Geachte,
We zijn aan het bouwen met sleutel op de deur en ik heb een aantal opmerkingen/vragen hieromtrent. Zijn dit wel correcte praktijken/werkwijzen en wat kunnen we doen hieraan.
De electricien die de leidingen komt uitslijpen en de bekabeling legt smeert deze uitgeslepen leidingen niet dicht omdat hij geen tijd zou hebben, de plakkers komen achteraf en smeren dit gewoon mee dicht met pleister. Is dit normale praktijk of kan ik eisen dat deze met cementspecie worden dicht gesmeerd zoals dit zou moeten volgens het WTCB dacht ik?
Ook hebben we in onze woning een aantal grote en lange poutrels moeten laten steken omdat we een “open” gevoel wilden. Daar zullen de plakkers ook niet eerst de ijzeren poutrels “inpakken” met bvb gyproc maar zullen deze samen met de welfsels beplakken. Ik heb ooit een aantal lessen gekregen van pleisterwerken en daar werd verteld dat dit absoluut moest behandeld worden om later roestplekken te voorkomen. Kan ik ook hier eisen dat men deze “inpakt met bvb gyprocplaat” ? De welfsels rusten in de poutrel en er is dus enkele cm's niveauverschil tussen de onderkant van de welfsels en de onderkan van de poutrel.
Uitleg die ik kreeg was dat roestplekken er sowieso gingen komen omdat het water van het dak/en water in de welfsels toch in de welfsels zou komen en dat dit toch afloopt langs de poutrel en de welfsels die in de poutrel liggen…. Ik moest maar een goede dikke verflaag zetten ofwel de aansluiting tussen de poutrel en de welfsels afkitten met siliconen….
Wat is ook hier de gangbare praktijk of de wettelijke vereiste zodat ik iets op papier kan zetten/hebben tegen dat men hier gaat aan beginnen.
Kan ik hen bvb vragen om per mail te bevestigen dat ze dit niet willen/laten doen om zo de aansprakelijkheid bij hen te leggen indien er zich later problemen voordoen?
Wat zijn de opties/goede praktijken?