aannemer ramen reageert niet meer

arten
Topic Starter

aannemer ramen reageert niet meer

#1 , 10 mar 2015 16:31

Hallo,

Wij zitten in een hele vervelende situatie en ik zou graag willen weten of we hier iets aan kunnen doen:

mijn vrouw en ik zijn aan het verbouwen en hebben ramen besteld bij een firma.
Ze hebben ons de offerte opgestuurd en wij hebben het voorschot betaald (van 50% van de totale prijs).
Ik weet ondertussen dat ik dat nooit had mogen doen, zo'n hoog voorschot, maar alles leek zo in orde dat we daar geen moment bij hebben stilgestaan.

Ondertussen reageert de aannemer al twee weken niet meer op telefoon of e-mail en heeft hij blijkbaar ook zijn winkel voor onbepaalde tijd gesloten.
Via een andere ramenleverancier hebben we vernomen dat daar inderdaad financiele problemen zijn en dat ze van hun hoofdleverancier ook blijkbaar geen ramen meer kunnen krijgen (ze hebben dezelfde leverancier)

Ondertussen zitten wij dus te wachten en kunnen wij niet verder met de werken binnenkort ,waardoor onze deadline serieus in het gedrang komt.
We horen van alle kanten dat die firma waarschijnlijk failliet is maar aangezien wij hen niet kunnen bereiken zitten we hier maar te wachten en te wachten..

nu is mijn vraag: is er iets dat wij kunnen doen, ons voorschot terug krijgen, ... of hebben we gewoon te wachten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mar 2015 16:37

Tik hier de ondernemingsnummer(BTW nummer) van je leverancier even in, en dan kan je zien of hij werkelijk in faillissement is of het enkel roddels zijn !

http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... 6.worker4a
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

arten
Topic Starter

#3 , 10 mar 2015 16:57

ik heb al in andere tools gechecked, hij is nog niet failliet, maar ik heb wel deze mail gekregen van een vroegere medewerker. Deze persoon was onze contactpersoon maar werkt daar zelf nu blijkbaar ook niet meer:

ik heb van XXX, de zaakvoerder van XXX de info gekregen
dat er financiële moeilijkheden zijn en hij samen met de bank en met de
leverancier is aan het zoeken naar een goede oplossing. Hij heeft mij
ook gevraagd om voorlopig niets meer te ondernemen. Hij heeft de
toonzaal ook voor onbepaalde tijd gesloten. XX, de bediende op
kantoor heeft in onderling overleg met XX beslist om wegens
gezondheidsredenen haar contract stop te zetten en is dus al enkele
weken niet meer actief. Ik weet ook niet hoe het nu verder moet en zit
ook met vele vraagtekens en in onwetendheid. Verder zijn al onze
plaatsers nog steeds in dienst en kunnen wij indien XX groen licht
geeft gewoon weer verderwerken. Wij wachten af dus. U kan indien
u wenst eens proberen de zaakvoerder, XX te contacteren op
zijn gsm of via email xxx

=> maar ze reageren al meer dan twee weken niet op gsm of emails

Reclame

denlowie

#4 , 10 mar 2015 17:02

Geef hem nog wat tijd, want één maand is nu niet lang voor een firma in moeilijkheden, en hij is misschien bezig om een oplossing te zoeken, eventueel een W.C.O
Ga eens persoonlijk tot bij de firma om te horen wat er mis is.

arten
Topic Starter

#5 , 10 mar 2015 17:19

de toonzaal van de firma is dicht en ze zijn op geen enkele manier te bereiken... (wat ik ontzettend onprofessioneel vind)
de ramen zouden normaal gezien een maand geleden besteld worden maar dat is tot op heden nog niet gebeurd en ik kan ze dus al minstens 2 weken niet meer bereiken.

Als ze gewoon met ons zouden communiceren zou ik er waarschijnlijk een minder groot probleem van maken,
maar nu voel ik me opgelicht, een voorschot van 50% en gewoon niks meer laten horen, ik vind dat absoluut niet kunnen
en daarbovenop zitten wij met een timing die nu volledig in het 100 loopt he...

denlowie

#6 , 10 mar 2015 17:45

Je kan hem per A.S in gebreke stellen, maar of dit snel iets gaat oplossen ?

arten
Topic Starter

#7 , 10 mar 2015 19:19

Dus maw kan ik gewoon helemaal niets doen en ben ik zo goed als zeker mijn voorschot kwijt aangezien particulieren bij een failliet als schuldeiser op de laatste plaats komen..

Belachelijk geregeld is dat...

denlowie

#8 , 10 mar 2015 19:28

Maar ik zou toch nog enige hoop hebben hoor, als hij in een W.C.O terecht komt dat gaan je ramen zeker geplaatst worden, welles waar met enige vertraging.

Een zaak is maar in faillissement wanneer de rechter zich daarover uitspreekt, en doordat het al enige tijd duurt en hij nog niet in faillissement is, dan is er zeker nog hoop.

Een faillissement gaat zeer snel, binnen de zelfde dag.

arten
Topic Starter

#9 , 10 mar 2015 20:27

Wat is een wco?

Ik denk dat je heel optimistisch bent.. Bijna iedereen vertelt me dat ze failliet zijn..

denlowie

#10 , 10 mar 2015 20:57

Wat is een wco?

.
Dit is de Wet Op de Continuïteit van de onderneming, het vroegere concordaat, dus uitstel van betaling, die word nu veel aangevraagd door firma's die financiële moeilijkheden hebben, en er word door de rechtbank een rechter-commissaris aan geduid om deze firma proberen in goede bannen te leiden.

hondenvriend

#11 , 10 mar 2015 22:47

Vrees er voor een bedrijf die alle communicatie stillegt is niet echt een goed teken, betekent ook geen opdrachten meer binnenhalen !

Ook al vragen ze bescherming aan (W.C.O.) dan nog zou ik denken om contacten open te houden.

Ruikt naar voorbereiding faillissement, banken zijn sowieso al zeer kritisch om leningen toe te staan. Denk een bedrijf in moeilijkheden
niet veel kans maakt.

arten
Topic Starter

#12 , 11 mar 2015 10:08

dat is wat de meeste mensen mij zeggen..

maar ondertussen ben ik dus wel mijn voorschot kwijt en ga ik ook in de problemen komen met mijn planning en omdat ik gewoon niks weet kan ik ook niet verder..

ik vind dat je in zo'n zaak als deze als consument toch onwaarschijnlijk slecht beschermd bent

denlowie

#13 , 11 mar 2015 11:13

ik vind dat je in zo'n zaak als deze als consument toch onwaarschijnlijk slecht beschermd bent

Inderdaad, maar leveranciers zijn nog minder beschermt, waardoor die zelf soms in faillissement verzeilt geraken.

mava105

#14 , 11 mar 2015 12:50

Het enige dat je nog kan hopen, is dat de leverancier de ramen al besteld heeft bij een fabrikant, die er dan natuurlijk niets meer mee kan doen. Je zou dan via hem kunnen verder handelen (mits akkoord curator)

denlowie

#15 , 11 mar 2015 12:53

Je zou dan via hem kunnen verder handelen (mits akkoord curator)
Het probleem is dat er nog geen faillissement is.

En het is ook niet omdat u een faillissement aanvraagt dat je die ook krijgt, heb dit ooit mee gemaakt met een klant van mij.

Terug naar “Aanneming”