Architecte zet activiteit stop voor oplevering werken

TamieL
Topic Starter

Architecte zet activiteit stop voor oplevering werken

#1 , 12 aug 2013 15:16

Ik heb een beetje advies nodig. Onze architecte stuurde vandaag een mail waarin ze laat weten dat ze met haar zelfstandig beroep stopt. Ik heb alle begrip voor haar keuze maar stel mij nu de vraag hoe het verder moet.

Door heel veel problemen met de aannemer zal de voorlopige oplevering pas over enkele jaren gebeuren. (int kort: aannemer is er met ons geld vandoor, we moeten alles zelf bekostigen waardoor de afwerking van de badkamer nog even op zich zal laten wachten)

Wij moeten nog 1 schijf aan de architecte betalen en da's bij voorlopige oplevering. Ik stel mij de vraag of er nog sprake is van een voorlopige oplevering aangezien we nu alle werken zelf moeten doen en dit toch nog een paar jaren zal duren.
We hebben een contract met de architecte en dat zegt zij nu éénzijdig op. Zij ging ook voor het EPB-verslag zorgen (apart contract voor afgesloten).

Ik weet niet goed nu waar ik mij moet aan verwachten als zij langskomt om de zaken te bespreken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#2 , 12 aug 2013 16:00

Wacht even af ... mogelijks gaat ze ergens werken in loonsverband en heeft ze een voorstel om via haar nieuwe werkgever het dossier verder op te volgen ... zonder al te veel impact naar U toe.

Lees al eens in uw contract wat er staat over éénzijdige beëindiging ( door uw archi)

k.b.

bartvdv

#3 , 12 aug 2013 17:26

Volgens mij kan ze niet zomaar een project 'in de steek laten'. Ik denk daarbij aan de tienjarige aansprakelijkheid.

Er bestaat een orde van architecten, misschien kan je daar al wat informatie inwinnen.

Reclame

TamieL
Topic Starter

#4 , 12 aug 2013 18:22

ze zet haar zelfstandige activiteiten stop daar zij een voltijdse job heeft nu en een baby. zoals aangegeven begrijp ik haar keuze. ik zal alvast het contract nog eens doornemen en als daar niks instaat, informeren bij de orde van architecten.

TamieL
Topic Starter

#5 , 13 aug 2013 12:44

in het contract staat enkel dat zij het contract kan verbreken als ik een zware inbreuk pleeg tegen de wetgeving of de werken niet aanving binnen het jaar na opmaak overeenkomst. Beide redenen zijn niet aan de orde.

k.b.

#6 , 13 aug 2013 14:05

Opletten als je naar de orde info gaat vragen ...
Deze orde is er vooral voor de architecten en niet zozeer voor de bouwheer.

Mogelijks zegt de orde enkel dat deze archi U een afrekening kan sturen met de nog niet uitgevoerde delen in mindering te brengen en dat U op zoek dient te gaan naar een nieuwe archi voor opvolging. ( al dan niet verplicht afhankelijk van de stand van de vordering der werken) ...

Stuur erop aan dat uw archi zelf eventueel het dossier doorgeeft aan een collega van haar ... met de nodige afspraken ...

k.b.

TamieL
Topic Starter

#7 , 13 aug 2013 20:57

dank u voor de tip.

het is inderdaad zo dat de info op de site van de orde beperkt is voor de bouwheer. 'k vind het in ieder geval triestig dat je als bouwheer steeds de zwakkere partij bent en al de rest zomaar z'n gang kan gaan.

tot nu toe is alles betaald aan de architecte. zij ging ook voor de epb-verslaggeving zorgen. deze is al volledig betaald terwijl ze enkel de startersverklaring heeft aangegeven.

ik wacht af tot ons gesprek. voor hetzelfde geld werkt ze onze dossier verder af. maar ik ben graag op voorhand ingelicht.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 aug 2013 10:33

Mogelijks geeft ze haar opdracht door aan een collega-architect. Heb je haar er al over aangesproken?

k.b.

#9 , 14 aug 2013 11:03

dank u voor de tip.

het is inderdaad zo dat de info op de site van de orde beperkt is voor de bouwheer. 'k vind het in ieder geval triestig dat je als bouwheer steeds de zwakkere partij bent en al de rest zomaar z'n gang kan gaan.

tot nu toe is alles betaald aan de architecte. zij ging ook voor de epb-verslaggeving zorgen. deze is al volledig betaald terwijl ze enkel de startersverklaring heeft aangegeven.

ik wacht af tot ons gesprek. voor hetzelfde geld werkt ze onze dossier verder af. maar ik ben graag op voorhand ingelicht.
Indien ze alles reeds gefactureerd heeft lijkt mij het inderdaad de beste insteek om te verwachten dat zij het geheel verder afwerkt.
Eventueel dient ze nog korte tijd "in bijberoep" actief te blijven ...

Ik weet niet hoe lang jullie bouwproces al aansleept ... maar dergelijke loopbaan en gezinsplanning van haar wijzigen normaal niet op enkele weken ...

k.b.

TamieL
Topic Starter

#10 , 16 aug 2013 11:42

door problemen met de aannemer zal het een proces van jaren worden. Aanvankelijk gingen de verbouwingen 90 dagen duren. maar we zijn nu meer dan een jaar verder en tis nog niet af.

Gisteren is de architecte langsgeweest. 'k ben eigenlijk niet veel wijzer geworden. Het enige wat zeker is, is dat ze het EPB-dossier zal afwerken.

Zij gaat aangeven dat voor de werken die nog moeten uitgevoerd worden bij mij, geen architect meer vereist is. Ik vroeg haar dan hoe het zat met de voorlopige oplevering. Ze zei dat het gebouw voorlopig opgeleverd is van zodra de eigenaars hun intrek nemen maar dat dit niet bij ons van toepassing is omdat we er de ganse tijd blijven wonen zijn. Ze zei ook dat er geen aannemer is met wie ze de werken kan overlopen om tot voorlopige oplevering over te gaan.

Nu stel ik mij de vraag: geldt de aansprakelijkheid van de architecte nog? of valt deze weg doordat ze haar activiteiten stopzet?
In mijn contract met haar staat, dat ik een proces-verbaal moet krijgen bij voorlopige oplevering. moet zij dit nog opmaken?

Mijn vermoeden is dat zij van haar aansprakelijkheid onderuit wilt omdat ze beseft dat zij ook deels verantwoordelijk is voor de problemen. Toen duidelijk werd dat de aannemer de plannen en haar richtlijnen niet volgde, heeft ze nagelaten de werf stil te leggen. Maar tis enkel een vermoeden.

wat de epb betreft, was ik mis. ik heb slechts 75% al betaald en niet alles.

Terug naar “Aanneming”