Je moet de zaken apart bekijken: in mij geval heb ik gefraudeerd tegen de fiscus, aangezien ik de herstelling in het zwart heb laten doen. Maar tegenover de verzekering heb ik helemaal niet gefraudeerd! Om mijn schade "op factuur" te laten herstellen, had ik het door de verzekering betaalde bedrag nodig gehad. Punt. Ik zie niet in waar de verzekeringsmaatschappij schade geleden heeft? De fiscus wel, daar discussieer ik niet over. Maar naar de verzekeringsmaatschappij? Don't think so...die argumentatie gaat toch niet op hoor. Er zijn geen regels die zeggen dat je mag frauderen omdat een ander het fout heeft gedaan.
Nu ja we zouden hier beter eens een verzekeringsexpert aan de lijn hebben
Idem voor mava: als mava geen moeite doet om een goedkopere aannemer te vinden, is het bedrag van de verzekering volledig correct en zal dit volledige bedrag nodig zijn om de schade te laten herstellen.
Mava doet echter moeite om achteraf een goedkoper alternatief te vinden en voor het verschil nog iets extra te laten doen. Heeft dit een effect naar de verzekering toe? Nee toch? Mava had evengoed de duurdere aannemer kunnen laten komen, en dan was het héle bedrag ook opgesoupeerd.
De verzekering komt een schadebedrag overéén en betaalt dit uit. In mijn geval is achteraf zelfs nooit naar een factuur gevraagd. Ik kreeg mijn schade vergoed. Of ik deze al dan niet liet herstellen, maakte voor de verzekering blijkbaar niets uit...