We hebben dinsdag een dakwerker de voorbereidingen laten doen voor een lichtstraat te installeren door een andere firma. Een concrete offerte wilde de dakwerker niet maken maar hij had een schatting gemaakt van 16 werkuren. De prijs werd weergegeven als
de werken gebeuren in regie + prijs materiaal
prijs per persoon per uur 57.50 €
Aangezien dit zo'n hoog werkloon is, had ik de formulering misgeïnterpreteerd en dacht ik dat het een soort forfait was, voor uren en materiaal samen. Bleek dus nog 320 euro bij te komen voor materiaal. Mijn fout, verkeerd begrepen.
Wat me wel tegen de borst stoot, is dat dit hoge uurloon ook wordt aangerekend voor de twee dakwerkers tijdens hun rit van hun thuisbasis naar mijn huis, evenals het klein uurtje dat ze 's middags rustig hun broodje hebben verorberd en een paar sigaretjes gerookt.
Daarbij komt dat de baas van het bedrijf -leek me een competent persoon- een offerte is komen opstellen, maar bij de uitvoering van de werken stuurt hij twee andere, veel jongere dakwerkers. Het is niet zo dat die twee jongens slecht werk hebben geleverd, maar toevallig ken ik een van hen en weet dat die jongen slechts een klein jaar afgestudeerd is. Ik betaal dit hoge uurloon dus ook voor een beginner ...
Nu vraag ik mezelf af:
a) Hoe moet ik officieel die factuur aanvechten?
b) Heb ik juridische grond bij een dergelijke situatie?
c) Welk risico loop ik als ik een factuur aanvecht (woekerinteresten of zo?)
Alvast bedankt.