Betwisting factuur van herstellingswerken na brand

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

Re: Betwisting factuur van herstellingswerken na brand

#31 , 03 nov 2011 08:53

die argumentatie gaat toch niet op hoor. Er zijn geen regels die zeggen dat je mag frauderen omdat een ander het fout heeft gedaan.
Nu ja we zouden hier beter eens een verzekeringsexpert aan de lijn hebben
Je moet de zaken apart bekijken: in mij geval heb ik gefraudeerd tegen de fiscus, aangezien ik de herstelling in het zwart heb laten doen. Maar tegenover de verzekering heb ik helemaal niet gefraudeerd! Om mijn schade "op factuur" te laten herstellen, had ik het door de verzekering betaalde bedrag nodig gehad. Punt. Ik zie niet in waar de verzekeringsmaatschappij schade geleden heeft? De fiscus wel, daar discussieer ik niet over. Maar naar de verzekeringsmaatschappij? Don't think so...

Idem voor mava: als mava geen moeite doet om een goedkopere aannemer te vinden, is het bedrag van de verzekering volledig correct en zal dit volledige bedrag nodig zijn om de schade te laten herstellen.

Mava doet echter moeite om achteraf een goedkoper alternatief te vinden en voor het verschil nog iets extra te laten doen. Heeft dit een effect naar de verzekering toe? Nee toch? Mava had evengoed de duurdere aannemer kunnen laten komen, en dan was het héle bedrag ook opgesoupeerd.

De verzekering komt een schadebedrag overéén en betaalt dit uit. In mijn geval is achteraf zelfs nooit naar een factuur gevraagd. Ik kreeg mijn schade vergoed. Of ik deze al dan niet liet herstellen, maakte voor de verzekering blijkbaar niets uit...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ganapathi tantra

#32 , 03 nov 2011 09:43

euh wacht es efkes tom.

Je/men hebt/heeft de staat pas opgelicht als de handelaar in kwestie de inkomsten van zijn arbeid niet heeft aangegeven.
Zwartwerk is dus niet makkelijk te bewijzen. Zie vorige discussie mbt de aannemer. Als u mij een bedrag betaald
dan moet ik opveilig spelen. Ik geef u desnoods een document waarop staat ontvangen de som van ..... die som zal
automatisch inclusuef btw zijn tenzij vermeld. Daarbij geef ik u al het bewijs dat er geen zwart is. Zeker in de bouw
moet je als particulier zelf je documenten kunnen voorleggen als er een btw controle is. Geef ik u dat papier niet dan
zal het voor u zeer moeilijk zijn om te bewijzen dat ik in het zwart werk. Maar ge kunt ook het tegendeel niet bewijzen
tenzij je het aangeeft. En dan nog.
als particulier bent u namelijk niet verplicht tenzij anders vermeld dat u MOET weten hoe een bedrag is samengesteld.
Met andere woorden een prijs voor een uitgevoerd werk gegeven tenoverstaan van een particulier is ALTIJD inclusief btw
tenzij dus anders vermeld.
Als particulier bent u er ook niet toe verplicht om facturen te vragen. De handelaar is wel verplicht om u er één te geven
als u daar om vraagt.Een particulier die dus een betaling verricht aan een handelaar kan en mag er niet zomaar van uitgaan dat er dan in het zwart
wordt gewerkt. Pas als u als particulier om een factuur vraagt en die komt er niet kan er een vermoeden zijn van zwartwerk
gezien de handelaar verzaakt aan zijn plicht. Bij kleinhandel (bvb kruidenier) is dat anders.

Mbt de verzekering: uiteraard wordt de verzekeringsmaatschappij niet echt opgelicht maar er zijn wel regels die van toepassing
zijn binnen de wetgeving van de verzekeringsfraude en die staan bepaalde praktijken zoals overfacturatie niet toe. Je kan namelijk
nie van 2 walletjes eten zijnde en forfetair een schadevergoeding aanvaarden en anderszijds de facturen indienen. Die vlieger
gaat niet op. Nu om af te sluiten ik vind de discussie eigenlijk moeilijk en die is mi ook te voeren op ethisch vlak.
Dient een verzekering ter compensatie van een geleden echte schade of gaan we ze zoveel mogelijk uitmelken. ik denk dat dit laatste
ons als klant van die maatschappijen veel geld kost
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

mava105
Juridisch actief: Nee

#33 , 03 nov 2011 11:24

Tantra is duidelijk nog nooit in een uitgebrand pand geweest. Een offerte maken in dergelijk geval is heel iets anders dan een offerte maken voor een veranda of de renovatie van keuken of badkamer, waar je proper met uw dubbele meter alle nodige maten kan opnemen, en klaar kan zien welke problemen je mag verwachten.
In een uitgebrand pand is het vooreerst donker, want alle muren zijn zwart, en gewoonlijk werden de ramen ook al dichtgetimmert. Dan heb je nog de uitgebrande resten van de inboedel, die overal verspreid liggen, en de pleister van muren en zolderingen die is omlaaggevallen. Brandweer breekt in de meeste gevallen ook nog de valse zolderingen en de kasten open om eventuele nog nasmeulende barndhaarden te vinden. In sommige gevallen is ook een deel van de vloer of de trap ingestort, zodat je altijd moet zien waar je ook maar één voet zet wil je niet een verdieping lager terecht komen, en dat dan alles in het licht van een zaklamp.
Probeer daar maar eens, zowel als aannemer of als expert een juiste opmeting en prijsofferte te maken.
En hoe ga je de opruimingskosten bepalen? Dat is zuiver nattevingerwerk.
Daarom nemen alle experten hun marges.
Ik kan uit ondervinding spreken, want heb tijdens mijn hele beroepsloopbaan wellicht een kleine honderd brandhaarden betreden, van zeer kleine (zoals uitgebrande dampkap en keukenkast, tot zeer groter, waarbij een volledig pand met 3 verdiepingen was uitgebrand en ingestrort, en er spijtig genoeg ook dodelijke slachtoffers zijn gevallen.

Reclame

ganapathi tantra

#34 , 03 nov 2011 15:15

en wat is de relevantie dan met een eventuele fraude van de verzekering ?
Als het moeilijk is mag je frauderen en anders niet ?
Ik snap em nie ?
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Aanneming”