Hallo iedereen,
Sinds begin mei huur ik een appartement (duplex appartement 1ste en 2de verdiep) met een terras van 30m2. Toen het huurcontract inging was het terras nog niet afgewerkt. De eigenaars beloofden dit zo spoedig mogelijk af te werken.
2/5/16: komt de aannemer de terrastegels leggen
18/5/16: komt aannemer opmeten voor de terrasomheining
24/5/16: eigenaar stuurt bericht dat terrasomheining zal geplaatst worden op 16 of 23/06
22/6/16: bericht naar eigenaar wanneer ze komen voor de terrasomheining, antwoord dat ze eerst de gevelstenen willen plaatsen alvorens de balustrade te fixeren.
30/6: bericht van eigenaar dat ze de gevelstenen op 4/7 komen plaatsen en de terrasomheining op 11/7
10/7: terrasomheining uitgesteld tot 18/7
14/7: bericht van eigenaar dat terrasomheining deze namiddag zal geplaatst worden, uiteindelijk zijn ze niet gekomen want ze zaten vast in de file
15/7: terrasomheining (balustrade) geplaatst maar het glas zit er niet in! aannemer belooft mij op op 21/7 terug te komen, ik vertrek die dag op vakantie maar was geen probleem voor hem, hij moest niet binnen in huis zijn
7/8: kom ik terug van vakantie, nog altijd geen glas in omheining -> melding bij eigenaar
reactie van eigenaar dat hij op 16/8 glas komt steken
16/8: geen aannemer gezien en reageert ook niet meer op telefoons
19/8: bericht van aannemer aan eigenaar dat hij niet kan komen voor 27/8, eigenaar gaat hier niet mee akkoord en zegt 'verdere stappen te ondernemen'
22/8: bericht van eigenaar dat hij 24/8 in namiddag of ten laatste 25/8 in voormiddag glas komt plaatsen
24/8: niemand gezien
25/8: niemand gezien
....
Deze week is het snikheet, 28 graden in huis, terras nog altijd niet af, dochter van 2 jaar die niet buiten mag op het terras want ze kan er af vallen. Ramen kan ik niet openzetten (zijn ramen tot op de grond) omv risico met dochter.
Wat kan ik hier als huurder aandoen?
Eigenaar in gebreke stellen?
Aannemer in gebreke stellen?
Mag ik vragen om de huurprijs aan te passen (retroactief?)
Mag eigenaar überhaupt zijn pand verhuren wanneer terras niet veilig is?
Wie is er verantwoordelijk mocht mijn dochter er afvallen? (ze kan nu ook deuren opendoen dus ik moet er continu op toezien dat ze niet op het terras komt)
Ik heb reeds telefoonnummer en naam van de aannemer gevraagd aan eigenaar (ik dacht ik bel hem zelf) maar die wil hij niet doorgeven, ze ontwijkt telkens mijn vraag).
Alvast bedankt voor jullie reacties.