Beste,
Ik heb een vraag ivm een situatie:
Sinds enkele maanden ben ik eigenaar van een appartement dat ik zelf betrek. Ik heb deze in gerenoveerde staat gekocht met een nieuw geplaatste boiler. Bij bezoek notaris heb ik ook een factuur van de winkel alwaar de boiler is aangekocht ontvangen.
Doordat ik wat verhuiswerk had, heb ik een goede maand geleden de boiler getest en kwam tot de constatie dat deze niet werkte. Mijn onderbuurman is komen kijken en stelde enkele gebreken vast, waaronder ook 2 kleine waterlekken aan een koppelstuk.
Hij vertelde me dat de renovatie is gebeurt door dezelfde firma die voor gans het gebouw klussen doet (in opdracht van de syndicus). Inderdaad als ik de factuur raadpleeg zie ik dat deze door de firma is aangekocht op wie onze syndicus steevast beroep doet om reparaties te maken.
Ik heb me vrijblijvend tot de syndicus gewend om te informeren of zij wist wie van deze klusjesmannen mijn boiler heeft geinstalleerd om verhaal te halen (de boiler was in werkelijkheid nooit echt getest). Zij heeft de persoon in kwestie gecontacteerd en hij 'herinnerde' zich dat er nog iets moest gebeuren. Hij is langs geweest en heeft alles in orde gebracht zodat ik warm water had.
Nu komt het: met de koude sinds enkele weken is mijn verwarming pas echt aan gegaan, en daarbij valt de boiler steeds in veiligheid; de rookgassen worden op een niet correcte wijze afgevoerd, en de boiler valt uit. Mijn onderbuur vermoed dat de afvoerbuis misschien niet correct aangesloten is in de schouw. Hoe dan ook, ik kan niet deftig verwarmen.
Ik heb opnieuw een e-mail gestuurd naar de syndicus om te horen of zij kan te weten komen of de persoon die de boiler geplaatst heeft in dat opzicht ook niet iets over het hoofd gezien, maar ik heb nog geen reactie gehad.
Mijn vraag: in het licht van voorgaande informatie, heb ik het recht om dit door de oorspronkelijke aangestelde firma in orde te laten maken? Of kan dit feitelijk als een verborgen gebrek aanzien worden, en dien ik een eigengereide oplossing te zoeken?
Alvast bedankt voor jullie mogelijke medewerking,
Vriendelijke groeten,
Tom