 2januari wordt het geld betaald.

half januari 2017: het hout werd geleverd (hij is komen helpen om het binnen te leggen) en hij heeft al wat stukken stellingen mee. we beginnen eraan eind januari is de belofte.
half februari is er nog steeds niks gebeurd. hij belt ineens om 15h dat hij voor mijn deur staat met een aanhanger materiaal in. ik ben op mijn werk en kan pas na 1uur thuis geraken (ga met de fiets werken). de aannemer zegt dat hij de aanhanger op mijn oprit zal zetten en dat hij deze vanavond komt leegmaken. de chauffeur van het trekkend voertuig kan namelijk niet blijven.
paar weken gaan voorbij en die 'onbekende' aanhanger staat met een disselslot op mijn oprit, ferm in de weg. als ik de aannemer bel, krijg ik voice mail.
hij beloofd dan toch ineens dat we half maart gaan beginnen. echter in maart moeten wij voor zaken naar het buitenland. ik laat een bericht op de voicemail dat de buur de sleutels van het huis en de autos heeft en dat de aannemer mag beginnen met poutrels steken en zijn stelling plaatsen.

verschillende keren contact gehad met de buur, maar er is nooit een aannemer komen opdagen. ondertussen zijn we nu april, staat er nog steeds een volle aanhanger op mijn oprit. ik heb 4maand geleden zijn factuur betaald en er is nog NIKS gebeurd.

ik heb de bank al gecontacteerd wat ik juridisch kan doen, en die zeggen dat ik niks kan doen omdat ik in 2015 nooit een contract heb getekent met de aannemer, enkel de mondelinge overeenkomst dat ik niet kan bewijzen (misschien heb ik hen en der nog wel ergens een mailtje).
de aannemer belt altijd naar mij en stuurt nooit mails. de enige telefoonopnames zijn als ik hem bel en zijn voicemail krijg.
de aannemer beweert dat hij niet kan mailen omdat hij geen internet heeft op zijn werven.

ik heb een mail van:
2 sep 2015 waarbij ik hem het architectplan in copy doorstuur en waar hij op antwoord,
13 sep 2015 paar mails van de aannemer waarbij hij allerhande documentatie doorstuurt van premies waar ik recht op hem, alsook enkele mails toen de dakbalk afgebroken was. nadien NIKS van mail communicatie meer.

wat kan ik hier nog aan beginnen? wat voor contract moet ik de aannemer laten tekenen? wat moet daar instaan: startdatum, einddatum, kostprijs, beschrijving werken?
binnen een paar weken verloopt mijn lening, ik heb masaal veel water binnen en krijg veel schade aan oldtimers en werkmateriaal. het dak was absoluut niet geschikt om nog 2jaar te blijven staan. ALS het dak instort gaan ongeveer 4-5 oldtimers sneuvelen. ik krijg die oldtimers niet buiten omdat er voor 10 000€ aan hout in de weg ligt nu. ik zit echt vast nu. een andere aannemer vinden lukt niet door de wachttijd

mvg

andy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dinosauraus
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 apr 2017 13:24

Alvast stoppen met betalen en vragen wanneer wat is altijd iets met die aannemers.

Hoop dat hij niet failliet is voor de werken klaar zijn.

Eventueel een andere aannemer zoeken en informeren.

Dan heb je ook prijsvergelijk.

En drukkingsmiddel naar eerste toe.

Van CONCREET WAAR WAT WANNEER HOEVEEL of ik zoek andere + bijbehorende kosten en verhaal de achterloop

Nu aannemers zijn geen dommerriken hangt er allemaal vanaf van wat je getekend hebt en betaald hebt en wat de AFSPRAKEN zijn

Je bent de 1e niet en zeker niet de laatste.

GEWOON KALM BLIJVEN

SAMEN TOT EEN LET EN FIG constructieve oplossing komen

Beiden partijen hebben echt geen geld over voor juridisch getouwtrek.

U WIL DAT HET ZO RAP MOGELIJK KLAAR IS DAT IS UW WENS

WELJA zeg dat je de volgende schijf betaald als je VOORUITGANG ZIET

WEES CREATIEF EN STEL JE BEMIDDELEND OP

Wie weet was zijn moeder of dochter doodziek, niet dat dat een excuus is, maar het is ook maar een mens, het is niet dat die al 500 jaar aannemer is.

Sommige mensen hebben een zetje nodig.

fcapri
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2017 13:37

dat is het probleem, dit is mijn eerste verbouwing en ik wist niet dat er een contract moest opgesteld worden.
de aannemer zei dat ik moest bellen als mijn werken gedaan waren en dat hij dan bij mij ging beginnen.

toen ik een aannemer zocht had ik al mijn architect plannen klaar liggen. er zijn er 3 komen kijken. de eerste 2 waren jonge gastjes in een schoon costuum met nieuwe auto en die waren continue bezig dat ze resitrix verkopen en dat het top is.
de 2de heeft amper iets bekeken, ff buiten rond het huis gelopen en is vertrokken. hij ging nog mailen (niks meer gehoord).
de 3de bekeek de plannen, ging buiten kijken, bij de buren, bij de achterbuur, binnen weer kijken. stelde vragen hoe de poutrel achteraan gesteund ging worden, hoe het andere dak gesteund was... kortom, die wist waarover die bezig was.
ik gaf ook op hoeveel geld ik geleend had en vroeg hem of het voor die prijs kon gedaan worden. volgens hem was het schoon te doen als ik niet de topmaterialen zou willen (dus gewone epdm, gewone plastic afwerkingsrandjes ipv alu...). ik zei hem: gij zijt specialist daken, gij maakt hoe je denkt dat het moet gedaan worden. gij bepaald hoe ge gaat ondersteunen en waar ge beton balken gaat gieten. en hij ging hier mee akkoord. hij ging ook een ruwe prijsopgave maken.
hij is toen nog eens langsgeweest voor fotos te nemen, en had toen wat zelfgetekende papieren mee hoe hij de balken zou aan elkaar hangen en het dak ging bevestigen. hij goochelde ook wat met getallen van balken, osb platen, epdm en dat de prijs afhankelijk ging zijn van de varierende hout prijzen. het zou geen probleem zijn.

ik heb de graafwerken (5 containers grond MET DE HAND uitgegraven, geen kraan), zelf de beton gegoten en zelf die muur opgetrokken. allemaal van mei2015 tot september 2015 (elke avond). en sindsdien wacht ik op de aannemer om het huidige dak eraf te halen en het nieuwe erop te leggen.
ondertussen loopt er al 2jaar water door mijn woonkamer, en bij een hevige regenbui met zuidenwind (wat we veel hebben) loopt mijn bovenverdieping onder water. het wordt al zo erg dat het water al door de beton gewelven begint te sijpelen. de bedoeling was dat het dak begin 2016 AF ging zijn. ik kan niks verder doen beneden omdat alles toch kapot gaat. in een bijgebouw heb ik zelf een 2de verdiep gemaakt. daar staan ondertussen al een 5tal houten balken onder de schimmeld en mag ik 4-5 OSB platen gaan vervangen omdat ze rot zijn. hoe langer dit gaat duren, hoe meer schade ik krijg aan de huidige constructie

Reclame

mava105
Berichten: 22580
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 apr 2017 14:31

Heb je die aannemer al eens aangetekend aangeschreven in al die tijd?

fcapri
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2017 17:06

dat is dus het grote probleem, die woont in oostende, maar is daar nooit. die blijft altijd op zijn werf overnachten. op zijn werf waar ik al gaan helpen ben, heeft hij een kamer. op andere lokaties huurt die ergens iets.

ik kan die wel aangetekent sturen, maar die post zal gewoon terugkomen. als ik dat zou doen, wat moet daar dan in staan?

mava105
Berichten: 22580
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 06 apr 2017 20:19

Een niet afgehaalde aangetekende brief wordt door de rechtbank aanzien als zijnde gelezen door de ontvanger.
Dat is de allereerst stap. Zonder ingebrestelling zal geen enkele rechter u verder helpen.
Stuur ook een kopie van deze brief via de gewone post, maar verwijs wel in beide brieven naar elkaar.
Waarom kom je hier hulp vragen? Dacht je soms dat de leden hier uw dak kwamen leggen? Je vraagt juridische raad in de hoop op deze wijze de zaak te kunnen oplossen. Begin er dan al mee de eerste raad op te volgen.
Stel hem aangetekend ingebreke en geef hem nog 30 dagen om de klus af te maken. Indien niet klaar stap je naar de rechtbank en vraagt een schadevergoeding voor de schade aan het gebouw en de daar aanwezige materialen.
Nu laat je gewoon op uw kop ka....n , die gast weet dat en profiteert ervan..

fcapri
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 06 apr 2017 20:51

nee, ik kwam hier vragen hoe ik juridisch nu verdere stappen kan nemen. mijn bank zaagt langs één kant dat ze facturen moeten hebben, maar ik kan er geen uit mijn hoed toveren. zolang die aannemer niet start, kan ik ook niet verder en dreig ik een hoop geld te verliezen.
ik heb een werfverzekering moeten betalen van 1646€ aan de aannemer die van 15januari tot 14juni loopt en dat is dus gewoon weggegooid geld.

ik heb nu volgende brief opgesteld. indien er iets moet wijzigen mag je dit nog laten weten. morgennamiddag breng ik dit naar de post.

Ingebrekestelling

Waregem 6 april 2017
**** aannemer gegevens ****
**** mijn gegevens ****

Betreft: Verbouwing fabrieksdak naar plat dak, referentie factuur 2016-31 (29/12/2016) en factuur 2016-32 (29/12/2016)

Geachte heer

In 2015 werd er overeengekomen dat u de verbouwing in de ******straat 1 te waregem zou uitvoeren nadat de grondwerken werden gedaan. Op septemper 2015 werd u op de hoogte gebracht dat de noodzakelijke werken gedaan waren en dat de verbouwing van het dak kon gestart worden. U beloofde telefonisch in oktober 2015 te starten
Na ettelijke keren uitstel langs uwer kant, werd er in januari 2017 uiteindelijk een voorschotfactuur betaald inclusief een werfverzekering (15 januari 2017 tot 14 juni 2017) om de werken in januari te starten.

Die datum is momenteel verstreken (met 4 maand). En ook de verzekeringstermijn is al half verlopen.
Aangezien ik tot op heden niets van u gehoord heb en ook telefonisch niet kan bereiken, verzoek ik u met aandrang alle nodige maatregelen te treffen om de verbouwing tot een goed einde te brengen voor juni 2017.

Met vriendelijke groeten,


PS: ik heb ook de offerte gevonden van die andere aannemer die het werk wou doen. echter was dit net boven budget (1385€ erover). mijn aannemer heeft me toen mondeling toegezegd dat hij het wel voor mijn budget kon doen. kan ik deze documenten ook nog gebruiken in een eventuele rechtzaak? ik heb de aannemer nu wel een termijn gezegd (verlopen van verzekering). nu kan het evengoed zijn dat hij hier met 2-3 mensen komt werken en dat dit de prijs ferm opdrijft. wat voor contract moet ik hem nu laten opstellen om dit te voorkomen?
het probleem is namelijk dat mijn bank de komende 2-3 weken nog eens een factuur moet hebben van rond de 16000€, en mijn aannemer moet die factuur leveren. ik wil nu zeker een contract hebben en minstens een groot stuk afgewerkt voor ik nog facturen betaal.
voor mij is de tijd geen probleem, als het voor de winter maar af is, maar voor de bank is het wel een probleem (als het niet op is, moet de verbouwingslening worden geschrapt, een nieuwe geopend, opnieuw een actie opmaken om dit samen met de huislening te laten herschrijven... hoop kosten dus).

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 apr 2017 23:34

Je kan nog in je brief vermelden:
Ik hou me nu reeds het recht voor om alle gevolgschade van de ontijdigheid van de uitvoering van de werken op u te verhalen (art. 1149 BW) alsook recuperatie van de kosten van de werfverzekering.
Indien de werken niet voltooid zijn naar goedbevinden binnen de 30 kalenderdagen, beschouwen we de overeenkomst als ontbonden, waarbij ik naast de gevolgschade, eveneens teruggave van het voorschot zal vorderen alsook een bewaringsvergoeding voor uw achtergelaten materialen en recuperatie van de werfverzekering (niet beperkende opsomming).
Naast een eventuele uitvoering in natura door een derde op kosten van u als onwillige aannemer op basis van art. 1143-1144 BW.

Je kan afsluiten met "Dit schrijven is gericht onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige nadelige erkentenis."

In se moet je een prijsvermindering bekomen voor de gevolgschade die je nu reeds hebt - in feite zou dit nu al in de prijs moeten kunnen verrekend worden. Ook een nieuwe werfverzekering die niet op jouw kosten is, lijkt mij het minimum minimorum.

En persoonlijk zou ik zeker niet eindigen met vriendelijke groeten.
Alternatieven:
- Met beleefde groeten
- Hopend op de uiteindelijke uitvoering van de overeengekomen werken - binnen deze ultieme deadline
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22580
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 07 apr 2017 09:09

Een werfverzekering is niet tlv de bouwheer maar voor de aannemer (die dat natuurlijk zal doorrekenen).

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 apr 2017 09:16

Een werfverzekering is niet tlv de bouwheer maar voor de aannemer (die dat natuurlijk zal doorrekenen).
Is alleszins ongebruikelijk, maar - denk ik - niet verboden.
De verzekeringnemer en de verzekerde kunnen fysiek verschillende personen zijn.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

fcapri
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 apr 2017 18:39

aangetekende zending werd verstuurd, ook nog eens dezelfde brief als gewone brief verstuurd en een 3de copy voor mezelf gehouden.
rest nu nog het probleem: stel dat ik een rechtzaak moet starten omdat zijn termijn verlopen is en mijn aannemer beweerdt op de rechtzaak dat ik geen termijn had opgeschreven in mijn brief. hoe kan ik nu bewijzen dat de 3de brief die ik heb exact dezelfde is als diegene die ik heb gestuurd aan hem?
Ik vroeg aan de postbeampte of ze mijn brief wilden afstempelen met een datumstempel zodat ik kan bewijzen dat ik die brief meehad tijdens het versturen van de aangetekende versie. dit wilden ze echter niet doen

ik versta ook niet direct waarom de aannemer die verzekering zelf zou betalen. is toch normaal dat hij die doorrekent aan de klant? de architect van de plannen heeft ook een verzekering genomen zou er ooit iets gebeuren met het gebouw door een fout op de plannen. ook deze verzekering heb ik moeten betalen (iets van 200€).
ik heb dan liever dat de aannemer een factuur opmaakt voor de som van de verzekering en het niet bij zijn andere facturen ergens bijrekent, want dan heb je geen overzicht

mava105
Berichten: 22580
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 07 apr 2017 20:20

Een dergelijke verzekering dekt de verantwoordelijkheid van de aannemer. Gezien hij mogelijks verschillende werven gelijktijdig heeft overlappen die zich. Nu moet iedere bouwheer een afzonderlijke verzekering nemen. Als aannemer die neem komt dat stukken goedkoper uit. Voordeel voor hem is , dat hij die som niet moet voorschieten voor het afsluiten van die polis.

fcapri
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 apr 2017 12:12

stel nu dat de aannemer mijn brief krijgt en ineens beslist om snel zijn aanhangwagen met materiaal te komen halen.
hij heeft 2000€ voorschot gekregen, maar de hoeveelheid materiaal die binnenstaat is zoveel niet waard. kan ik zijn aanhangwagen op slot zetten op mijn oprit tot die ofwel begint ofwel het voorschot teruggeeft? of mag dit niet.

ik heb via de politie al laten nagaan wie de eigenaar is van de aanhangwagen (wacht nog op antwoord). mijn aannemer heeft geen trekhaak, en het was een pool die mijn aannemer helpte om de stelling tot bij mij te vervoeren. het is dus goed mogelijk dat deze aanhangwagen van de firma was waar die pool voor werkte, of misschien zelf ergens 'verdwenen' is.
ik laat ook nagaan wat mijn aannemer nog allemaal uitgespookt heeft de laatste jaren. houd jullie voor de rest hier nog op de hoogte. aangetekend schrijven zal deze week ergens gaan aankomen.

moet ik verder nog actie ondernemen? nog dagelijks bellen ofzo of wacht ik beter zijn reactie af

dinosauraus
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 apr 2017 12:36

Je kan nog in je brief vermelden:
En persoonlijk zou ik zeker niet eindigen met vriendelijke groeten.
Alternatieven:
- Met beleefde groeten
- Hopend op de uiteindelijke uitvoering van de overeengekomen werken - binnen deze ultieme deadline
Wij gebruikten vroeger altijd met "GEPASTE" groeten.

fcapri
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 10 apr 2017 18:46

het gaat van kwaad naar erger :-(.
aannemer staat geseind voor een 3tal feiten, het adres dat ik heb is vals. die woont al 3jaar niet meer op een officieel adres. betaald dus ook al 3jaar geen belastingen meer...
de aanhangwagen op mijn oprit is niet van mijn aannemer. het ziet er allemaal dus niet al te best uit. ik heb wel een hoop hout in de garage liggen om het grootste deel van het dak dicht te leggen, alleen moet ik een dakwerker vinden die het nu kan doen en nog een factuur kan uitschrijven de komende 3weken

Terug naar “Aanneming”