hallo,
waarschijnlijk de eerste keer in de geschiedenis, maar onze aannemer van sanitair, verwarming, elektriciteit en ventilatie bezorgt ons zijn factuur niet.
We hebben een totaalverbouwing gedaan en zijn verhuisd in december 2010. We hebben heel wat problemen met deze aannemer gehad: werken die niet gedaan werden, verkeerd gedaan werden, problemen die weggemoffeld werden en dan maanden later ontdekt... we betaalden tijdens de werken na een aantal weken onze voorschotfactuur (toen was alles nog in orde), maar nadien lieten wij weten dat wij de definitieve factuur eerst wouden bespreken omwille van alle hinder en problemen, de werken die nog moesten gedaan worden en de inschatting dat we waarschijnlijk nog heel wat gebreken zouden tegen komen (wat ook gebeurde). Toen hij met een voorstel tot factuur kwam (we spreken over een bedrag rond de €17.000!), begreep hij onze bedenkingen en zou een nieuw voorstel doen, rekening houdende met compensatie voor de hinder. Dat was in september 2011.
Sindsdien wachten wij nog steeds op dat voorstel!!!
Wij hebben hem al meermaals aangeschreven om een voorstel te krijgen, steeds met een overzicht van de resterende problemen. Telkens opnieuw krijgen wij een leesbevestiging, maar geen antwoord.
In de tussentijd is hij bij ons wel steeds onderhoud komen doen (hoewel dat de laatste keer geresulteerd is in een mazoutlek), extra radiatoren komen plaatsen… maar de factuur blijft uit ondanks onze herinneringen en zijn beloftes. Ook voor deze onderhoudswerken etc ontvangen wij geen factuur. De grootste problemen lijken nu wel opgelost, maar ik geloof niet meer in garantie.
We zouden kunnen wachten tot de 10 jaar vervaltermijn van een factuur voor geleverde diensten voorbij zijn (ik begin stilaan te geloven dat we dat echt nog gaan bereiken), maar goed, voor ons is het erg lastig dat wij aan onze verplichtingen willen voldoen (hoewel ik dat steeds minder belangrijk begin te vinden, we hebben al genoeg moeite gedaan) en niet kunnen. Daarnaast kunnen wij absoluut geen inschatting maken van het bedrag, wat lastig is, omdat we niet kunnen inschatten wat we wel kunnen gebruiken voor andere werken. Het is gewoon ook een onafgewerkt iets, wat maar boven je hoofd blijft hangen.
Een paar vragen hierbij
• Wat zijn onze rechten?
• Kunnen wij zelf een tegenvoorstel doen en hoe berekenen we dat juist?
• Wat zijn zijn plichten? 10 jaar vervaltermijn is bij een factuur, maar moet een correcte factuur ook niet binnen een redelijke termijn bezorgd worden? Welke regels zijn in onze situatie van toepassing?
• Is er een bepaalde persoon of dienst die hierin kan tussenkomen? De bedoeling is niet dat wij daaraan geld kwijt zijn natuurlijk.
Begrijpe wie begrijpe kan dat iemand in deze tijd zijn geld niet vraagt…
Bedankt alvast voor jullie antwoord!
groetjes,
Leen