aannemer bezorgt ons factuur niet

leenvdh
Topic Starter
Berichten: 2

aannemer bezorgt ons factuur niet

#1 , 20 apr 2014 19:10

hallo,

waarschijnlijk de eerste keer in de geschiedenis, maar onze aannemer van sanitair, verwarming, elektriciteit en ventilatie bezorgt ons zijn factuur niet.

We hebben een totaalverbouwing gedaan en zijn verhuisd in december 2010. We hebben heel wat problemen met deze aannemer gehad: werken die niet gedaan werden, verkeerd gedaan werden, problemen die weggemoffeld werden en dan maanden later ontdekt... we betaalden tijdens de werken na een aantal weken onze voorschotfactuur (toen was alles nog in orde), maar nadien lieten wij weten dat wij de definitieve factuur eerst wouden bespreken omwille van alle hinder en problemen, de werken die nog moesten gedaan worden en de inschatting dat we waarschijnlijk nog heel wat gebreken zouden tegen komen (wat ook gebeurde). Toen hij met een voorstel tot factuur kwam (we spreken over een bedrag rond de €17.000!), begreep hij onze bedenkingen en zou een nieuw voorstel doen, rekening houdende met compensatie voor de hinder. Dat was in september 2011.

Sindsdien wachten wij nog steeds op dat voorstel!!!
Wij hebben hem al meermaals aangeschreven om een voorstel te krijgen, steeds met een overzicht van de resterende problemen. Telkens opnieuw krijgen wij een leesbevestiging, maar geen antwoord.

In de tussentijd is hij bij ons wel steeds onderhoud komen doen (hoewel dat de laatste keer geresulteerd is in een mazoutlek), extra radiatoren komen plaatsen… maar de factuur blijft uit ondanks onze herinneringen en zijn beloftes. Ook voor deze onderhoudswerken etc ontvangen wij geen factuur. De grootste problemen lijken nu wel opgelost, maar ik geloof niet meer in garantie.

We zouden kunnen wachten tot de 10 jaar vervaltermijn van een factuur voor geleverde diensten voorbij zijn (ik begin stilaan te geloven dat we dat echt nog gaan bereiken), maar goed, voor ons is het erg lastig dat wij aan onze verplichtingen willen voldoen (hoewel ik dat steeds minder belangrijk begin te vinden, we hebben al genoeg moeite gedaan) en niet kunnen. Daarnaast kunnen wij absoluut geen inschatting maken van het bedrag, wat lastig is, omdat we niet kunnen inschatten wat we wel kunnen gebruiken voor andere werken. Het is gewoon ook een onafgewerkt iets, wat maar boven je hoofd blijft hangen.

Een paar vragen hierbij
• Wat zijn onze rechten?
• Kunnen wij zelf een tegenvoorstel doen en hoe berekenen we dat juist?
• Wat zijn zijn plichten? 10 jaar vervaltermijn is bij een factuur, maar moet een correcte factuur ook niet binnen een redelijke termijn bezorgd worden? Welke regels zijn in onze situatie van toepassing?
• Is er een bepaalde persoon of dienst die hierin kan tussenkomen? De bedoeling is niet dat wij daaraan geld kwijt zijn natuurlijk.

Begrijpe wie begrijpe kan dat iemand in deze tijd zijn geld niet vraagt…
Bedankt alvast voor jullie antwoord!

groetjes,
Leen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
helenedemunter
Berichten: 6

#2 , 06 mei 2014 22:15

Beste,

volgens mij is het zo dat gezien u vooraf geen vaste prijs met de aannemer bent overeengekomen, de aannemer de prijs achteraf naar redelijkheid en te goeder trouw moet bepalen (een zogenaamde partijbeslissing), eventueel op basis van gangbare prijzen. Komt de aannemer binnenkort af met een onredelijke prijs, dan moet de rechter tussenkomen om de prijs te verminderen.

Als het werk niet tijdig af is dient u de aannemer in gebreke te stellen (art. 1139 BW), anders kan u later geen gemeenrechtelijke sancties meer aan de rechter vragen, zoals een vergoeding voor het laten afwerken van de werken door een derde (art. 1144 BW).

Zolang de aannemer het werk niet naar behoren heeft uitgevoerd mag u bovendien de betaling blijven opschorten. De aannemer in gebreke stellen is daarbij niet vereist maar wel aangeraden.

Als de aannemer uw goedkeuring vraagt en u heeft nog opmerkingen, maak dan een voorbehoud voor eventuele verbeteringen. Als u dit niet doet zou de aannemer dat kunnen zien als een stilzwijgende aanvaarding.

Helene

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 08 mei 2014 20:21

Heeft u eigenlijk al aangetekend om facturen gevraagd en de gebreken gemeld?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

leenvdh
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 14 jun 2014 18:39

hallo,

sorry voor de late reactie, het is een bizarre maand geweest.

@ Helene: de prijs/offerte werd op voorhand wel bepaald hoor. De offerte werd nooit letterlijk ondertekend, maar wel bevestigd voor akkoord. We hadden een herberekening van de factuur gevraagd en daar krijgen we maar geen antwoord op. Hij kan dus niet zomaar zijn prijs veranderen. Ondertussen zijn alle werken ook uitgevoerd, dus in gebreke stellen moeten we niet echt. We blijven inderdaad de betaling opschorten nu omdat we niet tevreden zijn van de uitvoering, van de kwaliteit en omdat we heel wat hinder hebben gehad. Daarom dus dat we in afwachting zijn van wat voor ons een correcte factuur zou zijn.

@ Lenny: wij vragen uiteraard elke keer mondeling om een factuur, maar hebben ook al meermaals per mail een factuur gevraagd (alsook een opsomming van alle gebreken en al onze pogingen tot contact gegeven). We vragen steeds om een ontvangst- en leesbevestiging, wat we ook krijgen. Ook smsjes heen en terug werden zorgvuldig bewaard. Maar een officiële aangetekende vraag hebben we nog niet gesteld nee.
Ik geloof dat als het ooit nodig is, in deze tijd, mails etc ook wel al als bewijsmateriaal worden beschouwd...

maar tot nu toe dus nog steeds niets gehoord...
dus als iemand me concreet kan helpen, nog steeds vragende partij!

groetjes,
Leen

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 15 jun 2014 00:28

U heeft ondertussen toch wel een idee van het bedrag dat nog open staat, dus zet dit op een spaarrekening, en blijf hier van af tot u een factuur krijgt, of de verjaringstermijn verlopen is. Doe dit ook met de bedragen voor de onderhoudsfacturen. U kan een aannemer niet verplichten om om betaling te vragen.

Heeft u nog opmerkingen op het moment dat er een factuur komt (zaken die nog afgewerkt moeten worden of slecht uitgevoerd zijn), dan mag u bedrag achterhouden dat deze kosten dekt (en dit via AS ook aan de aannemer laten weten). U moet dan wel al betalen voor de zaken waar u geen opmerkingen bij heeft. Alles achterhouden kan slecht uitdraaien voor u, mocht het tot een rechtszaak komen.

10 jaar is niet de vervaltermijn van een factuur, maar de verjaringstermijn waarbinnen de aannemer de factuur aan u moet bezorgen. Voor facturen geldt dat als er geen vervaldatum opstaat, deze in principe onmiddellijk te voldoen zijn.

Terug naar “Aanneming”